Anonym bruker Skrevet 9. juli 2013 #1 Skrevet 9. juli 2013 Har en 2,5-åring som er ekstremt kresen, så kresen at han aldri smaker på nye matvarer. Han har heller ikke så mye han spiser. Han liker brødskive med lite variasjon i pålegg og alle typer grøt. Han har omtrent ikke smakt middag siden vi kutta middagsglassene da han var rundt 15 mnd. Gråter og er lei seg når vi har middag. Har nå bestilt time til helsesøster da de ikke har 2-årskontroll lengre. Noen som vet om slikt kan ordnes med barnepsykolog eller ernæringsfysiolog? Kan helsesøster anbefake noe (vi har prøvd alt av tips) og må vi til lege for å få evt henvisning til noe? Jeg vet ikke hva som finnes eller hvem som kan hjelpe oss.. Noen som vet? Anonymous poster hash: fb7b2...e6a
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2013 #2 Skrevet 9. juli 2013 Det jeg skulle si er ikke at han ikke liker, for han smaker ikke, han klarer ikke og har det fælt da dette er blitt psykisk problem. HI Anonymous poster hash: fb7b2...e6a
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2013 #3 Skrevet 9. juli 2013 har hørt om folk som har bruklt klistremerker.... altså eks han får klistremerke for hver ting han har smakty på... må ikke spise opp, men smake.... når dere når et visst antall klistremerker, så får han en belønning... noe han nsker seg el.l.... Anonymous poster hash: 2c617...8a2
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2013 #4 Skrevet 9. juli 2013 Ja, men jeg tror han er for liten til å skjønne det. Han blokkerer liksom, legger seg heller ned og skriker enn å høre på oss som skal fortelle ham noe.. Direkte belønning fungerer heller ikke så godt, og hvis vi får ham til å smake så spytter han det bare ut.. Slitsomt for hele familien dette... hi Anonymous poster hash: fb7b2...e6a
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2013 #5 Skrevet 9. juli 2013 Det finnes noe som heter helsestasjonene familiesenter, de kan hjelpe deg da de har mer spisskompetanse enn på ordinære helsestasjoner. Du kan også bli henvist til sykehus via fastlegen, på sykehuset har de ernæringsfysiologer og hele pakka som dere kan få bruk for. Det finnes dessverre ingen vidunderkur som plutselig gjør barnet mer komfortabel med mat, men dere som foreldre lærer mer om hvordan dere skal takle det. Lykke til. Anonymous poster hash: f7da5...22a
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2013 #6 Skrevet 9. juli 2013 Det finnes noe som heter helsestasjonene familiesenter, de kan hjelpe deg da de har mer spisskompetanse enn på ordinære helsestasjoner. Du kan også bli henvist til sykehus via fastlegen, på sykehuset har de ernæringsfysiologer og hele pakka som dere kan få bruk for. Det finnes dessverre ingen vidunderkur som plutselig gjør barnet mer komfortabel med mat, men dere som foreldre lærer mer om hvordan dere skal takle det. Lykke til. Anonymous poster hash: f7da5...22a Tusen takk for svar. Vi bor i ei bygd med en liten helsestasjon med en lite opplyst gammel helsesøster (hvis de ikke har fått ny løpet av siste året), så jeg vil gjern være forberedt å hva hun kan hjelpe med (som hun kanskje ikke vet om selv). Men vi har ikke sånn familiesenter her vi bor, tror jeg, det er sikkert bare sånn som finnes i byer? Skal ordne time hos fastlege også slik at vi kan bli henvist. Burde jeg være "påståelig" med noe der også? Altså forslag til hva fastlegen kan hjelpe med? At han "må" henvise oss til sykehus? HI Anonymous poster hash: fb7b2...e6a
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2013 #7 Skrevet 9. juli 2013 Hei igjen. Mht fastlegen, så ja, kom med direkte 'krav'. Si at dere trenger profesjonell hjelp og derfor trenger henvisning. Jeg bor i by og vet ikke om slike familiestasjoner er et 'byfenomen', men helsestasjonen må jo ha tilknytning noe sted for litt mer omfattende problemstillinger. Til meg sa de at barn med ulike spiseproblemer ofte nøler med å ta i mat, det stemte på mitt barn. Aldri gris/søl, likte ikke å ta i mat, spesielt ikke våt mat, det kan altså være verdt å øve på. Bak med barnet, la det grise og føle på maten, uten å behøve å spise. Anonymous poster hash: f7da5...22a
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2013 #8 Skrevet 9. juli 2013 Bare for å utelukke det; kan han være allergisk? Min bror pleide å begynne å gråte hver gang min mor gikk på kjøkkenet for å lage mat. Viste seg at han hadde sterk melk- og glutenallergi . Anonymous poster hash: 2ac91...18c
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2013 #9 Skrevet 9. juli 2013 Takk, må få sjekka om han har allergi. Kanskje få tatt blodprøver for å sjekke om han mangler noe også i og med at ikke får i ham verken kjøtt eller egg eller noe... Og det at han nesten bare liker "søt" mat, sånn som grøt og pannekaker.. Vi tilbyr ham bestandig det vi spiser. Har vært problemer helt siden vi skulle begynne med noe annet enn grøt da han var baby og nå er han 2,5.. har jo prata med helsesøster før og alle sa bare "ta det med ro, det kommer" - derfor vi ikke har gjort noen tiltak før nå, men jeg ser jo at det ikke ordner seg og at vi må gjøre noe. Evig takknemlig for gode råd og tips, snille damer! hi Anonymous poster hash: fb7b2...e6a
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2013 #10 Skrevet 9. juli 2013 Min har vært akkurat slik din og han er snart 5 og er sånn fremdeles. Han spiser kun to påleggs ting på skiven. Kansje 4- 5 typer middags retter og et par frukt typer. Nekter og få nye smaker i munnen. Utrolig frustrerende og maten er blitt er mareritt her. Han sluttet helt og spise brød fra han var bikket et til han var nesten 3 år. Gikk kun i grøt. Han elsket frukt før da men er nå fått det for seg at ingen ting annet en druer og til nøds mandarin går. De andre har han ikke ville smakt på 1. 5 år. Han blir bare særere og særere i matveien. Anonymous poster hash: fb399...0ea
3 er nok! Skrevet 9. juli 2013 #11 Skrevet 9. juli 2013 Jeg har jobbet litt med lignende problematikk, og har kanskje noen råd å komme med, men først må jeg vite hva dere har forsøkt. Du sier du har prøvd alt av tips og råd, hva konkret har dere forsøkt? Som en her over nevner, klarer han å ta på maten? Send meg gjerne en PM om det er enklere.
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2013 #12 Skrevet 9. juli 2013 Jeg har jobbet litt med lignende problematikk, og har kanskje noen råd å komme med, men først må jeg vite hva dere har forsøkt. Du sier du har prøvd alt av tips og råd, hva konkret har dere forsøkt? Som en her over nevner, klarer han å ta på maten? Send meg gjerne en PM om det er enklere. Takk, har sendt PM Anonymous poster hash: fb7b2...e6a
NormaJean Skrevet 9. juli 2013 #13 Skrevet 9. juli 2013 Ingen personlig erfaring. Men min sønn er noen ganger innlagt på Ullevål sykehus og på den avdelingen har de barn innlagt som sliter med "spisevegring" Tror noen blir lagt inn planlagt hvor man har ett opplegg med sykepleier, ernæringsfysiolog, osv. Hvor man øver på spising. Ser det bare når vi skal spise, at noen av barna har ett eget opplegg. Virker veldig fint. Ullevål har jo mye kompetanse rundt dette vet eg fra før av, de har lagt ut diverse tips og råd på nett feks
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2013 #14 Skrevet 9. juli 2013 Ingen personlig erfaring. Men min sønn er noen ganger innlagt på Ullevål sykehus og på den avdelingen har de barn innlagt som sliter med "spisevegring" Tror noen blir lagt inn planlagt hvor man har ett opplegg med sykepleier, ernæringsfysiolog, osv. Hvor man øver på spising. Ser det bare når vi skal spise, at noen av barna har ett eget opplegg. Virker veldig fint. Ullevål har jo mye kompetanse rundt dette vet eg fra før av, de har lagt ut diverse tips og råd på nett feks Ok, takk. høres jo bra ut for de som har mulighet. Men vi bor langt unna Ullevål.. Nærmeste "storsykehus" er nok Tromsø. Skal undersøke hva sykehusene har, om det står på nett.. Anonymous poster hash: fb7b2...e6a
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2013 #15 Skrevet 9. juli 2013 Men man kan kanskje henvises Ullevål siden det er fritt sykehusvalg i Norge?? hi Anonymous poster hash: fb7b2...e6a
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2013 #16 Skrevet 9. juli 2013 Ingen personlig erfaring. Men min sønn er noen ganger innlagt på Ullevål sykehus og på den avdelingen har de barn innlagt som sliter med "spisevegring" Tror noen blir lagt inn planlagt hvor man har ett opplegg med sykepleier, ernæringsfysiolog, osv. Hvor man øver på spising. Ser det bare når vi skal spise, at noen av barna har ett eget opplegg. Virker veldig fint. Ullevål har jo mye kompetanse rundt dette vet eg fra før av, de har lagt ut diverse tips og råd på nett feks Vet du forresten hva det heter? Finner ikke noe noe sted, leita her http://www.oslo-universitetssykehus.no/pasient/behandlinger/Sider/side.aspx Anonymous poster hash: fb7b2...e6a
NormaJean Skrevet 9. juli 2013 #17 Skrevet 9. juli 2013 Jeg husker ikke desverre. Jeg bare ser det er andre på barn på avdelingen som har eget opplegg og at det virker bra. Men har du lest denne? http://www.oslo-universitetssykehus.no/SiteCollectionDocuments/Om%20oss/Avdelinger/Kvinne-%20og%20barneklinikken/Spisevansker/nar-barn-ikke-har-matlyst.pdf
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2013 #18 Skrevet 9. juli 2013 Jeg husker ikke desverre. Jeg bare ser det er andre på barn på avdelingen som har eget opplegg og at det virker bra. Men har du lest denne? http://www.oslo-universitetssykehus.no/SiteCollectionDocuments/Om%20oss/Avdelinger/Kvinne-%20og%20barneklinikken/Spisevansker/nar-barn-ikke-har-matlyst.pdf Nei, det har jeg ikke, tusen takk Fant dette selv, og der står det lista opp hva man bør ha undersøkt før evt henvisning til sykehuset, så den lista skal jeg ta til legen, ihvertfall http://www.oslo-universitetssykehus.no/fagfolk/henvisningsrutiner/Sider/spise-og-erneringsteamet.aspx Anonymous poster hash: fb7b2...e6a
MammantilNurket Skrevet 9. juli 2013 #19 Skrevet 9. juli 2013 (endret) har hørt om folk som har bruklt klistremerker.... altså eks han får klistremerke for hver ting han har smakty på... må ikke spise opp, men smake.... når dere når et visst antall klistremerker, så får han en belønning... noe han nsker seg el.l.... Anonymous poster hash: 2c617...8a2 Avtalebaserte systemer/tegnøkonomi er et _spesialpedagogisk_ verktøy som i første rekke skal brukes av fagfolk på barn/ungdom/voksne med nedsatt funksjonsevne o.l. - ikke på normale, friske barn jfr. "Atferdsavtaler. Et hjelpemiddel for å velge hensiktsmessig" av Holden og Finstad. Metoden skal brukes med varsomhet! Endret 9. juli 2013 av MammantilNurket
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå