Gjest Nerdens'mus Skrevet 10. juli 2013 #1 Skrevet 10. juli 2013 http://m.db.no/2013/07/10/nyheter/innenriks/sommer/svommeopplering/drukning/28128835/ Står der at ingen barn har druknet i år. Var det ikke en trettenåring som druknet i mai? Ellers tenker jeg å lære barnet mitt å svømme selv. Bådde fordi jeg syns staten gir dårlig svømmeopplæring å for sen svømmeopplæring
valkyrien Skrevet 10. juli 2013 #2 Skrevet 10. juli 2013 Hvis du tenker på han i Re i Vestfold, så var vel han 16, og regnes ikke som barn i statistikken. Er forøvrig helt enig i at svømmeundervisningen er elendig...
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2013 #3 Skrevet 10. juli 2013 De fleste oppegående foreldre lærer vel ungene sine å svømme selv og så tar de imot svømmeopplæringen på skolen som en mulighet for ungene for å bli bedre. Normalt sett mener jeg svømmeopplæring bør være foreldrenes ansvar, akkurat som vi bør lære ungene å gå på ski, sykle og gå på skøyter. Eneste grunn til å ha egen svømmeopplæring på skolen er at svømming kan være livsviktig. Da er det bra at skolen kan plukke opp de elevene som ikke har lært dette av foreldrene. Anonymous poster hash: 9a2dd...f5a
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2013 #4 Skrevet 10. juli 2013 Flesteparten av disse 10'åringene som ikke kan svømme er nok muslimer, fordi de ikke får lov av foreldrene sine å delta på svømmeopplæring. Hadde selv en muslim i klassen på barneskolen, som måtte sitte å se på de andre barna bade og svømme, fordi hun ikke fikk lov til å vise seg i badedrakt. Skrekk og gru sier bare jeg Anonymous poster hash: 4f41b...578
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2013 #5 Skrevet 10. juli 2013 Flesteparten av disse 10'åringene som ikke kan svømme er nok muslimer, fordi de ikke får lov av foreldrene sine å delta på svømmeopplæring. Hadde selv en muslim i klassen på barneskolen, som måtte sitte å se på de andre barna bade og svømme, fordi hun ikke fikk lov til å vise seg i badedrakt. Skrekk og gru sier bare jeg Anonymous poster hash: 4f41b...578 Så mange muslimer er det ikke i Norge. De aller fleste har nok andre religioner eller er religionsløse. Langt under 25% av landets tiåringer er muslimer. Anonymous poster hash: 9a2dd...f5a
valkyrien Skrevet 10. juli 2013 #6 Skrevet 10. juli 2013 Det er ikke bare bare å skulle lære ungene å svømme selv heller. Dårlig med badetemperatur ute, og veldig dårlig tilgang på basseng mange steder.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2013 #7 Skrevet 10. juli 2013 De fleste oppegående foreldre lærer vel ungene sine å svømme selv og så tar de imot svømmeopplæringen på skolen som en mulighet for ungene for å bli bedre. Normalt sett mener jeg svømmeopplæring bør være foreldrenes ansvar, akkurat som vi bør lære ungene å gå på ski, sykle og gå på skøyter. Eneste grunn til å ha egen svømmeopplæring på skolen er at svømming kan være livsviktig. Da er det bra at skolen kan plukke opp de elevene som ikke har lært dette av foreldrene. Anonymous poster hash: 9a2dd...f5a Vi regner oss begge to som rimelig oppegående og er begge gode svømmere, men sønnen vår, som mange andre, lider av selektiv hørsel når jeg gjelder å gjør som Pappa eller Mamma sier. Jeg måtte gi tapt og melde han på skikurs selv om jeg har vært skiinstruktør, for han nekter å følge instruks. For vår del er det uaktuelt å vente til han evt. lærer å svømme (eller ikke) på skolen for vi bor ikke langt fra havet og har fritidshus ved et vann, så det blir svømmeskolen fra høsten av. Da er han 4,5 år. Enn så lenge "svømmer" han med maske og snorkel. Anonymous poster hash: b458f...1d4
