Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #1 Skrevet 7. juli 2013 Hun er 2,5 år og er så tynn. Jeg liker ikke å se henne naken, for da ser jeg alle bein i kroppen hennes. Spesielt ribbein. Hun varierer mellom å spise greit til å være småspist. Hun vokser bra i lengden og er aktiv og blid. Men, jeg tenker at, det kan da ikke være sunt å være så tynn? Hun begynner i bhg i august, og regner med en del sykdom den vinteren. Tåler hun det da, når hun er så tynn? Anonymous poster hash: d6585...b02
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #2 Skrevet 7. juli 2013 Spør en lege heller. Anonymous poster hash: 77282...e6f
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #3 Skrevet 7. juli 2013 Tung er hun da? Anonymous poster hash: e2bfa...532
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #4 Skrevet 7. juli 2013 Hva sier lege da? Mat som inneholder mye fett, er banan, peanøttsmøt, banos osv. La barnet spise dette i hopetall, men pass på saltmengde i peanøttsmøret Velg usaltet og grovt Ellers er det lurt å velge helmelk, grovskiver, mye kjøtt og stivelse. Anonymous poster hash: 36529...90c
Tarssan Skrevet 7. juli 2013 #5 Skrevet 7. juli 2013 Jeg har skrevet flere ganger her inne om min småspiste jente.. Til tross for en utrolig liten mengde mat, var hun frisk som en fisk! Barnehagestart gikk helt fint det og, første året hadde hun tre dager hjemme pga av sykdom. Tror ikke det er en sammenheng mellom hvor mye barn spiser og/eller veier ifht hvor lett de blir syk. Senk skuldrene, dette går helst bra
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #6 Skrevet 7. juli 2013 Takk for svar. Er en stund siden hun var hos lege, men får til svar at så lenge hun er aktiv og vokser så er det bra. Bekymrer meg dessverre alikevel. Spesielt når jeg ser henne naken og jeg ser alle beina. Er da jeg tenker at det ikke kan være sunt å være så tynn. Tarssan: Er/var din jente veldig tynn? Lurer på hvordan hun kommer til å se ut etter ei uke med for eks. omgangssyken... tåler hun det egentlig? Blir jo helt gjennomsiktig da. Hun veier litt over 12 kg og er ca. 93 cm. Anonymous poster hash: d6585...b02
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #7 Skrevet 7. juli 2013 Prøver forresten å fete henne opp med mat som anonym over her nevnte. Men, innimellom er hun veldig småspist. Og hun forblir like tynn. Anonymous poster hash: d6585...b02
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #8 Skrevet 7. juli 2013 Jeg synes ikke hun virket så veldig tynn jeg da, med tanke på vekt ift høyde. Slank, men ikke for tynn. Siden fu er bekymret ville jeg tatt en samtale med helsesøster. Anonymous poster hash: 1d6cc...9a7
Tarssan Skrevet 7. juli 2013 #9 Skrevet 7. juli 2013 Ja hun var veldig tynn. Nå husker jeg ikke eksakt kg og høyde, men hun slutten å legge på seg, vokste bare litt i høyden. Nå har min jente vært heldig å vært svært lite syk så sykdom har ikke tært på henne. Eldste her derimot var naturlig tynn, spiste godt og jeg husker godt hvor tynn han ble ved sykdom som varte noen dager. Det er ikke noe godt å se på nei, så forstår engstelsen din. Her i huset praktiserer vi ved sykdom at det barna har lyst på får de. Om det så er pannekaker og is til alle måltider, synes jeg det er viktigere at de får i seg noe, enn ingenting.
Tarssan Skrevet 7. juli 2013 #10 Skrevet 7. juli 2013 Sjekket nå. Hun var 10.5 kg og 88cm på to års kontroll. Glemte å si, at det med spisingen bruker å ordne seg. Min jente begynte da hun var ca 3 år, å nå har hun lagt på seg masse
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #11 Skrevet 7. juli 2013 Vi har hatt ei veldig tynn jente, hun tippet 10 kg når hun var 2 år og 90 cm og på det verste veide hun kun 8,8 kg fordelt på 83 cm når hun var rett over 1 år. Hun gikk ned i vekt opptil 500 gr i perioder pga av sykdom. Huden mellom beina hennes hang og slang og brystbeinet mellom ribbena som peker innover viste.. Helt forferdelig tid, hun spiste veldig lite, men heldigvis vokste hun fint og er nå en sunn og frisk 6 åring. Hun har enda perioder der hun spiser veldig lite, men vi sverger til havregryn og egg i kosten hennes. Samt fet fisk,frukt og grønsaker. Det som hjelpte oss på det verste var å ha olivenolje i melken hennes, advokado samt gi henne den maten vi visste hun likte best. Føler med dere, men veldig viktig at dere ikke fokuserer på mat og hvor mye hun spiser eller hvordan hun ser ut. Lykke til Anonymous poster hash: 5160a...684
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2013 #12 Skrevet 8. juli 2013 Tusen takk for svar. Godt å høre det er fler med samme problemet. Jeg håper det går seg til, eller så må jeg bare akseptere at det er slik hun er. Får litt fnatt når hun spiser lite. Hun trenger jo egentlig mer mat. Men, jeg får jo ikke gjort noe annet enn å tilby mat. Jeg vet jo det, alikevel føler jeg at jeg gjør noe feil når ungen er så tynn... Anonymous poster hash: d6585...b02
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2013 #13 Skrevet 8. juli 2013 Jeg har også en tynn og periodevis småspist jente. Siden hun var ett år, har hun ligget på eller under den nederste kurven for vekt i forhold til lengde. Men så lenge hun følger den, så er det ikke noe problem. Hun er nå 6 år. I perioder med sykdom blir hun veldig tynn, men «spiser seg opp» til sitt normale nivå etterpå. Jeg har funnet ut at det er ekstra viktig å ikke falle for fristelsen å gi henne usunn mat innimellom fordi det tar all apetitt fra måltidene. et par kjeks på ettermiddagen, så vil ikke hun ha noe kveldsmat. Heller en tynn jente som får i seg sunn mat enn en mindre tynn jente fôret opp på usunt fett og sukker. Selvfølgelig får hun lørdagsgodt og også andre gode ting, men jeg prøver å være bevisst på hva og når. Har akseptert at hun er småspist, og så lenge hun har krefter til normale aktiviteter, så tror jeg ikke det er bekymringsverdig. Anonymous poster hash: 3c56b...1dd
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2013 #14 Skrevet 8. juli 2013 Min jente får heller ikke noe mellom måltidene. Har alltid vært nøye på at hun skal være sulten til måltidene. Den siste mnd har hun spist litt bedre enn vanlig, men hun er akkurat like tynn. Og nå er vi på ferie og matlysten har dalt. Forståelig nok i denne varmen. Så da blir jeg litt stressa igjen da. Er så fortvilende å se hun spiser lite når hun hadde hatt godt av å spise det dobbelte. Anonymous poster hash: d6585...b02
Iiiiik Skrevet 8. juli 2013 #15 Skrevet 8. juli 2013 Min midterste var sånn. Det endte med at jeg tok ham til legen og fikk målt nivå av vitaminer og mineraler gjennom blodprøve. Det roet meg ned et godt stykke på vei. Han er imidlertid veldig tynn ennå, ser det nå når han er rundt omkring med bare shorts på. Beina stikker ut overalt. Den yngste er imidlertid også småspist. 107 cm tror jeg og 14.5 kilo. Begynner på skolen nå, så han er en lettvekter han også.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 8. juli 2013 #16 Skrevet 8. juli 2013 Jenta mi på over 4 er 103 cm og bare 14 kg. Hun er også ekstremt småspist, spesielt her hjemme. Ikke kresen, men spiser utrolig lite, og husker sjeldent på at hun er sulten. Likevel er hun frisk som en fisk og sjeldent syk annet enn litt snørr og hoste her og der. Minsten på 4 mnd er jo over halvparten av henne..
Nettie+jentungen Skrevet 8. juli 2013 #17 Skrevet 8. juli 2013 Jeg har og vært veldig bekymret for min datter på 14 mnd. Hun har lagt på seg veldig lite det siste halve året og legen var ikke fornøyd på forrige kontroll. Siden han ikke nevnte det noe mer og hs ikke er bekymret har jeg bestemt meg for å "glemme" det litt. Skal tilbake på kontroll i august og tipper jeg får beskjed om at det er ingen grunn til bekymring. Vi mammaer (og pappaer) bekymrer oss veldig for det mest verdifulle vi har, vi vil jo at de skal ha det bra
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2013 #18 Skrevet 9. juli 2013 Takk for svar. Er en stund siden hun var hos lege, men får til svar at så lenge hun er aktiv og vokser så er det bra. Bekymrer meg dessverre alikevel. Spesielt når jeg ser henne naken og jeg ser alle beina. Er da jeg tenker at det ikke kan være sunt å være så tynn. Tarssan: Er/var din jente veldig tynn? Lurer på hvordan hun kommer til å se ut etter ei uke med for eks. omgangssyken... tåler hun det egentlig? Blir jo helt gjennomsiktig da. Hun veier litt over 12 kg og er ca. 93 cm. Anonymous poster hash: d6585...b02 Jenten min har akkurat samme vekt og høyde og jeg syns ikke hun virker bekymringsverdig tynn. Syns hun har en frisk og slank kropp. Hun er litt småspist så jeg er opptatt av at hun får variert og sunn mat når hun spiser. Anonymous poster hash: df96b...3bf
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2013 #19 Skrevet 9. juli 2013 Takk for svar. Er en stund siden hun var hos lege, men får til svar at så lenge hun er aktiv og vokser så er det bra. Bekymrer meg dessverre alikevel. Spesielt når jeg ser henne naken og jeg ser alle beina. Er da jeg tenker at det ikke kan være sunt å være så tynn. Tarssan: Er/var din jente veldig tynn? Lurer på hvordan hun kommer til å se ut etter ei uke med for eks. omgangssyken... tåler hun det egentlig? Blir jo helt gjennomsiktig da. Hun veier litt over 12 kg og er ca. 93 cm. Anonymous poster hash: d6585...b02 Jenten min har akkurat samme vekt og høyde og jeg syns ikke hun virker bekymringsverdig tynn. Syns hun har en frisk og slank kropp. Hun er litt småspist så jeg er opptatt av at hun får variert og sunn mat når hun spiser. Anonymous poster hash: df96b...3bf
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2013 #20 Skrevet 10. juli 2013 Takk igjen for svar. Det er vel disse beina som stikker ut som gjør at jeg syns hun ser så tynn ut. Hun er jo sunn og frisk. Vokser bra i lengden (er det ikke det som er det viktigste? ), er aktiv, blid og fornøyd. Det er vel litt tanken på barnehagestart som har gjort meg litt ekstra bekymret nå og. Med tanke på sykdom. Men, håper hun er heldig og slipper veldig mye sykdom. Anonymous poster hash: d6585...b02
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå