Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

1. Hvor lenge etter fødsel må man vente for å trene? Tenker da på for eksempel sykling og lignende? 

2. Blir navlen noensinne normal igjen?

3. Holder det å bruke natt-bind når man kommer hjem igjen, eller bør man få tak i bleier til å bruke hjemme også?

4. Skal man bruke laken i vognen? Og bør man bruke rullede tepper rundt babyen for at det skal bli trangt? Har vognpose men tror kanskje dyne er best? 

5. Hvor gammel må barnet være før det kan sove ute i vognen når babyen blir født i midten av september? 

Kommer helt sikkert tilbake med flere spørsmål :) Takk for svar. 

Anonymous poster hash: 934e8...bfc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. kommer an på, du må nesten prøve deg frem. Skal du ha KS bør du vente i 6 uker

2. Hva er normal? ;) Men ja, min ble normal, magen derimot ble aldri den samme... 

3. kommer an på hvor mye du blør, dette er også individuelt

4. Jeg brukte skinn i vogna, med gulpeklut under hodet så gulp og sikkel ikke gikk ned i skinnet. Har aldri brukt tepper i vogna, men noen gjør. Se det an du :) 

5. Kommer an på været. Tror ikke jeg ville lagt en nyfødt ut alene første ukene uansett, og blir det for kaldt så skal ikke små¨barn sove ute. 

Anonymous poster hash: 70b23...494
Skrevet

1) Spør legen/helsesøster/jordmor

2) Ja

3) Antakelig holder det med nattbind - særlig dersom du er tre døgn på sykehuset

4) Lurt, fordi det er lettere å vaske enn hele madrassen. Om babyen liker å ligge trangt finner du ut av senere, det er ikke ett svar på det. Tynn vognpose er sikkert behagelig å ligge i, men husk å ikke snøre helt igjen og sjekk temperaturen underveis (legg gjerne et termometer i posen)

5) Kan sove ute fra starten av

Ps! Når det begynner å bli kaldt ute er det lurt å legge et sitteunderlag i bunnen av vognen (under madrassen) fordi det luner litt. Klipp det til slik at det passer til vognens form.  

Skrevet

1. Hvor lenge etter fødsel må man vente for å trene? Tenker da på for eksempel sykling og lignende? Det er vel anbefalt å vente 6 uker med trening. Men du kan være i aktivitet allikevel, f eks gå turer og trene bekkenbunn/muskulatur(men lytt til kroppen)

2. Blir navlen noensinne normal igjen? Min har aldri forandret seg under graviditet, så det kan jeg vel egentlig ikke svare på.

3. Holder det å bruke natt-bind når man kommer hjem igjen, eller bør man få tak i bleier til å bruke hjemme også? Ved første fødsel var jeg på barsel i nesten 4 døgn, så da holdt det med nattbind når jeg kom hjem. Ved andre fødsel reiste jeg hjem etter et døgn, så da tok jeg med meg 2-3 av de største bindene(bleiene) på sykehuset for å ha det neste døgnet. Deretter gikk det bra med nattbind(Libresse Maxi)

4. Skal man bruke laken i vognen? Og bør man bruke rullede tepper rundt babyen for at det skal bli trangt? Har vognpose men tror kanskje dyne er best? Jeg har brukt laken i vogn ja. Lettere å vaske lakenet enn hele madrassen. Mange babyer roer seg med noe stramt rundt seg(eller tenker du å lage et rede? det er også verdt et forsøk hvis den er urolig). Jeg har brukt dyne hele året, bare pose i tillegg midt på vinteren(posen var ganske åpen oventil så likte å skjerme med en dyne)

5. Hvor gammel må barnet være før det kan sove ute i vognen når babyen blir født i midten av september? Mine er født i januar og april og har sovet ute fra de var få dager(de første ukene gikk jeg stort sett turer med de da, de ble ikke satt ut for å sove)

Anonymous poster hash: 03f35...415
Skrevet

Tusen takk for svar! 

Har da litt flere spørsmål på lager: 

- Om man tar keisersnitt, blør man fra underlivet i ettertid da? Altså er det noe som heter renselse etter et keisersnitt, eller er alt normalt igjen? Og når kan man da ha sex? 

- Hva hadde/har deres nyfødte på seg av klær i sengen når det skulle sove? Både på dagtid og nattestid? 

- Hvor ofte måtte dere amme/gi flaske de første ukene? Og sa alltid babyen ifra, eller var det du som bestemte måltidene for det meste? 

Takker igjen! 

Skrevet

Tusen takk for svar! 

Har da litt flere spørsmål på lager: 

- Om man tar keisersnitt, blør man fra underlivet i ettertid da? Altså er det noe som heter renselse etter et keisersnitt, eller er alt normalt igjen? Og når kan man da ha sex? 

- Hva hadde/har deres nyfødte på seg av klær i sengen når det skulle sove? Både på dagtid og nattestid? 

- Hvor ofte måtte dere amme/gi flaske de første ukene? Og sa alltid babyen ifra, eller var det du som bestemte måltidene for det meste? 

Takker igjen! 

Om du har keisersnitt eller føder vaginalt har ingenting å si for renselsen. Det har med at sårene etter morkaken skal gro å gjøre. 

Sex mener jeg man anbefaler å vente minst 6 uker med å ha uansett hvordan man føder pga infeksjonsfare, men så kjenner jeg veldig få som orker å tenke på sex de første ukene uansett :) 

Jeg har alltid hatt klær på mine babyer. En tynn pysj, eller body om det er veldig varmt. Blir babyen født i september så regner jeg med at pysj er mest naturlig. 

Jeg ammet ca hver tredje time, men også oftere. De fleste babyer gir beskjed om at de er sultne eller ukomfortable ved å gråte/sutre eller gape etter puppen.

Du vil helt sikkert finne ut av det meste helt instinktivt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...