Anonym bruker Skrevet 10. juli 2013 #1 Skrevet 10. juli 2013 Vi har en 16 år gammel jente boende hos oss en måneds tid. Hun bor og spiser gratis. Og bidrar minimalt med husarbeid, selv om hun ærlig talt ikke roter noe særlig heller. Annet enn å grise med sminke på badet, la tomme melkekartonger stå på benken og lar skåler med melk og frokostblanding stå og tørke inn på benken. Små ting, men litt irriterende likevel når man er vant til å ha det ryddig rundt seg og rydde etter bare seg selv. Pluss at hun okkuperer badet hundre ganger for dag, sikkert flere timer til sammen. Og dusjer ca to gang for dag. Men her kommer da det som spiser meg opp...hun bruker min hårvask! Hun har shampo og balsam stående på rommet, det ser jeg. Men det er min i dusjen hun bruker! Den ble mistenkelig fort tom, og veldig grisete i korken, med masse shampo eller balsam hvis dere skjønner. Så jeg har testet. Vasker korkene rene, og snur flaskene feil vei. Og etter hun har dusjet, står de andre veien, like grisete igjen. Det er vanlig hårvask fra matbutikken, så ingen krise, men dette irriterer meg!! Nå er hun i dusjen igjen, og hennes hårvask står på rommet, døren er åpen, så jeg la merke til det og måtte bare få ut litt frustrasjon. Er jeg fryktelig smålig? Anonymous poster hash: 7bb48...041
Gjest sug lut Skrevet 10. juli 2013 #3 Skrevet 10. juli 2013 Hehe ja, men det er helt naturlig å være det og du kommer ikke til å si noe, fordi det jo ER småtterier.
Himmel og hav Skrevet 10. juli 2013 #4 Skrevet 10. juli 2013 Jeg skjønner at du irriterer deg, men som mor til tenåringer så vet jeg at de ikke er ferdig oppdratt, og at alt trenger å repeteres. Så jeg skjønner ikke hvorfor du går og bærer på de tingene som irriterer deg. Be henne rydde etter seg selv, og si at nå begynner det å bli lite shampo igjen, så det er fint om hun bruker sin egen.
SameSara Skrevet 10. juli 2013 #5 Skrevet 10. juli 2013 Om du ikke har en veldig dyr shampo og balsam så er det litt smålig av deg. Alternativt så kjøper du billig shampo og balsam på butikken og gjemmer du bort dine
Modesty Blaise. Skrevet 10. juli 2013 #6 Skrevet 10. juli 2013 Jepp, det er du. Hadde det vært dyre spesialprodukter fra frisøren så kunne jeg forstått at du tok det opp med henne, men vanlige ting fra matbutikk? Det er definitivt forbruksvare for alle tenker jeg.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2013 #7 Skrevet 10. juli 2013 Ja, du er veldig smålig. Anonymous poster hash: 60a24...ac2
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2013 #8 Skrevet 10. juli 2013 Jeg lurer veldig på hvem denne jenten er. Anonymous poster hash: 44a11...062
Kamomille Skrevet 10. juli 2013 #9 Skrevet 10. juli 2013 Jeg hadde ærlig talt ikke brydd med om at noen brukte shampo og såpe fra dagligvarebutikken dersom denne sto i dusjen. Hvis det er et stprt problem for deg, kan du ta det bort og sette det i skapet mellom hver gang du selv bruker dusjen. Jeg ville reagert mer på at en 16-åring skal bo og spise gratis med ikke ha noen for for forpliktelser når det gjelder husarbeid. Hun burde ha klart definerte oppgaver i huset, f.eks matlaging, vaske badet, støvsuge osv. Spiller egentlig ingen rolle at hun ikke roter - en 16--åing bør uansett kunne bidra i husholdningen!
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2013 #10 Skrevet 10. juli 2013 Jeg synes du er litt smålig. Jeg ville ikke brydd meg om shampoen i det hele tatt, men tenkt at det er fint at hun føler seg hjemme og tar seg til rette. Og når det gjelder melkekartonger og skåler som ikke står i vann er det så små ting at jeg ikke hadde brydd meg om det heller. Men, siden det plager deg veldig hadde jeg sagt at jeg blir veldig glad hvis du hjelper meg å holde det ryddig og kaster melkekartongen. Og det fint hvis du setter skåler du har brukt i vann for da er det lettere å få de rene. Og så hadde jeg rost henne hvis hun gjør det. Anonymous poster hash: c3b34...67d
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2013 #11 Skrevet 10. juli 2013 Jeg synes IKKE du er smålig. Hvis denne jenta bor å spiser GRATIS hos dere, synes jeg det er rett å slett frekt å bare ta av dine hårprodukter. Det spiller ingen rolle om du har billige hårprodukter, hun kan i det minste spørre om lov før hun tar seg tilrette. Hun høres bortskjemt ut. Anonymous poster hash: fd245...208
Mrs Smith Skrevet 10. juli 2013 #12 Skrevet 10. juli 2013 Er det dyr shampo så synes jeg ikke du er smålig. Bruker selv redken ol og lar ikke flaske stå i dusjen engang, da bruker hele fam de som såpe til kroppen, barbering og sløser masse. Ta flasken ut av dusjen du.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2013 #13 Skrevet 10. juli 2013 Jeg synes heller ikke at du er smålig. Da jeg var 16 år visste jeg at når man er gjest hos andre, så rydder man opp etter seg, og man tilbyr å hjelpe til hos de man er gjest hos. Jeg hadde også lært at uansett om man tar en tyggegummi eller man tar en hundrelapp, så er det stjeling så lenge det tilhører noen andre. Jeg hadde nok ikke sagt noe, men jeg hadde tatt bort shampoen og balsamen. Da hadde hun forhåpentligvis tatt hintet. Og så hadde jeg aldri invitert henne til overnatting flere ganger. Hun som sier at tenåringer ikke er ferdig oppdratte, er jeg helt uenig med. Til og med min tiåring er såpass oppdratt at han aldri hadde turt å gjøre dette hos noen. Anonymous poster hash: 2dbeb...eb9
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2013 #15 Skrevet 10. juli 2013 Jeg ville gjemt bort sjampoen og balsamen, og kjøpt noe skikkelig billiggreier. Fra First Price eller noe i den dur. Og så finner du frem ditt eget når du skal dusje Da stiller du i hvert fall med sjampo og balsam til henne, om hun skal være så gjerrig å ikke ville bruke sitt eget. Anonymous poster hash: 38993...ece
magica fra tryll Skrevet 10. juli 2013 #16 Skrevet 10. juli 2013 Kommunikasjon?? Skjønner ikke helt hvorfor mennesker ikke kan snakke med hverandre om det de har på hjertet på en fin måte. Jeg har oppdratt 3 ungdommer,og har selvfølgelig snakket med dem om hvordan man bidrar i et fellesskap, viser respekt for hverandre etc. Det er vel det viktigste du kan lære deg. Ikke rart det blir krig i verden....
Cat_Woman Skrevet 10. juli 2013 #17 Skrevet 10. juli 2013 Ja, syns du overreagerer hvis du irriterer deg over dette. Hvis du ikke vil at hun skal bruke din shampo og balsam kan du vel si det til henne? Er ikke så rart hun tenker at hun kan bruke av det, hvis det står tilgjengelig i dusjen og det er fritt fram for henne å forsyne seg av mat og annet i huset. Kanskje hun tror det er fellesshampo.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2013 #18 Skrevet 10. juli 2013 Det er en filleting, men det er ganske vanlig å irritere seg over dumme filleting. Kan du ikke bare fortelle jenta at du vet det er tåplig, men akkurat på det punktet er du sær så om hun kan bruke sin egen shampo og balsam ville det vært fint. Jeg synes ikke det er rart at hun har brukt det som står i dusjen. Hun har sikkert brukt håndsåpen etter toalettbesøk også. Det er helt normalt, men det gjør ikke noe å si det til henne. Anonymous poster hash: fc71e...350
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2013 #19 Skrevet 10. juli 2013 Jeg synes ikke du er smålig, og jeg synes ikke du bør ta vekk sjampoen, slik at hun "skal ta hintet" som noen foreslår, ikke etter at hun har brukt dem flere ganger. Sånt blir det bare grumpf i sfæra av. Kan du ikke heller bare kjøpe deg nytt som du ikke setter i dusjen, og la henne bruke opp den som står i dusjen? Som din lille gave til henne av forbruksvarer mens hun er der, sammen med alt annet hun måtte forbruke mens hun er der. Jeg hadde heller spurt henne om hun kunne hjulpet meg en dag, med å ta ut søppel, sette inn eller ut av oppvasken, henge opp tøy sammen med deg, eller lignende. 16-åringer er ikke ferdig oppdratt. Dette kan bli din sjanse til å bidra med å gi henne noen gode holdninger. Anonymous poster hash: b300c...d40
LillaGorilla♥♥ Skrevet 10. juli 2013 #20 Skrevet 10. juli 2013 Det med sjampoen er smålig, all den tid det er billiggreier fra butikk. Om det plager deg, kan du jo bare ta den bort, så hun må bruke sin egen. Men at hun lar matrester og tallerkner etc stå rundt omkring uten å rydde etter seg, det kan du få lov til å reagere på. Jeg er vokst opp med at alle rydder etter seg selv både hjemme, og ikke minst når man er gjest hos andre. På den annen side er det vel helst foreldrene man bør skylde på i dette tilfellet.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2013 #21 Skrevet 10. juli 2013 Jeg synes heller ikke at du er smålig. Da jeg var 16 år visste jeg at når man er gjest hos andre, så rydder man opp etter seg, og man tilbyr å hjelpe til hos de man er gjest hos. Jeg hadde også lært at uansett om man tar en tyggegummi eller man tar en hundrelapp, så er det stjeling så lenge det tilhører noen andre. Jeg hadde nok ikke sagt noe, men jeg hadde tatt bort shampoen og balsamen. Da hadde hun forhåpentligvis tatt hintet. Og så hadde jeg aldri invitert henne til overnatting flere ganger. Hun som sier at tenåringer ikke er ferdig oppdratte, er jeg helt uenig med. Til og med min tiåring er såpass oppdratt at han aldri hadde turt å gjøre dette hos noen. Anonymous poster hash: 2dbeb...eb9 Jeg synes heller ikke at du er smålig. Da jeg var 16 år visste jeg at når man er gjest hos andre, så rydder man opp etter seg, og man tilbyr å hjelpe til hos de man er gjest hos. Jeg hadde også lært at uansett om man tar en tyggegummi eller man tar en hundrelapp, så er det stjeling så lenge det tilhører noen andre. Javel mener du at det også er stjeling å bruke av håndsåpa som står ved vasken når man vasker hendene etter at man har vært på do hjemme hos noen andre? Anonymous poster hash: e6076...3f7
Gjest Hercule Poirot Skrevet 10. juli 2013 #22 Skrevet 10. juli 2013 Jeg hadde gitt blaffen i sjampo og balsam, men jeg hadde varslet gjesten om at man ikke lar verken tomme melkekartonger eller oppvask stå igjen på benken uten skylling. Oppvasken skal i mitt hus i oppvaskmaskina og melkekartongen skal åpnes, skylles og settes på hodet i vasken. Punktum. Graver dette med sjampo og balsam deg enda mer, så gjør du som en annen sier; kjøp noe skikkelig billig fra EuroPris eller FirstPrice, sett det i dusjen og fjern din egen.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2013 #23 Skrevet 10. juli 2013 Skjønner hva du mener. Her har eldste kjæresten på 16 år på overnatting titt og ofte. Bare koselig det. Men må innrømme at jeg ble litt irritert når jeg kommer hjem fra ferie og oppdager at balsamen jeg har gledet meg til å bruke var tom. Sa ikke noe men kjøpte ny som jeg ikke har stående i dusjen. Anonymous poster hash: d4f1d...ac7
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2013 #24 Skrevet 11. juli 2013 Jeg er mye mere gjerrig når jeg selv er blakk og føler at jeg må snu på krona. Det du beskriver er temmelig normalt, av en sekstenåring som aldri har trengt å tenke på noe i hele sitt liv. Anonymous poster hash: ed38f...504
Elsker livet Skrevet 11. juli 2013 #25 Skrevet 11. juli 2013 Shampo og balsam ser jeg på som husholdningsartikler. En 16 år gammel jente som bor hos dere, spiser hos dere osv. vil se det som helt naturlig å bruke det som står i dusjen. Sminke, deodorant o.l. er mer personlig. Jeg setter alltid mine shampoer og balsamer inn i et skap etter bruk. Har erfart flere ganger at frisørshampoene mine blir brukt som boblebad eller som bilbvask. De tømmer gjerne en hel flaske om de først er i gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå