Gå til innhold

"Bør" jenter slutte med bleie den sommeren de er 2,5?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man hører jo stadig at jentene generelt er tidligere ute med bleieslutt enn guttene, og jeg vet om en god del småjenter som har sluttet med bleie den sommeren de har vært rundt to og et halvt år.

Jenta mi er nokså nøyaktig to og et halvt, og jeg føler liksom hun "bør" slutte i løpet av sommeren, selv om ingen har uttrykt det direkte, føler liksom bare det ligger i omgivelsene. Hun er dessuten høyst interessert i do, potte, tissing og å gå med truse - så forutsetningene er der jo forsåvidt - men så langt har hun lite kontroll, og bryr seg lite om at trusa blir tissevåt.

Hva tenker dere - "bør" hun/jenter i den alderen bli tørr i sommer, eller er det ingenting å "stresse" med?

Føler at om datteren min hadde vært gutt, hadde det ikke vært et tema en gang denne sommeren...

Anonymous poster hash: 0f120...069
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi er 2,5 til høsten, og hun er IKKE klar for bleieslutt. Folk får bare tenke sitt, men man må uansett vente til de er klare selv. Vi prøvde med gutten vår sommeren og høsten når han fylte 3, men ingen ting nytta. Så vi ga opp for en stund, DA ble han plutselig klar selv etter maks to mnd, og sluttet på dagen :-)

Skrevet

Når hun er høyst interessert så burde du gripe sjansen til å potte/do trene med henne.

Anonymous poster hash: 3da46...8b6

Skrevet

Barna bør slutte når dei sjølv og foreldra synes det er på tide. Det kjem ikkje akkurat på vitnemålet for grunnskulen kor tid ein slutta med bleie.

Skrevet

Nei. Hun "bør" slutte når hun er klar for det selv mener jeg :-) men du kan jo gi det et forsøk. Kanskje hun er klar? :-).

Jenten min blir 3 om et par uker og hun sluttet plutselig med bleie for litt over en mnd siden :-).

Anonymous poster hash: 57fe2...e80

Gjest sussie77
Skrevet

Ja det syntes jeg.Du kan ihvertfall prøve. Nettopp fordi det er lettere på sommeren :) Og virker hun interessert og klar er det ingen grunn til å vente. Sønnen min sluttet i fjor sommer, da var han 2 1/2. Og yngste slutter nå, og hun er 2 år.

Og er hun ikke klar i det hele tatt, så venter du noen måneder.

Skrevet

Du kan jo prøve deg fram litt.

Jenta vår var 2 år og 3 mnd i fjor sommer og hun var ikke klar. Ventet til nå og nå går det helt supert:)

Skrevet

Det er vel ikke noe i veien for å prøve? :) Bare du legger det frem på en måte så hun ikke ser på det som press, eller at hun blir skuffet om det ikke går. Sønnen min sluttet med bleie når han var 2,5 år ved å gå uten hele sommeren. Han var iallefall helt klar.

Masse lykke til :)

Skrevet

Barn bør slutte med bleie når de er klare for det. interesse for potte og do er et klart tegn på det. Jeg synes ikke man skal presse på for bleieskift før ca 3,5 års alder dersom ikke barnet viser at det er klart for det uavhengig av kjønn.

Skrevet

Jeg har gutt og han slutter med bleie nå i sommer. Han er snart 2,5. De aller fleste barn her i landet bruker bleier alt for lenge.

Anonymous poster hash: 094ac...1d2

Skrevet

Jeg mener barna bør slutte når de er klar for det, ikke når andre mener det er sånn.

Skrevet

Slutter når de er klare for det, tenker jeg.

Nr 1 var nesten 2 år

Nr 2 var 2 1/2 år

Nr 3 var 3 år.

Alt gikk ut på når de var født på årstiden faktisk. Og regner med at minsten er bleiefri neste sommer, litt over 2 år. Men kan sikkert være 3 år også han. Hvorfor presse de når de ikke er klare?

Skrevet

Takk for konstruktive og hyggelige svar!

Vi prøver litt nå altså - hun går mye uten bleie, naken eller i nye, fine truser... Men hun tisser og bæsjer stort sett der hun er, og sier sjelden fra om det kommer i trusa.

Hva gjør man mer, enn å la dem gå uten bleie, minne dem på at de ikke har bleie, holde temaet varmt generelt, skryte masse når de tisser på do/potte eller prøver på det? Hjelper det noe å "sette henne på do" med jevne mellomrom når hun ikke virker å ha den store kontrollen, og kun har tisset på do et par ganger totalt? Må vi bare ta tida til hjelp og ikke gi opp?

Noen som har andre gode bleiesluttips?

Takk for alle svar og tilbakemeldinger!

Hilsen HI :)

Anonymous poster hash: 666f4...ad1
Skrevet

Hvis hun bare har tisset på do et par ganger, så ville jeg ikke tatt av bleia enda. Sett henne heller jevnlig på do så hun kan bli vant til det, så tar dere av bleia når det begynner å komme noe på do. Og det er ikke sånn at det er nå når hun er 2,5 år eller så kan hun ikke slutte før til neste sommer. Hvis de er klare (og det er de lettere hvis de har sittet en del på do), så kan de slutte uten problemer uavhengig av hvilken tid det er på året.

Min yngste gutt sluttet på høsten da han var 2,5 år, men han hadde sittet mye på do/potte fra han var rundt 1 år. Ikke bare hjemme, men også i barnehagen, så han visste hva han skulle på do. I begynnelsen brukte han bleie da de var ute i barnehagen, men det kom aldri noe i den og han sa fra om han måtte på do mens de var uten også, så det var egentlig ikke nødvendig.

Anonymous poster hash: 2fa8b...c0e
Skrevet

Henger meg på denne tråden jeg, og håper det kommer flere gode tips!

Min 2 1/2 åring har de siste dagene ønsker å sitte litt på do ifm bleieskift, men hittil har det ikke kommet noe nedi do. Håper interessen vedvarer, og at vi snart kan ta av bleien!

Skrevet

Jeg ville ventet med bleieslutt til hun tisser og bæsjer på do i hvert fall... Uansett hvor interessert hun er, hvis ikke det kommer noe når hun sitter på do, tenker jeg at det er for tidlig. Min er snart 2, og vi venter ennå, selv om hun helst vil sitte på do hele dagen, fordi hun ikke viser tegn til at hun må tisse i forkant..

Anonymous poster hash: 8044e...178
Skrevet

Ja, hvorfor ikke prøve? Datteren min driver på nå. (2,5 år) Hun tisser når vi setter henne på potten, men vi må som sagt minne henne på det enda.

Dummeste jeg hører er; vi må vente til de er klare. Latskap fra foreldrene. 

Tror at jo lenger barna går med bleie, jo mer komfortable blir de med det. (ingen regel uten unntak) Mulig mine 5 er et unntak, men de har ikke vert vanskelige å motivere iallfall. Men, for all del; krever litt innsats fra oss foreldre.

Anonymous poster hash: 28499...c44
Skrevet

Ja, hvorfor ikke prøve? Datteren min driver på nå. (2,5 år) Hun tisser når vi setter henne på potten, men vi må som sagt minne henne på det enda.

Dummeste jeg hører er; vi må vente til de er klare. Latskap fra foreldrene.

Tror at jo lenger barna går med bleie, jo mer komfortable blir de med det. (ingen regel uten unntak) Mulig mine 5 er et unntak, men de har ikke vert vanskelige å motivere iallfall. Men, for all del; krever litt innsats fra oss foreldre.

Anonymous poster hash: 28499...c44

Det er ikke min erfaring. Jeg dreiv og prøvde og få eldste til å slutte med bleier og tørka opp etter utallige uhell.

Drøye et par mnd og da gikk det av seg selv uten omtrent et eneste uhell.

Så jeg hadde ikke stresset, mine har alle sluttet litt før 3 år når de har vært klare selv og bleieslutten har gått veldig lett

Anonymous poster hash: 3f199...150

Skrevet

Vi satte han på do med jevne mellomrom (etter mat f.eks er lurt). Han fikk sitte der til det kom noe eller til han ikke ville mer (som regel ville han, for han syntes det var så gøy å se i do etterpå...)

Vi fortalte han litt etterhvert om at han skulle prøve å si ifra når han kjente noe, og etter et par uker var vi ganske greit i gang :) På begynnelsen sa han ifra i det han tisset på seg, men da skjønte han iallefall hvordan det skulle kjennes ut før.

Ellers kan klistremerker i et belønningssystem være greit, men jeg synes ikke man skal begynne med det før man vet at de kan hvis de vil. Hvis de ikke kan, blir det nok bare mer frustrerende kan jeg tenke meg.

Skrevet

Man hører jo stadig at jentene generelt er tidligere ute med bleieslutt enn guttene, og jeg vet om en god del småjenter som har sluttet med bleie den sommeren de har vært rundt to og et halvt år.

Jenta mi er nokså nøyaktig to og et halvt, og jeg føler liksom hun "bør" slutte i løpet av sommeren, selv om ingen har uttrykt det direkte, føler liksom bare det ligger i omgivelsene. Hun er dessuten høyst interessert i do, potte, tissing og å gå med truse - så forutsetningene er der jo forsåvidt - men så langt har hun lite kontroll, og bryr seg lite om at trusa blir tissevåt.

Hva tenker dere - "bør" hun/jenter i den alderen bli tørr i sommer, eller er det ingenting å "stresse" med?

Føler at om datteren min hadde vært gutt, hadde det ikke vært et tema en gang denne sommeren...

Anonymous poster hash: 0f120...069

Min var ikke klar sommeren da hun var 2,5. Hun sluttet derimot vinteren da hun var fylt 3 år, så synes ikke årstiden hadde så mye å si :-) Sluttet med bleie på dagtid og natt "helt plutselig" samtidig og da hadde vi prøvd lenge uten hell. Men du merker det nok, når hun er klar! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...