Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid lurt på hva som gjør at enkelte ikke vaksinerer barna sine?

For oss var det aldri noe tema, siden vi er mye ute og reiser o.l. Vil også gjøre det vi kan for at barnet vårt ikke får noen av disse stygge sykdommene. Tenk bare på konsekvensene av å få røde hunder i et svangerskap :/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble litt skremt når jeg så en dokumentar med ei som nekta å gi ungene sine vaksine. Argumenterte med at sykdommene var flere hundre år gamle og at ingen fikk det lenger. HVORFOR TROR DU INGEN FÅR DET LENGER DA? Hjelpes altså..

Anonymous poster hash: 67164...173
Skrevet

En ting er de få % som ikke vaksinere barna sine, jeg lurer heller på hvorfor 70-80% av befolkningen ikke følger opp i voksen alder. Typisk gremmes mange voksne over de 2-4% barna som ikke er vaksinert så går de selv rundt uten beskyttelse. Første runde med revaksinering i voksen alder bør en ta når en runder 20 år.

Anonymous poster hash: 859bc...172
Skrevet

En ting er de få % som ikke vaksinere barna sine, jeg lurer heller på hvorfor 70-80% av befolkningen ikke følger opp i voksen alder. Typisk gremmes mange voksne over de 2-4% barna som ikke er vaksinert så går de selv rundt uten beskyttelse. Første runde med revaksinering i voksen alder bør en ta når en runder 20 år.

Det er jeg også enig i. Selv har jeg revaksinert meg når jeg skal, nettopp fordi jeg ikke vil få disse sykdommene, eller gi de videre til andre.

Skrevet

Hmm, fikk plutselig en tanke her.. Hvorfor blir ikke noen av de 80% uten beskyttelse syke?

Skrevet

Jeg tror egentlig det bare er tilfeldig. At sykdommene ikke er vanlige i Norge lenger, er ikke dermed sagt at de ikke eksisterer. For de som er mye ute å reiser uten vaksiner utsetter både seg selv og de rundt seg for faren ved å faktisk få sykdommene. Er ikke så lenge siden det var skrevet av tilfelle med tuberkulose, om jeg ikke husker helt feil.

Skrevet

smiley-face-popcorn.gif

Anonymous poster hash: 69c80...872
Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

Det er da ikke anbefalt å revaksinere seg i voksen alder med mindre man står i fare for stivkrampe (sår/bitt) eller skal ut å reise?

Forøvrig rapporteres det om økende utbrudd av meslinger nedover i Europa pga at vaksineprogram ikke følges som anbefalt av foreldre.

Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

Og selvfølgelig for de med lavt immunforsvar (pneumokokker) og vanligbinfluensavaksinering.

Skrevet

Hmm, fikk plutselig en tanke her.. Hvorfor blir ikke noen av de 80% uten beskyttelse syke?

Mange vaksiner holder livet ut, mens andre bør man ta ca hver tiende år. Spesielt hvis man reiser mye til utandet.

Skrevet

Jeg ble litt skremt når jeg så en dokumentar med ei som nekta å gi ungene sine vaksine. Argumenterte med at sykdommene var flere hundre år gamle og at ingen fikk det lenger. HVORFOR TROR DU INGEN FÅR DET LENGER DA? Hjelpes altså..

Kjenner noen antroposofer som ikke vaksinerer barna... I steinerfilosofien heter det at barna må gjennom barnesykdommer for at de skal vokse som menneske. Hvis barnet får ettersykdommer eller dør er dette fordi barnet i utgangspunktet var svakt, og det er riktig at det dør. Gir man et barn vaksine vil det måtte gå igjennom barnesykdommer i sitt neste liv. Koko sier jeg bare!

Finnes selvfølgelig atroposofer som følger deler av barnevaksineprogrammet og ikke har disse ekstreme tankene.

Skrevet

Det er da ikke anbefalt å revaksinere seg i voksen alder med mindre man står i fare for stivkrampe (sår/bitt) eller skal ut å reise?

Forøvrig rapporteres det om økende utbrudd av meslinger nedover i Europa pga at vaksineprogram ikke følges som anbefalt av foreldre.

Jo, folkehelseinstituttet anbefale på samme måte som de anbefaler barnevaksinasjonsprogrammet for barn, at voksne oppdaterer sine vaksiner mot stivkrampe, kikhoste, polio og difteri hvært 10. år. MMR vaksinen regnes for å vare livet ut om man har fått 2 doser. MMR ble innført i 1982. Dvs. at de fleste dom er født på 70 tallet havner litt mellom to stoler. De har som regel fått ren meslingvaksinevaksine mot meslinger som spedbarn og en dose med MMR i skolealder. Dvs. de kun er "fullvaksinert" mot meslinger og bør ta en dose ekstra med MMR for å få god beskyttelse også mot kusma og røde hunder. Når det gjelder tuberkulose så er denne tatt bort fra vaksinasjonsprogrammet.

Skrevet

Jeg er ikke vaksinert, kun fått den på ung.skolen.

Mine barn har kun fått stivkrampe sprøyten.

Jeg personlig synst ikke det er nødvendig og gi kroppen mer "gift" enn nødvendig.

Såg en dokumasjon på tv for noen år siden att det er kreft frammkallende i tillegg, og jeg har helt angst mot kreft.

Anonymous poster hash: dc9ff...fcc
Skrevet

Kjenner noen antroposofer som ikke vaksinerer barna... I steinerfilosofien heter det at barna må gjennom barnesykdommer for at de skal vokse som menneske. Hvis barnet får ettersykdommer eller dør er dette fordi barnet i utgangspunktet var svakt, og det er riktig at det dør. Gir man et barn vaksine vil det måtte gå igjennom barnesykdommer i sitt neste liv. Koko sier jeg bare!

Finnes selvfølgelig atroposofer som følger deler av barnevaksineprogrammet og ikke har disse ekstreme tankene.

Det høres jo bare sykt ut!? Er det virkelig noen med den filosofien nå i dag?

Skrevet

Jeg personlig synst ikke det er nødvendig og gi kroppen mer "gift" enn nødvendig.

Såg en dokumasjon på tv for noen år siden att det er kreft frammkallende i tillegg, og jeg har helt angst mot kreft.

"den på ung. skolen" vil det si bcg som er mot tuberkulose? Det var vel den eneste vaksinen som ikke var frivillig helt frem til 94 tror jeg det var. Du er jo i din fulle rett til å velge bort vaksiner, men slik du skriver virker det ikke som du har satt deg så veldig godt inn i det. Feks. så skal det veldig mye til for å få stivkrampe, så at du har valgt kun denne synes jeg virker merkelig.

Skrevet

Det er jo ditt valg det :)

Tenker bare at med tanke på hvor mye som er kreftfremkallende nå i dag er vaksiner et mindre onde enn å f.eks proppe i seg potetmos, søtsaker etc.

Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

Det er da ikke anbefalt å revaksinere seg i voksen alder med mindre man står i fare for stivkrampe (sår/bitt) eller skal ut å reise?Forøvrig rapporteres det om økende utbrudd av meslinger nedover i Europa pga at vaksineprogram ikke følges som anbefalt av foreldre.

Jo, folkehelseinstituttet anbefale på samme måte som de anbefaler barnevaksinasjonsprogrammet for barn, at voksne oppdaterer sine vaksiner mot stivkrampe, kikhoste, polio og difteri hvært 10. år. MMR vaksinen regnes for å vare livet ut om man har fått 2 doser. MMR ble innført i 1982. Dvs. at de fleste dom er født på 70 tallet havner litt mellom to stoler. De har som regel fått ren meslingvaksinevaksine mot meslinger som spedbarn og en dose med MMR i skolealder. Dvs. de kun er "fullvaksinert" mot meslinger og bør ta en dose ekstra med MMR for å få god beskyttelse også mot kusma og røde hunder. Når det gjelder tuberkulose så er denne tatt bort fra vaksinasjonsprogrammet. Anonymous poster hash: 859bc...172

Ja da lærte jeg noe nytt! Men årsaken til økende meslingeutbrudd osv skyldes nok barn som ikke er vaksinerte.

Skrevet

Det blir og har blitt forsket enormt mye på bivirkninger og langtidsvirkninger av vaksiner. Innrapporteringen av eventuelle bivirkninger er stor, og alt materiale blir gått igjennom for å finne ut om det er noe som helst tegn på negative reaksjoner, sykdommer eller bivirkninger. Nå har vaksinering for de fleste sykdommer holdt på såpass lenge at man også kan gjøre store undersøkelser om det er økning i f.eks kreftrisiko..

Jeg tror det du egentlig er redd for er tanken på denne "skumle" sprøyta som injieserer en væske i deg som du føler du ikke kjenner godt nok til. Spesielt har enkelte nybakte foreldre angst med tanke på den store skumle sprøyta som stikker i denne lille uskyldige babyen.

Vaksiner er en av verdens viktigste og mest fantastiske oppfinnelser. Den har utryddet enkelte grusomme sykdommer og vil forhåpentligvis utrydde flere. Det er så ufattelig trist at enkelte mennesker i vestlige land risikerer liv og helse til sine egne barn + de barna med dårlig immunforsvar og av andre grunner ikke kan vaksineres. Vet du egentlig hvilke bivirkninger og ettersykdommer f.eks meslinger og røde hunder har?

Det finnes dessverre mange riv ruskende gale mennesker som klekker ut ekstreme ideer rundt vaksine og legemiddelindustrien. De samme menneskene er gjerne overbevist om at myndighetene egentlig kan kurere kreft men siden man tjener så godt på kreftbehandling lar man være. De samme menneskene påstår også at vaksine egentlig er en kamuflert måte å "chippe" oss alle, slik at de skal kunne styre oss. Hadde du lest enkelte av disse nettsidene hadde du blitt sjokkert over hva de tror og ikke tror på. Dette er paranoide mennesker som med all sin kvasiinformasjon dessverre er med på å gi inntrykk av at alt som ikke er naturlig er usunt og farlig.

Jeg mener virkelig at det er mye å være skeptiske til. Man kan aldri underøke og forske nok og mye av forskningen skal man også være kritisk til.

Overmedisinering, miks av forskjellige typer medisin, overforbruk av antibiotika og press fra legemiddelindustrien til helseetater og lege og sykepleierstanden.. At man ikke satser mere påforebygging når det gjelder enkelte sykdommer, at legene ikke tar seg bedre tid til pasientene og lytter mer og at man ordner opp i byråkrati og tungvinte rutiner på sykehus og legekontor slik at det frigis viktig tid som i stedet kan bruke på pasientene.

Du bruker våre oss og våre barn som skjold for deg og dine, jeg håper inderlig at dere ikke vil bli rammet av noen av disse sykdommene. Tips til dere er å ikke reise for mye rundt i verden. Bare av meslinger dør det ca 380 barn rundt om i verden hvert år. Mange flere får alvorlige komplikasjoner. 

En venn av meg har jobbet i leger uten grenser og har fortalt den fortvilte situasjonen det er å sitte med en gråtkvalt mor med en to år gammel døende jente i armene. Det var andre barnet hun mistet (av difteri) Vennen min kunne bare forsøke å trøste henne med at eventuelle kommende barn ville få tilgang til vaksine.

Polio er heldigvis på vei til å bli utryddet, men det hjelper ikke at enkelte dropper vaksinen fordi de er redde for innbilte bivirkninger som ikke eksisterer.

Du får unnskylde at jeg blir så sint og frustrert, men jeg blir så trist når ren og skjær uvitenhet og tullete fantasi skal være med på slike viktige bestemmelser....

• 6 måneder senere...
Skrevet

Om dere som tar vaksiner, som velger å gi barna vaksiner her i Norge uten at barna skal til områder hvor det virkelig er livsfarlige sykdommer som en kan smittes av, dere er virkelig ikke klar over hva dere gjør med barna deres!! ``Folkesykdommer`` som autisme, kreft, astma, funksjonshemming,ADHD osv, tenk å frivillig gi gift til barna, høyne sjansene for å få det når de egentlig kunne vært friske? Så mye forskning og historie som viser skadene av vaksinering, den gode økonomiske gevinsten for produsentene osv... Jeg takker for å ha vært så heldig å fått nok informasjon til å kunne redde barnet mitt fra å bli forgiftet. Du skulle kanskje lest mer om hvorfor en ikke bør ta vaksiner?

Skrevet

Om dere som tar vaksiner, som velger å gi barna vaksiner her i Norge uten at barna skal til områder hvor det virkelig er livsfarlige sykdommer som en kan smittes av, dere er virkelig ikke klar over hva dere gjør med barna deres!! ``Folkesykdommer`` som autisme, kreft, astma, funksjonshemming,ADHD osv, tenk å frivillig gi gift til barna, høyne sjansene for å få det når de egentlig kunne vært friske? Så mye forskning og historie som viser skadene av vaksinering, den gode økonomiske gevinsten for produsentene osv... Jeg takker for å ha vært så heldig å fått nok informasjon til å kunne redde barnet mitt fra å bli forgiftet. Du skulle kanskje lest mer om hvorfor en ikke bør ta vaksiner?

Jeg kan lese til jeg blir blå, men kommer allikevel ikke nærmere en fasit. Det er som å velge mellom to inder. Men vi velger å følge vaksineprogrammet. Du snakerker om folkesykdommer. Tar heller sjansen på de enn enkelte av de grusomme og smittsomme sykdommene som som oftest hadde dødelig utfall.

Skrevet

Det høres jo bare sykt ut!? Er det virkelig noen med den filosofien nå i dag?

Må bare slenge på at de færreste steinerforeldre i dag er antroposofer, de fleste er helt normale oppegående mennesker ;)

Anonymous poster hash: 6150e...140

Skrevet

Er du klar over at det et veldig gamle diskusjoner du driver og trekker frem her nå?

Anonymous poster hash: 875ea...5ed

Skrevet

Min skal få alle,men kjenner flere som ikke ville gi barnet sitt MMR vaksinen

Skrevet

Helt oppriktig, jeg mener du bør få hjelp... :(

Det du kommer med er irrasjonell angst uten noen som helst hold i virkeligheten. Du kunne like gjerne ha snakket om at osten vi spiser inneholder onde mikroorganismer som gir oss hjerteinfarkt og blodkreft...

Jeg er redd for at du leser ekstem pseudovitenskap, altså ikke vitenskap, men skumle tanker og konspirasjonsteorier fra mennesker som ikke forholder seg til det vi vet om verden. De lever i sin egne paranoide virkelighet, med helt andre dimensjoner, med egne energifelt, egne fysiske lover og med "onde" leger og forskere rundt seg.

Det virker kanskje krast det jeg skriver, men jeg blir alvorlig bekymret for at barn vokser opp med slike vrangforestillinger. Ja, det er like ille om man vokser opp i familier som mener at brannene i Trøndelag er guds vrede.... men disse ekstrem tankene rundt skolemedisin kan dessverre føre til at barn blir alvorlig feilbehandlet ved sykdom, f.eks får homeopatiske midler i stedet for medisin, eller at de blir påført farlig alternativ behandling, slik som injisert sølvvann og naturmidler fra Østen fulle av arsenikk og tungmetaller.

Det er mye å være kritisk til ved skolemedisinen, ved forskning og ved overmedisinering. Vi bør alle være "føre var" og det kan være vanskelig å veie fordeler opp mot ulemper. Overforbruk av antibiotika, ukjente bivirkninger ved bruk av flere legemidler samtidig og kritikk mot at ikke all forskning kommer frem i lyset, er bare noe av det vi bør være obs på...

Det må hele tiden satses på god og uavhengig forskning rundt om i hele verden, og godt samarbeid og utveksling av kunnskap.

Man må aldri se seg ferdig eller fornøyd med en behandlingsmedode, men alltid søke etter enda bedre og tryggere måter å forebygge, bekjempe og behandle sykdommer og skader.

Vi lever i en tid der vi drar oftere til fastlegen enn til oldemor på sykehjemmet og der alt av "ondter" og plager sykeliggjøres og skal behandles. Jeg tror mye av plagene har rot i stress og jag i samfunnet vårt samtidig som vi sitter på rumpa mesteparten av tiden... Vi trenger empatiske leger som har tid til pasientene og ikke bare skriver ut resepter automatisk.

Vaksiner derimot er et viktig middel mot bekjempelse av alvorlig sykdom og død, og gir minimalt med bivirkninger. Det finnes knapt noe som det har vært forsket så mye på som dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...