Gå til innhold

Begavede barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan regnes dette egentlig? Er man bare begavet om man er meget dyktig på takk og bokstaver og sånt, eller spiller andre ting inn også?

Mitt barn er helt på gjennomsnittet når det gjelder lesing og skriving. Men h*n er helt racer på puslespill, bilmerker, farger, figurer og generelt form, farge og romforståelse. H*n legger puslespill med sånn 700 - 1000 brikker, så lett som bare det. jeg blir nesten litt skremt, for jeg fatter ikke hvordan ungen klarer det. H*n er 6 år. 

H*n kjenner alle bilmerker, og sitter ofte å roper ut bilmerker når vi er ute på tur. Lego og duplo har alltid vært store favoritter innenfor leker, og h*n bygger togbaner som en voksen.

H*n tok også sånne putteleker veldig tidlig.

Vet ikke egentlig hvor jeg vil med dette, men hvor mange 6 åringer er det egentlig som legger puslespill med sånn type 1000 brikker?

Anonymous poster hash: 87485...ce7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan regnes dette egentlig? Er man bare begavet om man er meget dyktig på takk og bokstaver og sånt, eller spiller andre ting inn også?

Mitt barn er helt på gjennomsnittet når det gjelder lesing og skriving. Men h*n er helt racer på puslespill, bilmerker, farger, figurer og generelt form, farge og romforståelse. H*n legger puslespill med sånn 700 - 1000 brikker, så lett som bare det. jeg blir nesten litt skremt, for jeg fatter ikke hvordan ungen klarer det. H*n er 6 år. 

H*n kjenner alle bilmerker, og sitter ofte å roper ut bilmerker når vi er ute på tur. Lego og duplo har alltid vært store favoritter innenfor leker, og h*n bygger togbaner som en voksen.

Vet ikke egentlig hvor jeg vil med dette, men hvor mange 6 åringer er det egentlig som legger puslespill med sånn type 1000 brikker?

Tall skulle det stå.. Ikke takk :-p

Skrevet

Hvor mange vet jeg ikke, men vi er vel alle forskjellige med forskjellige områder vi er spesielt gode på. Ja, hvor ville du egentlig hen med innlegget??

Skrevet

Oi, ja det vil jeg si er å være veldig talentfull på dette området! Hvordan er barnet ellers når det gjelder resonneringsevne og undring over ting? Hvis det er langt fremme der også, så kan du eventuelt la barnet prøve seg på en IQ- test på Mensas hjemmesider. Jeg lot mitt barn ta den, og resultatet var bedre skåre enn det voksne snittet...

Anonymous poster hash: 79a60...af1

Skrevet

Ta et søk på "lykkelige barn" (synes å nene at foreningen heter det) så får du et lite pekepinn på begrepet "begavede barn" og hva det innebærer.

Skrevet

I tråder som dette er det veldig typisk å få svar som "å, det er da ingenting, mitt barn klarte det når han var to han!" osv.. Bare vent ;)

Anonymous poster hash: 5d152...35c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...