Gå til innhold

Trenger synspunkter ang sparing særkullsbarn og felles barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen er usikre på hvordan vi skal gjøre dette rettferdig.

Jeg har ett barn fra før som er 10 år.

Vi har ett felles barn som er født i år.

Om et par mnd skjer det noe i vår økonomi som gjør at vi kan sette av en sum til hvert av barna i mnd. Vi tenker 1000kr til hver i mnd, som skal settes på sperret konto frem til boligkjøp. Regner med til de er 18-20 år.

Mitt særkullsbarn får jo da 10 år kortere sparetid enn vårt fellesbarn. Det utgjør jo 120.000 kr hvis man ser bort ifra renter.

Hvordan ville dere løst dette på en rettferdig måte?

Anonymous poster hash: 015f3...4be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg villr gjort så de har lik sum

Skrevet

Jeg ville opprettet et felles fond, som er satt av til barna. Så deler dere summen som er der på 2 når den tid kommer? Er jo ikke sikkert de er modne nok til å få penger når de er 18.

Anonymous poster hash: 946d7...92b
Skrevet

Hadde satt over litt mer pr. mnd for det eldste barnet, slik at de hadde omtrent lik sum når de fyller 18 år. De kan forøvrig bruke pengene på hva de vil når de fyller 18 år og får råderett over egne kontoer, så hadde spart i eget navn og delt ut pengene NÅR det ble aktuelt for ungene å kjøpe bolig.

Anonymous poster hash: 23269...346
Skrevet

Hadde spart i eige namn og sett an kor mykje det vart til slutt. Sansynlegvis blir det ikkje boligkjøp på 18-årsdagen, du kan dele det du har i to når eldste treng eit bidrag.

Skrevet

Syns du skal spare 1000 per mnd til hvert av barna. Regner med at særkullsbarnet har en far som er involvert, kanskje sparer han også til barnet. Muligheten til å spare har du fått nå med din nye mann, hadde du vært alenemor er det ikke sikkert du hadde klart å spare noe i det hele tatt. Går jo an å høre med far om han ellerbesteforeldre sparer noe til barnet. Hvis ikke syns jeg barna bør få samme sum ved f.eks. kjøp av bolig, så de ikke blir rotet bort på noe annet. Husk å spar i ditt og ikke barnas navn.

Anonymous poster hash: dbaa8...3a8

Skrevet

Så dere er alle enige i at de burde få lik sum :)

Det er jo det vi vil også. Men ikke helt sikre på hvordan løse det best. Har også lurt på å spare dobbelt sum til eldste barnet, med da blir det jo 3000 i mnd for oss istedenfor for 2000.

Takk for svar.

Flere som har synspunkt?

Skrevet (endret)

Hvis dere sparer mer enn 75.000 nok så tar overformynderiet over pengene... Min advokat rådet meg til å spare i eget navn! Pga dette og eventuelt studielån...

Endret av Sint naken biltyv
Skrevet

Hvis dere sparer mer enn 75.000 nok så tar overformynderiet over pengene... Min advokat rådet meg til å spare i eget navn! Pga dette og eventuelt studielån...

De fleste banker melder ikke til overformynderiet når det er snakk om å spare mnd-summer selv om man passererer 75.000 grensen. Dessuten mener jeg å ha lest at denne grensen skal økes til i allefall det dobbelte innen kort tid (?).

Studielånet derimot, kan man får problemer med om man har mye egenkapital..... Samt vil man virkelig at ungen på 18 skal ha full råderett over 100.000+++?

Mitt råd er: Spar i eget navn og spar opp lik sum til barna. Dere kan evt begynne å sette over 20.000 på BSU når ungene fyller 13?

Anonymous poster hash: 30936...412

Skrevet (endret)

Overformynderiet kommer ikke inn i bildet før sparebeløpet er over 2 g. Iom at det er snakk om såpass mye penger ville jeg uansett spart i eget navn med tanke på at det ikke skal gå utover evt stipend når den tid kommer. Sørg for å ha en samboer/ekteskaps kontrakt ang disse pengene i tilfelle samlivsbrudd om dere velger å ikke spare i barnets navn.

Hva jeg ville gjort avhenger av hva som gjør at dere får mulighet til å spare såpass mye penger. Er det kun din fortjeneste ville jeg sørget for at de fikk like mye penger når den dagen kommer. Er det noe din nye mann er delaktig i ville jeg ikke hatt dårlig samvittighet for om totalsummen blir ulik da mitt særkullsbarn ant ville hatt en far som kanskje ville bidratt noe. Jeg ville pratet med faren til dette barnet og spørre om det ville vært aktuelt om han også ville spare en viss sum i mnd til dette barnet, kanskje bare 300-500 kr. Da må dette i såfall ordnes med advokat, og det må spares i barnets navn.

Avhengig av betingelsene på hvordan dere har mulighet til å spare ville jeg spart opp til en viss og lik sum og sponset med dette den dagen de skulle kjøpe se leilighet, ikke tidligere. Man vet aldri hvordan en 18/20 åring velger å bruke penger de plutselig får rådighet over.

Slik reglene er nå lønner det seg heller ikke å spare på bsu konto til barn før barnet selv har skattbar inntekt pga fradrag på skatten. Jeg tror ikke dette fradragsberettigede kan overføres til foreldrene når bsu kontoen står i barnets navn.

En mulighet er å overføre 20 000 kr i året til bsu konto i barnets navn fra og med det året barnet har skattbar inntekt slik at barnet får 4000 kr tilbake på skatten hvert år (dagens regler). Disse pengene kan overføres fra den kontoen dere ellers sparer til barnet på som er i dere navn.

Endret av perlefisken
Skrevet

Spar i deres navn, ikke navnet til barna. Da kan dere dele ut pengene som dere selv ønsker, når dere måtte ønske det. Hva er poenget med å spare i barnas navn?

Anonymous poster hash: 784c8...053
Skrevet

De fleste banker melder ikke til overformynderiet når det er snakk om å spare mnd-summer selv om man passererer 75.000 grensen. Dessuten mener jeg å ha lest at denne grensen skal økes til i allefall det dobbelte innen kort tid (?).

Studielånet derimot, kan man får problemer med om man har mye egenkapital..... Samt vil man virkelig at ungen på 18 skal ha full råderett over 100.000+++?

Mitt råd er: Spar i eget navn og spar opp lik sum til barna. Dere kan evt begynne å sette over 20.000 på BSU når ungene fyller 13?

Anonymous poster hash: 30936...412

BSU er veldig dumt å bruke opp mens barnet er så ungt at det likevell ikke betaler skatt. Det spessielt fine med ordningen er jo at man får skattefradrag for sparebeløpet. Den muligheten mister man om man ikke betaler skatt.

Anonymous poster hash: 784c8...053

Skrevet

HI igjen

Ang overformynderiet er reglene nå endret og beløpet et høyere enn før, de kommer heller ikke til å blande seg inn så lenge det er fast sparing.

Grensa for å få støtte fra lånekassen blir også økt år for år og tror nok ikke det blir noe problem.

Kontoen vi skal spare på en en boligsparkonto og barna får ikke tak i pengene uten faktisk bruke dem på bolig. Litt sånn som bsu. Så pengene kan ikke bli sløst bort på tull.

Skrevet

Er det ikke litt dumt å låse pengene til det. Er det noe dere har bestemt eller er det en spes type konto. Kan du da f. Eks. Ikke fylle opp bsu?

Anonymous poster hash: dbaa8...3a8

Skrevet

Synes dere skal spare det samme hver måned til begge, er da ikke riktig at far til barn nr to skal betale for ditt særkullsbarn for de årene dere ikke var sammen. Ting blir aldri 100 % rettferdig når man har valgt å få flere kull barn. Det er heller ikke rettferdig for barn nr to at barn nr en får julegaver og bursdagsgaver fra en hel familie ekstra (far og hele hans familie), men det er jo noe han eller hun bare må forholde seg til.

Synes i hvert fall det blir helt feil å skulle sette inn masse ekstrapenger til eldste.

Anonymous poster hash: 4e084...b49

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...