Gå til innhold

Barneoppdragelse er jammen vanskelig!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to gutter, 8 og 10 år. Eldstemann har alltid vært den "enkle" som stort sett er fornuftig og oppfører seg fint. 

Yngstemann har vært utfordrende helt fra han var liten og jeg merker at han har liten respekt for meg når jeg snakker til han. Han har respekt for pappaen men vi bor ikke sammen så jeg kjenner at jeg sliter de ukene han er hos meg. 

Han er verdens mest sjarmerende og veldig grei når han vil men så kan han plage en stein når han er i sitt "verste" humør. 

Dette går spesielt utover storebroren som nå begynner å bli veldig veldig lei av at han stadig vekk blir plaget. Han er ikke typen som tar igjen og blir heller veldig lei seg av at lillebroren ikke hører etter hverken på meg eller han. 

Jeg merker at jeg etterhvert begynner å bli veldig upedagogisk i måten jeg takler dette på og trenger tips til hvordan jeg kan få barnet mitt til å ha respekt for meg også. Han har det for andre voksne personer så jeg får veldig skryt over at han er veldig snill og grei på skolen etc. Det er meg og storebroren han ikke har respekt for. 

Han er også veldig følsom gutt og han får mye mer oppmerksomhet enn storebroren men likevel spurte han i dag om jeg ikke ville ha han og det stakk meg veldig i hjertet.

Kjenner meg selv igjen i han da jeg husker at jeg tenkte det samme da jeg var liten, at foreldrene mine ikke ville ha meg. Jeg har derfor prøvd å være veldig bevisst på dette og stadig vekk forteller jeg barna mine at jeg er veldig glad i de og at jeg har verdens beste barn. 

Blir veldig glad om noen har gode tips til hvordan jeg kan redde dette inn. 

Anonymous poster hash: 9e84e...676
Videoannonse
Annonse
Gjest Morn du
Skrevet

Kjøp boka De utrolige årene. Et godt hjelpemiddel til å endre barns adferd.

Den boka og kurset jeg gikk på, har vært uvurderlig for meg og mitt barn i hvertfall.

Skrevet

Hva gjør du i forhold til disiplin? Du må ikke akseptere oppførsel som ikke er grei og være konsekvent når det gjelder konsekvenser.

Skrevet

Guttungen manipulerer deg, du må sette hardt mot hardt...  Stram inn reglene og ikke la deg lure av det at han spør "vil du ikke ha meg lenger?". Ikke enkelt men må man så må man ;)

Anonymous poster hash: 8054d...666
Skrevet

Takker for svar! 

Skal lese den boka som første anonym her nevner. 

Jeg føler meg jo allerede ganske streng men når jeg tenker meg om så er det nok noe i det at han manipulerer meg. Men hvordan takle det når han plager storebroren? 

Anonymous poster hash: 9e84e...676
Skrevet

Når han plager storebror, så gi han en KORT og KONSIS beskjed om at slikt er uaktuelt, send ham unna, på rommet eller noe i den duren, og hold deretter fokus på storebror. Ved å gi mest oppmerksomhet til den som blir utsatt for plagingen, og "overse" og ikke inkludere lillebror, kanskje han da vil se at dårlig oppførsel ikke gir ham noe oppmerksomhet, og at han da velger bedre måter å få det på?

Vanskelig er det ja.... Har en på 5 som noen dager er helt tett i øra og gjør BARE sprell hele dagen.... De dagene han er slik, gir jeg ham 3 enkle regler å følge, ala "Ikke være stygg i munnen" "Ikke ødelegge noe" og "Ikke løpe fra mamma/pappa". Så får han opplest konsekvenser for brudd på de 3 reglene, og jeg er beinhard! Kaster han leker i veggen slik at de blir ødelagt, ryddes leker kjapt unna og han får leke med skyggen sin, stikker han vekk fra oss på butikken/ute, er det rett hjem, er han stygg i munnen blir han satt på rommet. 

Velg det som er verst av oppførsel, lag klare regler, og innfør tydlige og kjente konsekvenser, og HOLD PÅ DEM! Også kan du gi deg en klapp på skulderen for at sønnen din er så flink med andre voksne :) At unga gjør foreldre sprø og upedagogiske er visst jobben deres -.-

Anonymous poster hash: db46c...e99
Skrevet

Kjøp boka De utrolige årene. Et godt hjelpemiddel til å endre barns adferd.

Den boka og kurset jeg gikk på, har vært uvurderlig for meg og mitt barn i hvertfall.

Jeg trodde den boka egentlig var ment for barn mellom 2-6 år? Leste dette på en eller annen side:

"Målgruppen er foreldre til barn mellom 2 og 6 år, som ønsker å lære mer om det å være foreldre og hvordan de kan støtte sitt barns utvikling på en god måte."

Jeg har nettopp bestilt boken selv etter masse tips her inne fra. Trenger litt hjelp med mine gutter på 2, 4 og 7. Så håper virkelig boken er til hjelp!!

Anonymous poster hash: fc51d...819

Gjest Morn du
Skrevet

Den boka mener jeg er nyttig for alle barn i alle aldre :-) Bruker råd derfra enda jeg, min yngste er snart 10...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...