Gå til innhold

Er det dyrt å eie et gammelt hus.

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag bor jeg i blokk leilighet.andel og har bo utgifter på over 10 000 kr.Jeg vil få ca det samme hvis jeg kjøper gammelt hus ,men jeg vil ikke ha råd til oppusng .Er det dumt ?Hater å bo i blokkm .Kjenne røyk lukt .høre hva naboen sier .Savner hage.Har lav inntekt ,derfor øurer jeg på hvordan det er å eie et hus?

Anonymous poster hash: 13d98...b57
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skrev litt fort her.Ble litt skrive feil .

Skrevet

Drit dyrt!

Anonymous poster hash: f869a...af3

Skrevet

Hva er det som er dyrt ,Kan du gi noen eksempler? Har bare bodd i blokk .Så vet ikke hvordan det er å eie hus.

Skrevet

Jeg antar at du mener du vil få omtrent den samme utgiften pga avdrag på lånene? Eller? Men du må også tenke på utgifter til kommunale avgifter som vann og kloakk og avfallshenting, eiendomsskatt, forsikring, strøm, og det viktigste av alt: Du må ha penger til å kunne ta deg av alle de uforutsette tingene som følger med et hus, da særlig gamle hus. Du må ha penger til å dekke utgifter til rørlegger dersom rørene ryker, om dassen slutter å fungere, om du får lekasje fra taket, råte i en vindu, skader av ulike slag, slitasje, osv. Og det å stelle hage trenger ikke å koste all verdens, men dersom den ikke skal gro deg over hodet, så trenger du en del utstyr. Jeg skriver det ikke for å avskrekke deg eller noe, bare ramser opp noe av det du må tenke på. Jeg eier hus, og vi lever svært sparsommelig da vi stadig må fikse på noe og får utgifter vi ikke akkurat ønsket oss, men som er med i den risikoen det er å eie gammelt hus. :)

Anonymous poster hash: 69306...d09
Skrevet

Men tilstandsrapporten sier vel en del eller? Jeg regner med at kommunale avgifter og ,forsikringer ,avfall feier osv .er på kanskje 3000 kr i mnd?

Skrevet

Det kommer an på hvor masse som skjuler seg under overflaten. De som skriver tilstandsrapporten finner ofte ikke alt og det kan komme flere overraskelser.

Skrevet

Hvor mye penger burde jeg ha til uforutsette utgifter?

Skrevet

Det kan koste deg dyrt, ha i såfall god forsikring anbefaler frende!!!! Gamle hus har som regel kobber rør, dei vil garantert sprekke eller leke ved tiden !

Anonymous poster hash: 12358...907

Skrevet

Blir fort dyrt ja... men selvfølgelig, det spørs veldig på tilstanden når man kjøper.

Vi betaler en dullion i oppvarming og større utgifter som drenering, bytte vinduer, rørlekkasje etc. må man regne med innimellom.

Men et gammelt godt vedlikeholdt hus kan være billigere i drift enn et hvilket som helst hus fra 70-80 tallet... Er det fra før 60-tallet er det sansynligvis brukt myye bedre materialer enn hva man bruker i dag. Vi har et eikegulv som er så solid og tykt at man sikkert kan slipe det ned 50 ganger. Veggene og materialer er så overdimensjonert og solide at snekkere koser seg når de kikker rundt i huset.

De 100 år gamle orginale vinduene i kjelleren står like fine, mens vinduene som ble byttet på slutten av 80-tallet nærmest råtner...

Hvis du tåler å bo litt trekkfullt og enkelt, tar oppussing innimellom når du har råd og liker å fikse ting og pusle i hagen kan det trygt anbefales. Deilig med god plass og grønt rundt seg :)

Skrevet

Hvor mye penger burde jeg ha til uforutsette utgifter?

Veldig vanskelig å si, men en egen sparekonto for uforutsette utgifter kan være veldig lurt. Skulle det f.eks vise seg at taket lekker, kan det bli veldig dyrt å måtte vente...

Skrevet

Det er dritdyrt! Mye dyrere enn jeg hadde forestilt meg. Vedlikeholdskostnadene er enorme!

Anonymous poster hash: 29f98...662

Skrevet

Burde ha 100.000 til uforutsette utgifter ihvertfall. Tenk hvis det feks blir hull i taket, rør sprekker, det er noe feil med det elektriske. ....

Det er ikke bare bare å eie hus altså, det kommer stadig noe nytt.

Rekkehus i borettslag er hakket sikrere da. Godene fra et sameie og mer privatliv enn i blokk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...