Gå til innhold

Mange kristne damer med et problematisk forhold til egen kropp

Anbefalte innlegg

Skrevet

`det er mitt inntrykk etter å ha sett bekjente, venninner, barn av venninner osv opp gjennom årene. så og si alle som har vokst opp med en barnetro, har fått et veldig problematisk forhold til sunnhet/tynnhet. hvordan kan det henge sammen? og så har de da overført det på døtrene sine. kjipe greier, det der.

Anonymous poster hash: 8bea9...96a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var rart. Jeg kjenner da også mange kristne. Har aldri oppfattet at de har noe dårligere forhold til egen kropp enn andre, heller bedre kanskje.

Det jeg derimot er enig med deg i er at veldig mange damer har et problematisk forhold til egen kropp, uavhengi av livssyn. Kansje det mer er miljøet enn religionen, slik at det kristne miljøet der du kommer fra har hatt stort kroppsfokus mens det ikke har vært et slikt fokus her?

Anonymous poster hash: 9db36...6bd
Skrevet

Hm, jeg har vanket i kristne miljøer hele livet, og opplever egentlig det motsatte... ;) Selv har jeg også et ganske avslappet forhold til kropp.  

Anonymous poster hash: 2fe15...a4e
Skrevet

Min opplevelse er helt motsatt. Her jeg bor er frikirka veldig utbredt, og der er det null kroppsfokus blandt ungdommen. Alle er like gode venner og aksepterer hverandre slik som man er, tykk som tynn, jålete som jordnær og naturlig.

Anonymous poster hash: 6fc7a...3df
Skrevet

For all del, la oss skylde på kristendommen for enda mer... Her fikk jeg dårlig selvbilde pga moren min og søsteren min, mor maste alltid om vekten sin foran oss ungene, hun var jojo slanker uten sidestykke, og klagde høylytt på kroppen sin.. Søsteren min, som er naturlig slank (spiser hva enn hun vil, og legger ikke på seg et gram) bidro med å kalle meg for "feita", "bulldoggen" osv.. Det skapte mitt syn på egen kropp..

De jeg kjenner som er kristne har ingen problem med egen kropp, de sier alltid at jeg er jo pen som jeg er (jeg er ikke overvektig, men har problemområder jeg hater) De er fornøyd med både vekt og utseendet sitt, og kan fint komme på å si "jeg har da fin rumpe å da" ol, uten at det handler om noe "se så peeeeen jeg er"

De andre jeg kjenner som sliter med kroppen, har alle uten en, vokst opp med mødre som klaget på egen kropp mens de hørte det.

Anonymous poster hash: c3071...788
Skrevet

Her har det vært lite press på dette med utseende og kropp i det kristne miljøet. Jeg tror heller det er motsatt, men kanskje jeg tar feil. Her er det vel heller mora mi som skulle fått skylden om jeg hadde hatt problemer med å godta kroppen min. Men ved hjelp av livssynet mitt er jeg sterk nok (har god selvtillit) til å la hennes dårlige innflytelse prelle av.

Skrevet

Ikke drit deg ut! Skal kristendomen få skylda for det nå også....

Anonymous poster hash: 4d76b...979

Skrevet

Jeg har inntrykk av det motsatte. Hvordan det er i enkelte familier, vet jeg jo ikke, men har ikke inntrykk av at det er verre i kristne familier iallefall.

Anonymous poster hash: 1819f...8de
Skrevet

Jeg har og inntrykk av at det heller er motsatt. Kristne er relativt fornøyd med den kroppen Gud har skapt, og pene kristne har lettere for å godta også de som ikke bryr seg om hvordan de ser ut...

Anonymous poster hash: 6814c...f40
Skrevet

Jeg kjenner mange kristne damer, både de som vil bli klassifisert som sykelig overvektige, de mer normale, og også de som lett kunne vært forsidepike i vi menn, og jeg har aldri møtt noen med noe som helst komplekser. De som er veldig store trives med det, bryr seg ikke og kler seg som hvem som helst andre mens de som er så modelpene at hvilken som helst annen dame ville blitt sjalu, vet det ikke selv.

Mitt inntrykk er altså totalt motsatt av det du påstår, og jeg tør innrømme at jeg gjerne skulle hatt deres selvfølelse og likegyldighet til kropp og mote.

Skrevet

Har også motsatt inntrykk. Er større fokus på indre verdier.

Skrevet

Mitt inntrykk er iallefall uten tvil stikk motsatt. 

Anonymous poster hash: 8904f...093

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...