Gå til innhold

Inspirert av innlegget om småspiste barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Der er det en som mener at barna får lære seg å spise maten de får...

Vel, det er ikke alltid det er så enkelt som det. Jeg hører alle si at barna spiser bare de blir sulten nok. Nei, de gjør ikke alltid det. Har testet ut denne teorien, og det var like før barnet ble innlagt. Følte meg ikke akkurat som verdens beste mor, når legen ga meg grei beskjed om å gi barnet mat som hun faktisk spiser. Virket egentlig ikke som om legen hadde så veldig høye tanker om meg akkurat da.

Er det bare mitt barn som er så fordømt sta, at hun lar være å spise når hun ikke liker maten? Er bare ene barnet mitt som er sånn, de andre spiser godt...

Anonymous poster hash: e8b56...6bc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

5 barn, og yngste er utrolig kresen. MEN; selvsagt gir jeg henne annen mat om hun ikke spiser. Næring må man ha. Uansvarlig når barn nesten blir innlagt!

Anonymous poster hash: ba340...8da
Skrevet

Her virket det hvertfall å ikke gi annet mat i stedet.

Barnet mitt nektet å spise skiver frem til han var ca 18 månender.

Helsesøsteren sa jeg skulle slutte å gi han annen mat i stedet,å etter noen uker så begynte han endelig å spise skiver!

Nå spiser han gjerne tre skiver!

Anonymous poster hash: c9c1f...cde
Skrevet

Jeg som har skrevet om gutten som ikke vil spise middag etc..

Og det jeg tenker er at det er himla lett å gi leksjoner for de som har barn som spiser normalt og alltid har gjort det. Men ingen er like og ikke alle råd funker for alle.. Jeg har to barn der eldste på 5 spiser alt og på eget initiativ prøver ny mat og nye smaker. Vi har gjort akkurat det samme med nr 2, men han skal ikke smake på noe nytt og spiser omtrent bare brødskive og grøt. 

De som sier at barna får lære seg å spise den maten de får har bare småkresne barn, barn som kanskje har plukket opp i barnehagen hva som er godt og ikke godt. Men er det sånn at ungen ikke klarer å prøve nye ting, så er det bare slemt å sette fram spekepølse og påstå at ungen spiser den når h*n er sulten.

Anonymous poster hash: c125d...b75
Skrevet

Skulle vi ha gjort sånn med vår sønn, tror wg vi aldri hadde fått i han mat.. spiller ingen rolle om han er sulten eller ikke, har han bestemt seg for at han ikke vil smake noe, så gjør han ikke det. Han har vert mye syk, så det kan ha hatt en invirlning på spisinga hans.. frem til han var 1 år, spiste han godt. . De to siste årene har vi kjempa med spisinga hans og bekymara oss.. selv om vi oftw lager ting vi vet han liker, er det ikke sikkert han vil spise likevel. Har vert så gale at vi har fått næringsdrikker på resept og får det dekka hos helfo.. slik at han skal få påfyll og få i seg det han trenger de dagene han spiser lite eller inhenting.. har vert på alle mulige sjekker men er ingenting som tilsier at det er noe fysisk som gjør at han ikkr spiser.. nå har vi kjøpt ett sånt fat som er delt opp i fire. Og virker nesten som det er litt mer spennende å smake på maten da.. når vi tar en ting i hver "lomme". Han blir jonog hysterisk om maten kommer borti hverandre. ..;-) så håper det nå går litt riktig vei..:-)

Anonymous poster hash: 03d86...02a

Skrevet

Mye som gjelder "stort sett for alle":.Tro meg, vi har hatt barn som ahr vært vpken mellom 2 og 4 timer HVER natt i tre år.....Hadde vi prøvd.....JA!!!! Vi prøvde alt. Herregud, vi var despereta...

Likedann når det kommer til mat. Barn nummer en er nysgjerrig på det meste,- og er hun ute spiser hun ALT spiselig (og tidligere også uspiselig som snegler, mark, småstein..ALt måtte puttes i munnen), og elsker og være i grønnsakshagne til bestmor. SPiser sukkererter, gulerøtter, redikker, blomkål, salat, bringebær og alt av frukt fra trær...Ikke dermed sagt hun spiser om vi har det ti lmiddag.......Selv om hun har vært med p og ta opp potet og gluerot og vært med på prosess og vaske,skrelle og steke/koke..Ei ehller spiser hun salta, selv om hun har plukket salat, agurk og tomat og fårr skjært det opp selv..:)

Gutten vår..Ja, hvor skal jeg starte..Han har rett og slett kastet opp fra dag en han fikk prøve mat,- om han ikke liker smaken og/eller konsistens på maten.....Tar laaaaang tid før han tør smake på den matne igjen...Nå begynner han og kontrollere selv oppkastrefleksen, men han brekker seg virkelig om han får noe i munnen ha n ikke likger..SJokoldae elsker han,men må IKKE være cris, nøtter eller kjeks inni.Ikke i små"knuste" biter en gang. Ei gele, "skum", marsipan, karamell eller annet fyll. Nøtter er HELT uaktuelt, oh hele frø/kron i brødet fremkaller brekninger....Men igjen, han har lært seg og bremse oppkastet (såfremt han ikke blir VIRKELIG overrasket som en nøttebit i en uskyldig rute melkesjokolade) så han har begynt og spise litt mer det siste halve året..Og han er tydleig stolt når han greir og smake og spise bittelitt han ikke liker :)

SÅ man skal være veldig forsiktig med og være bombastisk med og si at siden det funker for oss og "alle barn jeg vet av",- så må det funke for ditt også.....

Anonymous poster hash: ff21e...345
Skrevet

Sliter selv med en småspist fyr, og som brekker seg m.m. Kunne ikke falt meg inn å truet han til å spise mat han ikke vil ha.

Skrevet

Sliter selv med en småspist fyr, og som brekker seg m.m. Kunne ikke falt meg inn å truet han til å spise mat han ikke vil ha.

VI truer ham ikke, men vi oppfordrer ham til og smake,- og ser jo han blri VELDIG lei seg når søsteren får skryt av og smake,- og spise opp noe hun mener hun "ikke liker"...SÅ vi prøver og være forsiktig med det,- men han har fått det med seg, og derfor er han flink til og ville prøve selv :) Og han holder på og bli bedre,- blir snart 6 :)

Skrevet

VI truer ham ikke, men vi oppfordrer ham til og smake,- og ser jo han blri VELDIG lei seg når søsteren får skryt av og smake,- og spise opp noe hun mener hun "ikke liker"...SÅ vi prøver og være forsiktig med det,- men han har fått det med seg, og derfor er han flink til og ville prøve selv :) Og han holder på og bli bedre,- blir snart 6 :)

Så stor ja. Min er bare 16 mndr ennå han da. Men har dere sjekket han ut på ØNH feks? Om det er noe som gjør at han brekker seg liksom?

Skrevet

Så stor ja. Min er bare 16 mndr ennå han da. Men har dere sjekket han ut på ØNH feks? Om det er noe som gjør at han brekker seg liksom?

Nei, vi har ikke gjort mer med det...For det viste seg konsekvent ved mat han ikke likte smak/kosnsistens på, og når han nå i det siste faktisk greier og "kontrollere" refleksen, og han faktisk har vendt seg på bl.a brokkoli og gulerøtter (som var "Oppkastmat") så tror vi at det er noe vi skal takle selv. Men en periode, mens han var veldig liten, så var vi fryktelig skeptisk,- men som sagt, siden mye mat gikk bra, så antok vi at det nok ikke var noe galt med mage/spiserør... Allergier el..Pannekaker og vafler med hvetemel, melk og egg gikk bra, men ikke bare egg, eller grøt(fløyelsgrøt av mel, melk og smør...) Likedann med andre matvarer i en"form" likte han det, i annen var det oppkast :)

Lykke til med ditt barn. Det går (sikkert)seg til. OG så lenge man som foreldre spiser "alt" og kanskje også snakekr om at man egentlig ikke synes all mat er like godt selv(uten og spesifiere hva), men at kroppen synes det er godt,- derfor VIL man spise det,- så er det utrolig hva barn skjønner og tar etter altså :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...