Gå til innhold

Er redd fosteret har misdannelse - toksoplasmose..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var i Spania når jeg var 16 uker på vei. Der fikk jeg servert en biff som jeg spiste helt til jeg så at den ikke var gjennomstekt. Rett og slett blodig biff! Jeg har også spist salami for jeg har ikke kommet på denne biffen, og fant en artikkel om at salami ikke var farlig i norge pga god hygiene osv.. Nå angrer jeg som en hund, og ser for meg at barnet i magen har hjerneskade eller andre skader.. Er det noe jeg kan gjøre for å utelukke dette? 

Jeg ble ikke syk av biffen jeg spiste, men det har vel ikke noe å si? 

Anonymous poster hash: 51173...ff9
Videoannonse
Annonse
Gjest sug lut
Skrevet

Du kan ikke gjøre noe med det nå, men sjansen er jo størst for at det ikke har skjedd noe galt og fosteret utvikler seg som det skal. Du har uansett bare et par uker til ultralyd, og det vil forhåpentligvis berolige deg. Lykke til.

Skrevet

Tror du kan ta alt med ro jeg. Dette med toxo- smitte via ikke varmebehandlet kjøtt er ny kunnskap og risikoen er veldig liten. Blir vel skutt her nå, men jeg har spist dansk salami gjennom hele graviditeten. Har spist fenalår også. Er overhodet ikke bekymret for babyen, som forresten skulle vært ute for 3 dager sia;) Sånne fokus skifter hele tiden, under mine tidligere graviditeter var det også snakk om toxoplasmose, men da i relasjon til uvasket salat og håndtering av katteavføring. DET er det lite snakk om nå.

Jeg vet ikke hvordan en toxo- infeksjon arter seg, anbefaler å spørre lege/ jordmor om det. Her inne på forumet er det en del hysteri rundt dette med mat og gravide, sånn som jeg opplever det.

Skrevet

Jeg er 23 uker i dag, alt var bra på ordinær ul, men de kan ikke se hjerneskader der fikk jeg beskjed om. Sa ingenting om biffen da altså. Har ikke tenkt så mye over den biffen og salamien før jeg var hos jordmor for et par dager siden, hun sa jeg måtte holde meg langt unna spekemat (sa ingenting om biffen da heller, kom på det etter timen...), men at jeg kunne lage meg et ostesmørbrød eller lignende i ovnen med salami på om lysten var stor. 

Huff, ser bare for meg at jeg får en baby som er syk.. 

HI

Skrevet

Du blir ikke syk av toxo, men barnet ditt blir det. Jeg vil si du er uansvarlig som tar slike sjanser.

Anonymous poster hash: ad72f...8d5

Gjest sug lut
Skrevet

Noen gambler - de synes jeg ikke synd på. Andre

Tror du kan ta alt med ro jeg. Dette med toxo- smitte via ikke varmebehandlet kjøtt er ny kunnskap og risikoen er veldig liten. Blir vel skutt her nå, men jeg har spist dansk salami gjennom hele graviditeten. Har spist fenalår også. Er overhodet ikke bekymret for babyen, som forresten skulle vært ute for 3 dager sia;) Sånne fokus skifter hele tiden, under mine tidligere graviditeter var det også snakk om toxoplasmose, men da i relasjon til uvasket salat og håndtering av katteavføring. DET er det lite snakk om nå.
Jeg vet ikke hvordan en toxo- infeksjon arter seg, anbefaler å spørre lege/ jordmor om det. Her inne på forumet er det en del hysteri rundt dette med mat og gravide, sånn som jeg opplever det.

Toxo trenger ikke gi deg symptomer i det hele tatt, eller evt som en (svak)influensa. Men det stemmer ikke at det er ny kunnskap - da jeg spontanaborterte i 1993 pga toxo var det en del av testregimet på første kontroll, og det var godt med informasjon om smittekilder - rått kjøtt, katt, uvaska grønnsaker, etc.

Skrevet

Hva gjør jeg da? Skal jeg be om å få ta blodprøve? Er jo uansett for seint nå, om det skulle være noe galt..

HI

Skrevet

Hva gjør jeg da? Skal jeg be om å få ta blodprøve? Er jo uansett for seint nå, om det skulle være noe galt..

HI

Du kan ta blodprøver, men det viser bare om du har antistoffer mot toxo. Du kan altså ha fått det i forbindelse med den biffen du spiste, for prøven kan ikke si noe om når du evt ble smittet.

Anonymous poster hash: ad72f...8d5

Gjest sug lut
Skrevet

HI

Du kan jo spørre om få bli testet, men jeg vet ikke om du får det. Blodprøven kan ikke vise veldig mye annet enn at du evt har hatt toxo og dermed har antistoffer (det har store deler av befolkningen) og det må testes videre for å påvise om du har en infeksjon som er aktiv nå. Om ikke testene har endret seg vil det ta ganske lang tid, og jeg tviler på at de i det hele tatt ville testet deg i et svangerskap der alt ser bra ut på ultralyd og i det hele tatt. Jeg vet det er nokså umulig å "bare slappe av", men du må antakelig faktisk bare vente. Sjansen for at du har skadet fosteret er uhyre liten, tross alt. For det første: fosteret ville vært mer utsatt om du hadde fått nysmitte omtrent samtidig som du ble gravid, seksten uker er tross alt langt ut i svangerskapet. Og sjansen for å få i seg smitten fra en eneste dårlig stekt biff er også liten.For det andre, om du hadde blitt smittet i graviditeten ville sjansen for at du faktisk fikk ganske sterke symptomer også vært større, iflg legene.

Skrevet

Takk for det siste svaret sug lut. Det beroliget meg litt. Jeg blir aldri dårlig av mat jeg spiser i utlandet, så håper denne biffen ikke har gjort skade. Håper jeg ville merket noe på kroppen om jeg skulle bli smittet. Når jeg sa det med salami til jordmor, sa hun bare at dette var ikke noe jeg skulle tenke på, men holde meg borte fra det fra nå av. 

Skal på ekstra UL i uke 28 pga morkaken som ligger for langt nede, mulig de undersøker fosteret da også og ser at det ikke er misdannelser eller?

HI

Gjest sug lut
Skrevet

Du kan jo be dem ta en ekstra titt om de er der inne uansett - alt du kan få av beroligende ord er jo en fordel. Men som sagt, det vil helst gå bra. Ikke la angsten spise deg opp.

Skrevet

Huff, prøver på det, men veldig vanskelig når jeg tråler nettet om skummel informasjon :(

Skrevet

Prøv å fokuser på at det er veldig liten sjanse for at du har blitt smittet av en blodig biff. Jeg har spist mange blodige biffer, salami og reist mye før jeg ble gravid og blodprøven var negativ. Det er jo ikke sånn at man får det lettere som gravid. Men er du veldig nervøs så be fe ta en blodprøve og sjekke. Er den negativ kan du slappe av.

Gjest sug lut
Skrevet

Huff, prøver på det, men veldig vanskelig når jeg tråler nettet om skummel informasjon :(

Nettet er ikke din venn i ettertid... Nettforbud til deg ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...