Anonym bruker Skrevet 9. juli 2013 #1 Skrevet 9. juli 2013 Må det være to? Anonymous poster hash: 32332...8ea
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2013 #2 Skrevet 9. juli 2013 Noen som vet? Anonymous poster hash: 32332...8ea
<3 2G <3 Skrevet 9. juli 2013 #4 Skrevet 9. juli 2013 En gudfar og en fadder er vel mer vanlig. Er vel bare ett par som kan være gudforeldre.
Elsker livet Skrevet 9. juli 2013 #5 Skrevet 9. juli 2013 Men gudfar og fadder er vel det samme? På papiret skilles det i alle fall ikke på fadderne.
<3 2G <3 Skrevet 9. juli 2013 #6 Skrevet 9. juli 2013 Men gudfar og fadder er vel det samme? På papiret skilles det i alle fall ikke på fadderne. Det er sant, men til oss er det vanlig at det paret som bærer i dåpen er gudforeldre. Og resten "vanlig" fadder.
LittLykkelig Skrevet 9. juli 2013 #7 Skrevet 9. juli 2013 Skal ha en av hvert kjønn denne gangen. Bare tull med fire. Vil ha en gudmor og en gudfar
Elsker livet Skrevet 9. juli 2013 #8 Skrevet 9. juli 2013 Men gudfar og fadder er vel det samme? På papiret skilles det i alle fall ikke på fadderne. Det er sant, men til oss er det vanlig at det paret som bærer i dåpen er gudforeldre. Og resten "vanlig" fadder. Ok. Her har vi aldri brukt par en gang. Vi har prøvd å fordele faddere etter hvilken side av familien de kommer fra, alder og kjønn. Alle fikk tittelen fadder.
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2013 #9 Skrevet 9. juli 2013 Tradisjonelt er den som bærer barnet til dåpen gudmor/far og resten faddere. Men de fleste sier vell gudnor gudfar til alle faddere. Men jeg vet bare en å spørre denne gang, så lurer på om det er nok med en person. Vi hadde 4 sist og det vil jeg ikke ha igjen. To er absolutt maks. Synes Tante Gudmor er teit så vi bruker ikke familie som allerede har en tittel hos barnet. Denne gang skal vi spørre mitt tantebarn, altså søskenbarnet til babyen. Det er koselig at han får en tittel hos henne synes jeg. Anonymous poster hash: 32332...8ea
Elsker livet Skrevet 9. juli 2013 #10 Skrevet 9. juli 2013 Tradisjonelt er den som bærer barnet til dåpen gudmor/far og resten faddere. Men de fleste sier vell gudnor gudfar til alle faddere. Men jeg vet bare en å spørre denne gang, så lurer på om det er nok med en person. Vi hadde 4 sist og det vil jeg ikke ha igjen. To er absolutt maks. Synes Tante Gudmor er teit så vi bruker ikke familie som allerede har en tittel hos barnet. Denne gang skal vi spørre mitt tantebarn, altså søskenbarnet til babyen. Det er koselig at han får en tittel hos henne synes jeg. Anonymous poster hash: 32332...8ea Bruker dere tittelen gudmor/gudfar på samme måte som tante/onkel? Hvor er dere fra egentlig? Har aldri hørt om dette, og funderer på om dette er mer normalt litt nord i landet?
Kanutten83 Skrevet 9. juli 2013 #11 Skrevet 9. juli 2013 Tradisjonelt er den som bærer barnet til dåpen gudmor/far og resten faddere. Men de fleste sier vell gudnor gudfar til alle faddere. Men jeg vet bare en å spørre denne gang, så lurer på om det er nok med en person. Vi hadde 4 sist og det vil jeg ikke ha igjen. To er absolutt maks. Synes Tante Gudmor er teit så vi bruker ikke familie som allerede har en tittel hos barnet. Denne gang skal vi spørre mitt tantebarn, altså søskenbarnet til babyen. Det er koselig at han får en tittel hos henne synes jeg. Anonymous poster hash: 32332...8ea Dere må ha 2 faddere, eller i deres tilfelle 1 gudfar og 1 fadder. Kirken krever minst 2 faddere/gudforeldre, maks 6.
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2013 #12 Skrevet 9. juli 2013 Tradisjonelt er den som bærer barnet til dåpen gudmor/far og resten faddere. Men de fleste sier vell gudnor gudfar til alle faddere. Men jeg vet bare en å spørre denne gang, så lurer på om det er nok med en person. Vi hadde 4 sist og det vil jeg ikke ha igjen. To er absolutt maks. Synes Tante Gudmor er teit så vi bruker ikke familie som allerede har en tittel hos barnet. Denne gang skal vi spørre mitt tantebarn, altså søskenbarnet til babyen. Det er koselig at han får en tittel hos henne synes jeg. Anonymous poster hash: 32332...8ea Bruker dere tittelen gudmor/gudfar på samme måte som tante/onkel? Hvor er dere fra egentlig? Har aldri hørt om dette, og funderer på om dette er mer normalt litt nord i landet? Ja, sønnen min sier Gudmor/Gudfar til sine på samme måte som han sier tante/onkel til dem. Hva er vitsen med Gudmor/Gudfar om ikke barnet vet at de er det? Hvordan gjør dere det? Anonymous poster hash: 32332...8ea
Elsker livet Skrevet 9. juli 2013 #13 Skrevet 9. juli 2013 Tradisjonelt er den som bærer barnet til dåpen gudmor/far og resten faddere. Men de fleste sier vell gudnor gudfar til alle faddere. Men jeg vet bare en å spørre denne gang, så lurer på om det er nok med en person. Vi hadde 4 sist og det vil jeg ikke ha igjen. To er absolutt maks. Synes Tante Gudmor er teit så vi bruker ikke familie som allerede har en tittel hos barnet. Denne gang skal vi spørre mitt tantebarn, altså søskenbarnet til babyen. Det er koselig at han får en tittel hos henne synes jeg. Anonymous poster hash: 32332...8ea Bruker dere tittelen gudmor/gudfar på samme måte som tante/onkel? Hvor er dere fra egentlig? Har aldri hørt om dette, og funderer på om dette er mer normalt litt nord i landet? Ja, sønnen min sier Gudmor/Gudfar til sine på samme måte som han sier tante/onkel til dem. Hva er vitsen med Gudmor/Gudfar om ikke barnet vet at de er det? Hvordan gjør dere det? Anonymous poster hash: 32332...8ea Fadderne er besteforeldre eller tanter/onkler og kalles for det. De vet først når de er større hvem som er fadderne deres. Det har ingen stor betydning i det daglige at barna vet hvem de er. Men at fadderne gjør oppgaven sin med tanke på å hjelpe barnet å vokse opp i den kristne tro.
♥Nemi♥ Skrevet 9. juli 2013 #14 Skrevet 9. juli 2013 Her jeg bor (Nord), er vel normen at man sier Gudmor og Gudfar. Jeg sier Gudmor "navnet" til de jeg refererer til, da jeg har flere gudmødre. Vi ser på den tittelen på samme måte som å være tante eller onkel.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 9. juli 2013 #15 Skrevet 9. juli 2013 Gi bæng i dåp, så slipper du å ha noen.
Eira <3 Familien Skrevet 9. juli 2013 #16 Skrevet 9. juli 2013 Vi har fire faddere hver til våre barn og alle bruker vi gudmor/gudfar til. Har aldri hørt før at fadder og gudmor/gudfar er noe forskjellig.
Mamman til Dutte venter #2 Skrevet 9. juli 2013 #17 Skrevet 9. juli 2013 Det er forskjell på nord og sør i landet når det kommer til faddere/gudforeldre. Her i nord er det mer vanlig å velge faddere/gudforeldre utenom nærmeste familie, fordi de allerede har en tittel/posisjon i barnets liv. Gudfar og gudmor som de kalles for blir som ekstra tanter og onkler og kalles gudmor aud feks. Mitt barn sier til og med gudmor til min gudmor, fordi jeg ennå, i en alder av noen og 30 fremdeles kaller henne gudmor. Noe som også er vanlig her.
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2013 #18 Skrevet 9. juli 2013 Syns det der med gudmor og gudfar er tåpelig! Hvilken betydning har det liksom? Fadder er fadder! Trønderne tror jo enda at det er gudforeldrene som overtar omsorgen for barnet dersom foreldrene dør... Vi lever ikke i 1725 lenger alså! Anonymous poster hash: b0958...d2e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå