Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #1 Skrevet 7. juli 2013 Jeg gruer meg sånn til 2årskontrollen til dattern min, for da skal de vel sjekke språket? Hun har over 100 ord, men de fleste orda er ganske like, og noen ganger virker det nesten som hun hører ord dårlig på en måte, selvom hørselen hennes er helt fin (dog veldig var på høye lyder). Ball og bade= baba vann=babb spade=babba mormor=bobbo buss=buff pus= puuuf prinsesse=sesse tisse=sisse Og sånn er de fleste ord, vokalen er riktig, men de fleste konsonantene er B, F og P. Forøvrig sier hun mamma, pappa, baby,ja,nei,takk, tante,ha det og et par andre ord helt riktig, og sier dikke til drikke. Både blåbær og druer er blbl. Er jeg bare overbekymret og dette er helt normalt, eller har jeg grunn til bekymring? Hun begynte å prate tidlig, hvis det har noe å si. Første ordet var mamma, så hest, da var hun 8 mnd. Hvordan er/var deres 2åringer? Anonymous poster hash: 98109...478
MissZanta Skrevet 7. juli 2013 #2 Skrevet 7. juli 2013 Kan være en grunn for bekymring når hun prater så utydelig men se hva de sier lå helsestasjonen
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #3 Skrevet 7. juli 2013 bruker hun smokk? mange smokkebarn har disse språkproblemene... har du sjekket hørselen? Anonymous poster hash: d3687...ea0
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #4 Skrevet 7. juli 2013 Min gutt sa ikke noe mer da han var 2 år, og helsesøster var overhode ikke bekymret og det var innenfor normalen. Språket kom på plass etterhvert Anonymous poster hash: 626f8...645
me_87 Skrevet 7. juli 2013 #5 Skrevet 7. juli 2013 Min gutt er snart to år å snakker også ganske utydlig. Flere ord er ganske like her også.
2005&2010 Skrevet 7. juli 2013 #6 Skrevet 7. juli 2013 Hun snakka kjempedårlig, hadde det typiske babyspråket, masse babling og enkelte ord. Vi lærte oss og forstod hva hun mente, mens mange andre skjønte ingenting. På 2 årskontrollen var de ikke bekymret. Vi skulle heller vente å se. Så når hun var 3.5år og endelig fikk operert mandlene, da kom språket;-)
Gjest Lagå Skrevet 7. juli 2013 #7 Skrevet 7. juli 2013 Over 100 ord? Trodde min på 21 mnd. snakka mye jeg, men ser jeg tydeligvis bør bekymre meg for 2 årskontrollen. Min sier: På do Mormor = mimmi Hei, hællæ Hade hade på badet (hadebade) tisse = disse Bade Nam nam Mamma, pappa, bebe Glad i deg =ga i deg Takk osv., men ikke så veldig mye mer og ho har ikke noen setninger heller
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #8 Skrevet 7. juli 2013 Ja, hun bruker smokk, men kun når hun skal sove, eller har slått seg. De sjekket hørselen hennes på helsestasjonen på 15mnd-kontrollen, og sa at alt var fint da. Setninger hun setter sammen er: Der mamma (der er mamma, eller andre personer) Ikke baby (babyen får ikke ta leka,klappe på henne og sånt, altså hun vil ikke at han skal gjøre den tingen han gjør) se på den (helt klart og tydelig) jeg esse deg (jeg elsker deg) utenom dette er det kun ord, mange ord, men de fleste er som sagt ganske like, og da lurer jeg på om hun kanskje ikke hører så godt likevel? Jeg har prøvd å prate veldig tydelig også, tenkte kanskje jeg pratet for fort eller for "mumlete", men det har ikke hatt noe å si ennå ihvertfall... HI Anonymous poster hash: 98109...478
Gjest Antarctica Skrevet 7. juli 2013 #9 Skrevet 7. juli 2013 Spiller ingen rolle om noen ord er ganske like dersom hun selv vet betydningsforskjellen på dem. Syns det høres ut som om hun prater helt adekvat for alderen.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2013 #10 Skrevet 8. juli 2013 Kan man virkelig si at ungen har ca 100 ord når hun egentlig bare bruker 5-6 forskjellige ord på absolutt alt? Men jeg kjenner flere toåringer som er like dårlige til å snakke altså, så tror ikke du skal være bekymret. Noen snakker rene setninger når de er to år, andre babler i vei på noe kun en mor kan skjønne. Anonymous poster hash: 12b9f...0d4
Gjest Julia1984 Skrevet 8. juli 2013 #11 Skrevet 8. juli 2013 Begge mine hadde så godt som ikke språk på 2 års kontroll!! Begge snakket flytende året etter.... Slapp av, det kommer seg. De lærer også mye språk i bhg
klg,2 boys now:) Skrevet 8. juli 2013 #12 Skrevet 8. juli 2013 For det første hun kan ikke 100 ord hvis hun sier blbk til 10 forskjellige ting Men hun prater veldig bra med de ordene hun kan finnes endel 2 åringer som knapt sier noe og som kansje bare sier mamma og pappa. Men går an og prøve når hun sier blbk til f eks leken så kan du gjenta leken klart og tydelig for å visse henne at du forsto hva hun mente og sånn at hun hører rett uttale på ordet Men slapp av den 2 årskontrollen går nok kjempe fint
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2013 #13 Skrevet 8. juli 2013 Vi strøk 2-årskontrollen med glans, han kunne nesten ikke si noe, og de få ordene han kunne var fiskesorter. Uttalen var god, men ellers var ingenting på plass. Vi fikk beskjed om å komme tilbake om 1/2 år, da hadde ting falt på plass. Nå får han skryt for ordforrådet sitt (4 år). Noen barn er tregere enn andre, og som helsesøster sa, noen barn utvikler seg mest fysisk i 2-års alderen og det språklige henger etter. Stemte godt hos oss. Pass forøvrig godt på å sjekke hørselen. Her har vi i perioder hatt mange ørebetennelser, og merker godt på uttalen hans når han hører dårlig. Blir bedre når han har en frisk periode, men vi skal til utredning etter sommerferien. Anonymous poster hash: 374d6...134
Kanutten83 Skrevet 8. juli 2013 #14 Skrevet 8. juli 2013 Min mellomste sa ikke mamma engang på 2 årskontrollen, han kunne knapt nok hei... Han babla jo masse, så de satte opp til kontroll da han var 2,5 år også. Innen da så pratet han som en foss, ganske tydelig, gjenkjente hele alfabetet og tall opptil 10, kunne fargene... Han hadde gått fra å ligge langt etter til å ligge foran Det går nok bra HI Lykke til på kontroll
Tarssan Skrevet 8. juli 2013 #15 Skrevet 8. juli 2013 Eldstemann her sa nesten ingenting da han var to, et par mnd senere snakket han i setninger, rent og tydelig. Tror det er veldig individuelt hva som er normalt i toårsalderen, jenta di høres helt normal ut
Iiiiik Skrevet 8. juli 2013 #16 Skrevet 8. juli 2013 På toårskontroll er språkforståelse mer relevant enn uttale. Dessuten forventes det vel at de skal kunne sette sammen to ord eller to enheter som er ord for dem "Mamma komme" "Jeg tisse" eller tilsvarende. Høres ut som om ditt barn er helt innenfor normalen. Ville nok som de andre her vært opptatt av å følge med på hørselen siden det er så mange lyder som blir like eller forvekslet.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2013 #17 Skrevet 8. juli 2013 Gutten min sa knapt et ord før han var to år.. så virka det som han knekte en kode plutselig, og ordene kom mer pg mer. Nå som han er tre, prater han som en foss, og har øange setninger, og nesten alt er helt forståelig. Han klarer ikke R lyden enda, men bortsett fra det så et ordene hans ganske rene. Så tror nok det kommer etterhvert..:-) mem snakk nå med de på helsestasjonen om du er bekymra, så kan de sjekke om du vil. Er vel bedre enn å gå å bekymre seg.. vi fikk jo et skjema vi sku fylle ut når vi var på kontroll, men de brydde seg igrunn ikke så mye om det.. han forstod en god del, kunne si litt, og språket utvikler seg veldig forskjellig fra barn til barn.. noen prater tidlig andre seint.. når 2 år er det fremdeles ikke grunn til bekymring fikk eg beskked om..:-) Anonymous poster hash: d03aa...b86
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2013 #18 Skrevet 8. juli 2013 Gutten min sa knapt et ord før han var to år.. så virka det som han knekte en kode plutselig, og ordene kom mer pg mer. Nå som han er tre, prater han som en foss, og har øange setninger, og nesten alt er helt forståelig. Han klarer ikke R lyden enda, men bortsett fra det så et ordene hans ganske rene. Så tror nok det kommer etterhvert..:-) mem snakk nå med de på helsestasjonen om du er bekymra, så kan de sjekke om du vil. Er vel bedre enn å gå å bekymre seg.. vi fikk jo et skjema vi sku fylle ut når vi var på kontroll, men de brydde seg igrunn ikke så mye om det.. han forstod en god del, kunne si litt, og språket utvikler seg veldig forskjellig fra barn til barn.. noen prater tidlig andre seint.. når 2 år er det fremdeles ikke grunn til bekymring fikk eg beskked om..:-) Anonymous poster hash: d03aa...b86
Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3 Skrevet 8. juli 2013 #19 Skrevet 8. juli 2013 Syns det høres helt innafor ut Noen snakker nesten bedre enn voksne ved 2 år, andre har ingen ord. De utvikles i forskjellig tempo, og jeg tror ikke du har grunn til å bekymre deg enda.
valkyrien Skrevet 8. juli 2013 #20 Skrevet 8. juli 2013 Du kan ikke regne ord som bare dere som foreldre forstår som ordforråd... Det der er lite i forhold til hva guttungen her kunne på 2-års kontrollen, men mye i forhold til andre barn jeg kjenner.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2013 #21 Skrevet 8. juli 2013 Min mellomste lærte å si mamma da hun var 2 år og 2 måneder. Noen måneder senere begynte hun plutselig å snakke i hele setninger. Hun er 4 år nå og mangler mange lyder, men har veldig fin setningsstruktur og godt vokabular for alderen. Vi fikk henne henvist til PPT, men de ville vente minst et år til før de eventuelt gjorde noe. Så jeg tror ikke du skal være for bekymret. Anonymous poster hash: 2cc53...9b9
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2013 #22 Skrevet 8. juli 2013 Har en på 2 1/2 som snakker svært lite, fått beskjed om at noen bare er treige. Han har god forståelse og gjør seg forstått med noen ord, lyder og kroppsspråk. Han hører også helt fint. På 2-årskontrollen sa helsesøster ingenting på det, hun sa det var innenfor normalen. Han gjentok ikke et eneste ord etter henne. Anonymous poster hash: 73423...527
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå