Gå til innhold

Hudkreft? :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos lege i går om noe helt annet. Legen så en flekk på skulderen min, og sendte hastehenvisning for fjerning. Tenkte ikke såå mye over det da, men herregud utover kvelden i går fikk jeg litt hetta. Flekken kommer og går, ser litt ut som en blodblemme og er en cm stor ca. Er det noen her som kan noe om dette? Hva er gode tegn og hva er dårlige? Tør ikke Google...

Anonymous poster hash: 5ad58...791

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke Google. Sykdommer på Google er skummelt. Jeg kjenner ikke til slike flekker, men det er helt sikkert ufarlig :-)

Jeg har trodd jeg er dødssyk etter å ha Googlet så ikke gjør det :-p

Anonymous poster hash: 42c21...0ce

Skrevet

Var hos lege i går om noe helt annet. Legen så en flekk på skulderen min, og sendte hastehenvisning for fjerning. Tenkte ikke såå mye over det da, men herregud utover kvelden i går fikk jeg litt hetta. Flekken kommer og går, ser litt ut som en blodblemme og er en cm stor ca. Er det noen her som kan noe om dette? Hva er gode tegn og hva er dårlige? Tør ikke Google...

Trenger ikke være noe. Er den ujevn i kantene? Ujevn farge?

Anonymous poster hash: 4c78d...d6d

Skrevet

Ja, både ujevn i kantene og i fargene. Den stikker ut, og har en ring i huden rundt. Mannen min, og mammaen min mener dette er svært dårlige tegn og jeg er rett og slett livredd!

Skrevet

Ja, både ujevn i kantene og i fargene. Den stikker ut, og har en ring i huden rundt. Mannen min, og mammaen min mener dette er svært dårlige tegn og jeg er rett og slett livredd!

Ja, er iallfall det man skal være obs på. Men, har du aldri reagert på den før?

Skrevet

Jeg fikk min mann til å fjerne en endret føflekk. Denne ble kjempemørk og ujevn, men det viste seg at det ikke var noen ting feil med han. :-)

Nå vet man jo ikke hva som skjer med deg, men ønsker deg alt godt!

Skrevet

Den kommer og går, så jeg trodde det var en blodblemme. Har tenkt på å vise den til legen, men trodde ikke det var så stress siden den stort sett er helt borte. Det har dermed blitt litt glemt. Men det var visst heller ingen betryggende nyhet..

Takk for hjelpen jenter... Det hjelper bare å lufte det litt. Har aldri vært solbrent, og har generelt bra hud ifht faretegnene, så jeg tenker jo at det er liten sjanse. Men, så er det et men, og det er så ekkelt :(

Skrevet

Skjønner at du syns det er ekkelt, er slik selv., worst case scenario tenker.. Men dette trenger ikke være noe, men sikkert greit du får sjekket det å evt fjernet det :-) ønsker deg lykke til!

Skrevet

Hva man enn gjør skal man IKKE søke på nett når man har "diffuse" Plager eller mulig sykdommer...Da kan man lett finne ut at man er døden når, uansett om det bare klør litt i halsen.

Nå venter du fjerning, og svar på prøver. Vet ikke hvor lenge du har hatt flekken, min far hadde den absolutt hissigste formen for føflekkreft, fra den ble oppdaget av min mor, til de dro til lege (da de var i "syden" så kunne de nesten se endringer fra dag til dag..SÅ det ble bestilt legetime uka etter de kom hjem) tror jeg han hadde den i nesten halvt år. Da hadde den ikke rukket og spre seg til benet eller annet vev enda,- så sjansen for at samme hvor "Ille det er", så vil det gå bra :)

Men igjen, kan være mye annet også, det er bedre om man tar en sjekk for mye, enn en for lite, og supert at legen din handler så raskt som han/hun gjør...Ta livet med ro,- og ikke tenk mer på det før prøvesvar ligger klar...

Anonymous poster hash: 3b9a5...76e
Skrevet

Takk for veldig fint svar!

Hva man enn gjør skal man IKKE søke på nett når man har "diffuse" Plager eller mulig sykdommer...Da kan man lett finne ut at man er døden når, uansett om det bare klør litt i halsen.

Nå venter du fjerning, og svar på prøver. Vet ikke hvor lenge du har hatt flekken, min far hadde den absolutt hissigste formen for føflekkreft, fra den ble oppdaget av min mor, til de dro til lege (da de var i "syden" så kunne de nesten se endringer fra dag til dag..SÅ det ble bestilt legetime uka etter de kom hjem) tror jeg han hadde den i nesten halvt år. Da hadde den ikke rukket og spre seg til benet eller annet vev enda,- så sjansen for at samme hvor "Ille det er", så vil det gå bra :)

Men igjen, kan være mye annet også, det er bedre om man tar en sjekk for mye, enn en for lite, og supert at legen din handler så raskt som han/hun gjør...Ta livet med ro,- og ikke tenk mer på det før prøvesvar ligger klar...

Anonymous poster hash: 3b9a5...76e

• 3 uker senere...
Skrevet

Kom til å tenke på hvordan det går med deg, HI?

Anonymous poster hash: 6322e...11f

Skrevet

At den "kommer og går" er ikke typisk for hudcancer. Det er ikke et lite hemangiom vi snakker om da?

Anonymous poster hash: 2a9e4...863

Skrevet

Å så søte dere er! Takk for at du spør! Jeg fikk vite denne uken at det kun var et karnøste. Takk og lov! Hun kirurgen ble litt oppgitt over alle som hadde skremt meg, for henne var det ganske åpenbart ufarlig og slettes ikke så akutt som henvisningen tilsa. Men, nå er det uansett borte og jeg er så lettet! :)

Skrevet

Hudkreft kommer og går ikke, så den flekken hadde jeg ikke ofret en tanke til. 

Skrevet

Jo, det kan den faktisk gjøre. Det fikk jeg bekreftet av kirurgen. Den kommer ikke og går, men flekken kommer og går pga endringer. Det vanligste kjennetegnet ved kreft er at flekken endrer seg. I Moen tilfeller skjer det at flekken blir tilsynelatende helt borte..

Men, var ikke kreft, så jeg kan puste lettet ut i alle fall...

Skrevet

Var hos lege i går om noe helt annet. Legen så en flekk på skulderen min, og sendte hastehenvisning for fjerning. Tenkte ikke såå mye over det da, men herregud utover kvelden i går fikk jeg litt hetta. Flekken kommer og går, ser litt ut som en blodblemme og er en cm stor ca. Er det noen her som kan noe om dette? Hva er gode tegn og hva er dårlige? Tør ikke Google...Anonymous poster hash: 5ad58...791

Jo, men at den endrer seg er ikke det samme som at den kommer og går. En malign flekk forsvinner ikke.

Jo, det kan den faktisk gjøre. Det fikk jeg bekreftet av kirurgen. Den kommer ikke og går, men flekken kommer og går pga endringer. Det vanligste kjennetegnet ved kreft er at flekken endrer seg. I Moen tilfeller skjer det at flekken blir tilsynelatende helt borte..

Men, var ikke kreft, så jeg kan puste lettet ut i alle fall... Anonymous poster hash: 5ad58...791

Skrevet

Var hos lege i går om noe helt annet. Legen så en flekk på skulderen min, og sendte hastehenvisning for fjerning. Tenkte ikke såå mye over det da, men herregud utover kvelden i går fikk jeg litt hetta. Flekken kommer og går, ser litt ut som en blodblemme og er en cm stor ca. Er det noen her som kan noe om dette? Hva er gode tegn og hva er dårlige? Tør ikke Google...Anonymous poster hash: 5ad58...791

Jo, men at den endrer seg er ikke det samme som at den kommer og går. En malign flekk forsvinner ikke.

Men, var ikke kreft, så jeg kan puste lettet ut i alle fall... Anonymous poster hash: 5ad58...791

Jeg har ikke greie på det, men både kirurg og fastlege mener at kreft kan forandre seg så mye at flekken forsvinner.

Skrevet

Er denne flekken føflekkekreft eller annen type hudkreft?

Som kommer og går?

Skrevet

Dytter, lurer på dette jeg og!

Anonymous poster hash: 6412e...ea7

Skrevet

Det kalles bare føflekkreft fordi det forveksles med føflekk. Det er i alle tilfeller hudkreft. Men det er ulik oppførsel og aggressivitet i alle tilfeller, og hos noen kan det visstnok endre seg slik at man tror det er borte. Det er selvsagt ikke borte, men det blir usynlig en stund for så å komme tilbake. Men som jeg skjønte på kirurgen er det nesten aldri kreft om flekken oppfører seg slik (som i mitt tilfelle), men det KAN være det.

Skrevet

Mer om dette vet jeg egentlig ikke, siden jeg ikke turte å Google, og at det endte godt :)

Skrevet

Jeg sjekker føflekkene mine ganske ofte, jeg har mange, disse er bittesmå og noen er veldig mørke. Har fått flere med årene etter noe (ganske) uforsiktig soling i ungdommen... Fikk i fjor påvist 4 ondartede føflekker (den største og verste var ca 3 mm i diameter), men heldigvis ikke spredning, og det var en smal sak å fjerne dem. Har fått bra oppfølging og tilsammen måtte fjerne ca 8 stk til, som det heldigvis ikke var noe i. Må nok belage meg på årlig sjekk resten av livet, men heller litt for ofte enn litt for sjelden.

Anonymous poster hash: 31d39...bf4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...