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2013 #8 Skrevet 10. juli 2013 Dessverre er det mange nye landsmenn som ikke vil ha svømmeundervisning, så da blir det jo bare slik. Håper at alle foreldre er oppegående nok til å lære barna å svømme, men dessverre er det ikke slik. Anonymous poster hash: f3905...985
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2013 #9 Skrevet 10. juli 2013 Svømmeopplæring på skolen her. Barna mine gikk i 1. og 4.klasse 2*3 timer opplæring på hele skoleåret, dette inkluderte buss til bassenget (20 min pr vei) og dusjing. Bassenget på skolen skulle fikses. Året etter største hadde opplæring to timer en dag i uka i to mnd, resten av tida manglet det svømmelærer. Minste hadde halvparten så mange. Største går nå i 6.klasse og sier at over halvparten ikke kan svømme, og her er det kun norske elever i klassen. Anonymous poster hash: b2c45...97c
Trimsi Skrevet 10. juli 2013 #10 Skrevet 10. juli 2013 Flesteparten av disse 10'åringene som ikke kan svømme er nok muslimer, fordi de ikke får lov av foreldrene sine å delta på svømmeopplæring. Hadde selv en muslim i klassen på barneskolen, som måtte sitte å se på de andre barna bade og svømme, fordi hun ikke fikk lov til å vise seg i badedrakt. Skrekk og gru sier bare jeg Anonymous poster hash: 4f41b...578 Oi! sånne muslimer kjenner heldigvis ikke jeg... De jeg kjenner sender ungene på svømmekurs. Datteren min på snart 6 skal begynne med en muslims venninne til høsten. Men det er vel noen områder og kulturer som har slike absurde ideer om barn/ungdom og bading...
Ladybird2014 Skrevet 11. juli 2013 #11 Skrevet 11. juli 2013 Mange etnisk norske foreldre tenker at svømmeopplæring er skolens ansvar, og så tar de ikke i betraktning at mange steder er det en times svømmeopplæring annenhver uke, og bare i f.eks tredjeklasse. Norske kommuner sliter økonomisk, og det er en god del kortsiktige penger å spare på å ikke ha vann i bassengene. Dette har min "geniale" hjemstedskommune funnet ut også, så her er det nå null svømmeopplæring, og vi bor ved kysten.... Idioti spør du meg. Men da må foreldre på banen.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2013 #12 Skrevet 11. juli 2013 Guri, når jeg vokste opp, så lærte jeg å svømme "selv" på sommeren. Var svømmedyktig før skolestart, det var ikke noe uvanlig, alle unger i klassen min/på skolen min var vant med å svømme i sjøen eller bekken på sommeren. Vi lærte av hverandre, foreldre, storesøsken osv. Var kanskje ikke perfekt bryst, men vi svømte i det minste ikke som strykejern heller FORESATTE har ansvar for ALL opplæring, skolen skal BISTÅ. Lurer på når den regelen skal begynne å følges av alle jeg? Det er ikke skolens ansvar alene å gjøre barnet svømmedyktig, det er foresattes som skal stå for dette! Når det kommer barn på skolen som ikke har vært i vann før svømmeopplæringen på skolen starter, da tenker jeg mitt. Og skolene kan ikke klandres for at kommunene ikke har råd til å holde svømmebasseng åpne og i god stand. Og i kunnskapsløftet står det at alle barn skal være svømmedyktige før de går ut av 4. klasse, og det klarer de som oftest med mindre det er noe spesielt med barnet. Anonymous poster hash: ba04d...1b8
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2013 #13 Skrevet 11. juli 2013 Jeg syns svømmeopplæring virkelig er foreldre sitt ansvar. Vi her heldige som har mulighet til å være i basseng i nærområdet, og vi har vært der jevnlig siden barnet var baby. Å lære å svømme er utrolig viktig, det kan faktisk være spørsmål om liv eller død en gang.. Undervisning i skole er jo en vits, men det finnes vel svømmekurs enkelte steder? Anonymous poster hash: 8c0b2...0bb
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2013 #14 Skrevet 11. juli 2013 Enig at svømmeopplæringen er foreldrenes ansvar. Men siden ikke alle er like pedagogisk anlagt eller like flink til å svømme selv, ville det vært greit om det var flere rimelige tilbud om svømmekurs. Jeg synes det er altfor lite av det, særlig for barn under 6 (men over babysvømming alderen). Kursene kan gjernes sponses for de som trenger det, og kan kan godt informere innvandrer familier eksta godt om hvor viktig det er å kunne svømme i dette landet (mener det var et spesialtiltak rettet mot innvandrere i Bergen en periode). Jeg er fra utlandet, og der jeg kommer fra er det ingen svømmeopplæring på skolen. Men det finnes mange muligheter til å lære, gjennom private eller kommunale svømmeskoler, enten innendørs om vinteren eller utendørs om sommeren. Mine foreldre er dårlige svømmere, men de var opptatt av at jeg skulle være svømmedyktig så tidlig som mulig og jeg begynte med timer som 3-åring, kunne svømme som 4-åring. Sliter med å finne tilsvarende for min sønn i Norge. Anonymous poster hash: b458f...1d4
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2013 #15 Skrevet 11. juli 2013 Jeg bor på et lite tettsted, ikke oversvømt av muslimer, akkurat.. men der er det mange kvinner som er med barna på svømming. De har egne drakter til det. Så det er nok ikke Islam som er største "synderen" her,- men priser i svømmehaller rund omkring. Det er jo ikke til og putte under en stol at det er store familier, og man har flaks om faren får seg jobb. Og betale flere hundre kroner i uka for og dra i svømmehallen kan nok ikke alle ta seg råd til..Vi har nemmlig billig svømmehall her jeg bor..En familie betaler 120 for famiiebillett. Da blir det oppnåelig for alle,- og det er alltid 3-4 kvinner i heldekt drakt og 15-20 barn med disse,- samt en del muslimske barn (jentene har samme drakt) som er der med etnisk norske venner uten foreldre.... ELlers mener jeg også at det er foreldres plikt og lære barna og svømme,- også kan skolen være der mer som en "Opplukker" til de som ikke får det lært hjemmefra. Hva med og etter 4.klasse ha svømming KUN for de som ikke kan svømme? Det står jo ofte på skolens ressurser ta det ikke blir tilbydt svømming. Om man kan snevre det inn til kun den gruppen somIKKE kan,- så haade de sparte mye.. Gjensidige har over hele landet en uke, to timer hver dag,- svømme/flytekurs for skolestartere.:Helt uten kostnad....De lærer ikke svømme 1000m, men de lærer seg og flyte og "Plaske" seg frem til "trygg grunn";- iallefall,- og derifra er faktisk veien superkort til og faktisk lære og svømme,- om de får noen turer i basseng/sjø etter kurset... Anonymous poster hash: 94927...4be
Hjertefru Skrevet 11. juli 2013 #16 Skrevet 11. juli 2013 Jeg bor på et lite tettsted, ikke oversvømt av muslimer, akkurat.. men der er det mange kvinner som er med barna på svømming. De har egne drakter til det. Så det er nok ikke Islam som er største "synderen" her,- men priser i svømmehaller rund omkring. Det er jo ikke til og putte under en stol at det er store familier, og man har flaks om faren får seg jobb. Og betale flere hundre kroner i uka for og dra i svømmehallen kan nok ikke alle ta seg råd til..Vi har nemmlig billig svømmehall her jeg bor..En familie betaler 120 for famiiebillett. Da blir det oppnåelig for alle,- og det er alltid 3-4 kvinner i heldekt drakt og 15-20 barn med disse,- samt en del muslimske barn (jentene har samme drakt) som er der med etnisk norske venner uten foreldre.... ELlers mener jeg også at det er foreldres plikt og lære barna og svømme,- også kan skolen være der mer som en "Opplukker" til de som ikke får det lært hjemmefra. Hva med og etter 4.klasse ha svømming KUN for de som ikke kan svømme? Det står jo ofte på skolens ressurser ta det ikke blir tilbydt svømming. Om man kan snevre det inn til kun den gruppen somIKKE kan,- så haade de sparte mye.. Gjensidige har over hele landet en uke, to timer hver dag,- svømme/flytekurs for skolestartere.:Helt uten kostnad....De lærer ikke svømme 1000m, men de lærer seg og flyte og "Plaske" seg frem til "trygg grunn";- iallefall,- og derifra er faktisk veien superkort til og faktisk lære og svømme,- om de får noen turer i basseng/sjø etter kurset... Anonymous poster hash: 94927...4be Enig i at kursene i regi av gjensidigestiftelsen er et flott tiltak....mine tvillinger lærte seg å svømme i etterkant av et sånt kurs. Må si at svømmeopplæringen på skolen sjokkerte meg. Jeg jobber turnus og slengte meg likegodt med på den første svømmetimen, de var jo små og hadde null respekt for vann... Jeg og svømmelærer uti i badedrakt, så kom det 30 andreklassinger med DEt lydnivået. Til slutt toget det inn tre skoleansatte iført plastsko som tydeligvis skulle bivåne det hele fra tribuneplass. Tror neste gang de delt opp klassen, men likevel.Unødvendig å si at det var null læringsutbytte av den første timen.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2013 #17 Skrevet 11. juli 2013 Jada, jada, det er foreldrenes ansvar å lære barna å svømme. det forandrer ikke at svømmeopplæringen på skolen er altfor dårlig!! I tillegg stenger jo bassengene her om sommeren, ikke bare på sommeren heller, men fra mai til september. Det er ikke varmt nok i havet til å ha svømmeopplæring på barn da. Både svømmeopplæringen og svømmehallene er ALT for dårlig i Norge. Anonymous poster hash: 122fc...d7e
Førstemann Skrevet 11. juli 2013 #18 Skrevet 11. juli 2013 Enig i at det er foreldrenes ansvar, men syns det er utrolig dårlig at svømmehallene er stengt om sommeren. Her er de stengt fra 18 mai til 18 august! Min eldste har gått på kurs i flere år og svømmer fremdeles ikke veldig bra. Hun har vært utrygg i vann og trengt mye oppfølging. Skoleundervisning hadde vært en vits for å lære henne å svømme. Minsten tjuvstartet litt fordi hun er stor av vekst, så hun skal på kurs nr 3 nå til høsten. Er da ett år yngre enn aldersgrensen. Hun er allerede ganske flink og veldig trygg i vann. Men det er dyrt med kurs. 1300 for hvert barn og de går 3 kurs i året...
Trimsi Skrevet 11. juli 2013 #19 Skrevet 11. juli 2013 Enig i at det er foreldrenes ansvar, men syns det er utrolig dårlig at svømmehallene er stengt om sommeren. Her er de stengt fra 18 mai til 18 august! Min eldste har gått på kurs i flere år og svømmer fremdeles ikke veldig bra. Hun har vært utrygg i vann og trengt mye oppfølging. Skoleundervisning hadde vært en vits for å lære henne å svømme. Minsten tjuvstartet litt fordi hun er stor av vekst, så hun skal på kurs nr 3 nå til høsten. Er da ett år yngre enn aldersgrensen. Hun er allerede ganske flink og veldig trygg i vann. Men det er dyrt med kurs. 1300 for hvert barn og de går 3 kurs i året... Så enig med deg! Et av mine barn har alltid vært utrygg i vann. Han er en ekstremt forsiktig kar, og selv med kurs etter kurs blir ting nesten bare værre og værre. Skulle så ønske det var flere familievennlige bassenger evt badeland i nærheten slk at vi kunne ha han med oftere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå