Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #1 Skrevet 7. juli 2013 Vi har forelsket oss helt i en kattunge, og har begynt å leke med tanken på om vi kunne gitt den et hjem hos oss. Min samboer og jeg er begge vant med dyr, jeg har hatt hund i mange år, han har hatt katt. Jeg har aldri hatt katt tidligere, så jeg er litt usikker på hvordan det er å være katteeier, men er veldig ansvarsfull og glad i dyr. Vi bor i byen, men et stykke utenfor sentrum, første etasje i en blokk. Det er et boligområde, med flere katter i nærheten, men også en del trafikk. Det er en treromsleilighet, og vi har to barn, så vi har altså ikke så stor plass, men kommer nok til å flytte til et større sted om en stund. Jeg merker jo selv at dette kanskje ikke er helt optimalt når man tenker på å anskaffe dyr, men vil gjerne høre andres erfaringer og synspunkter. Jeg trenger ikke noen stygge kommentarer om folk som anskaffer dyr og ikke tar vare på dem, for vi er ikke sånn, og vi kommer til å tenke nøye gjennom før vi evt tar til oss katten. Kan dere som har katter fortelle litt om hvordan det er? Mye jobb? Koster det mye? Setter det store begrensninger for dere i hverdagen? Trenger de mye plass? Hvordan bør nærområdet være? Og ikke minst; Hva gjør dere når dere skal på ferie? Det er nemlig en av de tingene jeg tenker mest på. Vi pleier nemlig å reise bort til min samboers hjemsted 2-3 ganger i året og blir da borte 1-2 uker. Vi reiser sjeldent til utlandet og er ikke avhengig av det egentlig. Hvordan løser dere dette? Anonymous poster hash: d25dc...cd4
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #2 Skrevet 7. juli 2013 Glemte å si at jeg er selvstendig næringsdrivende, så mest sannsynlig trenger ikke katten være så mye alene hjemme. Anonymous poster hash: d25dc...cd4
Gjest Lagå Skrevet 7. juli 2013 #3 Skrevet 7. juli 2013 Vi har en katt på 5 år. Den er ikke mye jobb i det hele tatt. Er ute i opptil et døgn (nå har hun vært ute siden 4 i morges) og når hun er hjemme spiser hun litt og sover. Koster ikke mye heller, men blir katten syk kan det jo så klart bli dyrt for dyrlege er DYRT! Har hatt katt hele livet og det er ikke mye jobb i det hele tatt. Gi dem mat, tøm kassa og gi dem kos så er de som regel fornøyd. Eneste "jobben" med en kattunge er vel å leke masse med den og lære den hvor den bor
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #4 Skrevet 7. juli 2013 Jeg har forsikring på min katt, og kjøper kun mat fra dyrlege, bruker likevel ikke mye på henne i året. Kjøper Litter peals kattesand som skal byttes en gang i måneden (Og selvfølgelig fjerne bæsj hver dag)Grer henne litt hver dag. Ikke mye jobb, og veldig mye kos Min er også innekatt, og trives veldig godt. Moren min sitter kattevakt om vi reiser bort, men det finnes dyrehotell som ikke alltid er dyre om dere ikke har noen i nærheten. Anonymous poster hash: 7c206...523
Fjollemor Skrevet 7. juli 2013 #5 Skrevet 7. juli 2013 Katt er kjekt :-) Huskelisten er for en ansvarlig katteeier er: Steriliser/ kastrer og hold kattungen inne til den er seks måneder og dette er gjort. Kattunger er det alt for mange av i verden! Chip den slik at den kan komme hjem om den forsvinner eller blir skadet Kjøp kvalitetsfor da det de har i dagligvaren ikke er tilstrekkelig næring Kjøp forsikring, skulle noe skje er det store utgifter det er snakk om, og skal dere være vekke mer enn en helg er kattepensjonat veldig greit. Lykke til :-)
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #6 Skrevet 7. juli 2013 Vi har katt, og det er veldig veldig lite arbeid. Vi bor på gård, så det er litt variabelt hvor mye den er inne. Er inne en god del på vinterstid, men nå på sommeren er den mye på vift. Nå nylig var den borte i en uke før den dukket opp igjen. Er mye mus å ta av ute, så regner med det er det den lever av når den er borte disse periodene. Trodde det va ukastrerte hannkatter som forsvant slik jeg, men dette er en sterilisert hunnkatt.... Ungene syns det er utrolig stas med katten. De kan kle på den dukkeklær, børste den, og trille den i dukkevogn. Katten nyter det i fulle drag :-) Vi har hatt veldig lite utgifter med katten. Den er sterilisert og vaksinert, det koster jo noe. Men mat går det ikke mye av. Den spiser som sagt mye mus, får en del middagsrester, og noe tørrfòr utenom. Når vi er på ferie er svigerfar innom to ganger daglig for å stelle de andre dyrene. Da setter han også ut mat til katten. Anonymous poster hash: 8857a...e43
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #7 Skrevet 7. juli 2013 Tusen takk for kjempefine svar. Det høres jo veldig greit ut! Da har jeg litt mer info å forholde meg til. Setter gjerne pris på flere synspunkter og erfaringer! HI. Anonymous poster hash: d25dc...cd4
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #8 Skrevet 7. juli 2013 Tok dere forresten allergitester av barna før dere fikk kattene? Bør man gjøre det? HI. Anonymous poster hash: d25dc...cd4
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #9 Skrevet 7. juli 2013 Vet ikke om det er lurt å allergiteste barna, men kan være lurt å besøke noen med katt. Da får du ihvertfall en viss pekepinn. Hyggelig med katt for store og små. Anonymous poster hash: 61299...781
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #10 Skrevet 7. juli 2013 Vet ikke om det er lurt å allergiteste barna, men kan være lurt å besøke noen med katt. Da får du ihvertfall en viss pekepinn. Hyggelig med katt for store og små. Anonymous poster hash: 61299...781
beibilykke Skrevet 7. juli 2013 #11 Skrevet 7. juli 2013 Anbefaler katt jeg jeg har vokst opp med katt hele livet! Det er så mye kos ;) lite jobb. Kommer jo gjerne litt an på pelsmengde etc da! Katter er også gode lekekamerater med barna. Datteren min fikk katt til 3 års dagen. Hun er like beigestret for den nå, et halvt år etter, som første gang hun så den det er så kjekt å se de leke sammen! Det er ikke mye utlegg med katter heller og det er lett å skaffe pass om en skulle trenge det Lykke til! Vi tok ikke allergi test, men det hadde kanskje vært lurt. Du kan jo ringe legen å høre hva de sier
Gjest Lagå Skrevet 7. juli 2013 #12 Skrevet 7. juli 2013 Katten vår kom faktisk inn 5 minutter etter jeg skrev svaret mitt her Da satt hun plutselig utenfor kjøkkenvinduet og titta lengselsfult inn. Hun kom inn og hyla etter kos så nå har ho kosa, spist som en gal og nå sover hun igjen. Veldig deilig med sånn katt
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #13 Skrevet 7. juli 2013 Tok dere forresten allergitester av barna før dere fikk kattene? Bør man gjøre det? HI. Anonymous poster hash: d25dc...cd4 Jeg er allergisk mot katter, men tåler egen katt godt. Det gjør faktisk de fleste, merkelig nok. Man utvikler en form for immunitet. Anonymous poster hash: 7c206...523
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #14 Skrevet 7. juli 2013 Katten vår kom faktisk inn 5 minutter etter jeg skrev svaret mitt her Da satt hun plutselig utenfor kjøkkenvinduet og titta lengselsfult inn. Hun kom inn og hyla etter kos så nå har ho kosa, spist som en gal og nå sover hun igjen. Veldig deilig med sånn katt Hihi, høres ut som en herlig katt du har! HI. Anonymous poster hash: d25dc...cd4
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #15 Skrevet 7. juli 2013 Tok dere forresten allergitester av barna før dere fikk kattene? Bør man gjøre det? HI. Anonymous poster hash: d25dc...cd4 Jeg er allergisk mot katter, men tåler egen katt godt. Det gjør faktisk de fleste, merkelig nok. Man utvikler en form for immunitet. Anonymous poster hash: 7c206...523 Så greit! Det er jo veldig ålreit da! Anonymous poster hash: d25dc...cd4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå