Gå til innhold

Amming vs flaske

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at veldig mange som forteller hvor greit det er med flaskebarn, for da kan babyen bli passet av andre. Hallo? Er det ett veldig stort mål når babyen er nyfødt at de skal få flaske for da kan mor ha fri når hun vil? Babyen trenger mamma selv om hun tar flaske. Kan dere ikke bare la babyen ligge for seg selv å ta flaske? Dere får det til å høres ut som babyen ikke trenger mamma lengre

Anonymous poster hash: a9c8a...182

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjesp.

Anonymous poster hash: 9b3f7...dc8

Skrevet

Jeg synes ikke det er "gjesp".

Jeg har sett i flere tråder her om amming, der mor ber om råd for å få igang melken eller mer melk der de blir oppfordret til å bare gi opp fordi det er så lett med mme og da det om at mor kan være borte en hel dag ol er et argument.

Jeg er evig enig i at amming ikke er for enhver pris, men jeg liker ikke at "mmeglade" mammaer skal fronte det/ oppfordre det så lett.

Det beste er jo uten tvil amming og morsmelk.

Uansett, en gammel debatt dette..

Skrevet

Gjesp.

Anonymous poster hash: 9b3f7...dc8

Hvorfor svarer du om det er så kjedelig da?

Skrevet (endret)

Det ikke derfor mange ender opp med flaske. Og hvorfor bry seg med hva andre velger å gjøre.? De fleste gjør så godt de kan og amming er ikke like lett for alle. Jeg måtte delamme alle mine pga få melkekjertler og fikk aldri nok til å fullamme. Dette fant de ut på sykehuset.Og at alle kvinner får nok melk er ikke sant og det gjelder fler prosent enn det de sier. Ny forskning viser til at kvinner med pco/pcos kan få mindre melk og det er mange som ligger i grenseland og ikke vet at de har det feks.Så det trengs litt mer oppdatert info om amming snart.Det er ikke sånn at alle velger flaske fordi det er lettvint.

Endret av *Smiley*
Skrevet

Det ikke derfor mange ender opp med flaske. Og hvorfor bry seg med hva andre velger å gjøre.? De fleste gjør så godt de kan og amming er ikke like lett for alle.

Jeg vet godt at alle ikke får det til og jeg dømmer ikke det. Det jeg reagerer på er at alt er så enkelt med flaske for da trenger egentlig ikke mor å være tilstedet

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Problemet her inne er at det ikke finnes noe mellomting. Det er enten eller. Så om man lister opp 10 grunner til at flaske er greit, så vil mange henge seg opp i at det er én av de positive sidene.

Skrevet

Dette er ei overforenkling som gjer debatten håplaus. Mitt inntrykk er at dei aller fleste som ikkje ammar har gode grunnar til valget sitt (i den grad det er eit valg i det heile), og gjerne skulle sett amminga hadde gått greit. Når det ikkje vart slik blir det trekt fram at flaske ikkje berre inneber ulemper, og det er heilt greit for min del.

Det finst mellomting mellom det å lime barnet fast i mors kropp og det å gjere det ein vil utan omsyn til barnets behov. Og det er ikkje om å gjere å ende i eine grøfta i frykt for den andre.

Skrevet

Skjønner hva du mener men tror det er et fåtall som egentlig mener det. Og om mor er borte en mating er ingen krise.De får kroppsvarmen og nærhet fra far også:)

Skrevet

Jeg syns faktisk synd på barn som vokser opp i dag. Flaske i seg selv er jeg ikke noe imot for er ikke alle som får til amming, men det er så sinnsykt lett å levere barnet til andre. Mors frihet er viktigere enn barnets ve og vel.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Jeg har 2 flaskebarn, og har aldri vært snakk om det her i huset, enda de ble flasket opp, så var de hos meg, gutten sov borte når han var 3 mnd, det var vanskelig, men et valg vi tok fordi det var enten det eller gå ifra hverandre, vi hadde mye å snakke ut om, og jeg klarte ikke konsentrere meg nok om samboeren når gutten trengte noe.. Han var borte fra oss i 10 timer da.. Lillesøster sov borte når hun var 9 mnd første gangen.. Eneste gangene de er passet før de var året, vår når jeg måtte på butikk og de hadde økedøgn, ellers var de med meg over alt.. Aldri forstått dette med å ha flaskebarn så ungen kan "skippes" bort når som helst.. Forstår det om mor sliter fysisk/psykisk og trenger ekstra hvile etter tøfft svangerskap/tøff fødsel eller lignende, men ikke om en oppegående mor bare vil ha frihet til å ta seg en tur uten ungen..

Skrevet

Det er jo strengt tatt hormoner som avgjør mengde melk. Jo mer androgener jo mindre melk.. Om mødre vil ha mer frihet ved å gi flaske så må det jo være deres sak og ingen andre sin. For min del ble det pupp i to mnd men endte opp med flaske da hun hengte i puppen hver time gjennom døgnet og jeg har to andre som trenger mammaen sin. Vekten begynte å stangnere, og da la jeg mitt ammebehov til side og lot henne heller bli mett og god på mme :)

Skrevet

Jeg hadde også ei som ville ha puppen en gang i timen på dagtid og hver halvtime på natten, holdt på å miste melken et par ganger likevel. Da satte vi oss ned og ammet mer eller mindre konstant i et par dager til vi var fornøyde igjen. :)

Jeg satte mine behov tilsides for babyens ammebehov.

Det er helt greit at noen ikke orker/vil/kan amme mer, men liker ikke at man skal anbefale andre å kutte ammingen når de ikke er ute etter det, men vil ha råd om hvordan få til amming.

Skrevet

Vi prøvde det også myrsnipa_med_en_av_hver, men til ingen nytte. Var ikke fornøyd uansett hva jeg prøvde, med god hjelp fra helsestasjonen. Samme opplegget var det med nummer to, bare at hun gikk ned i vekt. Så konklusjonen ble å heller å gi mme og se dem god og mett. Med nr en var det fullamming frem til 7mnd, så det var en nedtur å måtte gi den opp med de to siste. Flott at du klarer å amme, det er så enkelt og en kosestund uten like. Men alle er vi ulik og det samme gjelder kvaliteten på melka vi produserer :)

Skrevet

Vi prøvde det også myrsnipa_med_en_av_hver, men til ingen nytte. Var ikke fornøyd uansett hva jeg prøvde, med god hjelp fra helsestasjonen. Samme opplegget var det med nummer to, bare at hun gikk ned i vekt. Så konklusjonen ble å heller å gi mme og se dem god og mett. Med nr en var det fullamming frem til 7mnd, så det var en nedtur å måtte gi den opp med de to siste. Flott at du klarer å amme, det er så enkelt og en kosestund uten like. Men alle er vi ulik og det samme gjelder kvaliteten på melka vi produserer :)

Selvfølgelig og det et jo helt greit, det er ikke det jeg sier. :)

Skrevet

funker det ikke med amming, så er jeg enig med flaske. men og argumentere med at mor får fri??? man hadde da hatt enda mere fri og man ikke fikk denna ungen.... du får da ikke en unge, også skal du ha mest mulig fri... hadde ei nabo som ikke skulle amme, fordi da var ikke ungen avhengi av henne.... tull....

Skrevet

Har hatt både flaskebarn o puppebarn og jada flaskebarn er 100 ganger enklere spør du meg. Da kan nemlig pappa mate barnet sitt også:-). Man får ikke panikk om man skal på Coop for å kjøpe brød fordi ungen ikke kan få mat når du er borte. Vet at morsmelk er det beste men Gud så mye enklere det er m flaskebaby!

Anonymous poster hash: c6df3...7d9

Gjest sussie77
Skrevet

Har hatt både flaskebarn og ammet et barn. Syntes faktisk det var mye mindre styr med et ammebarn, selv om jeg hadde et barn som satt fast i puppen det første året. Og jeg hadde ikke flaskebarnet mer borte fra meg enn hun som ble ammet. Eneste forskjellen var vel at pappaen kunne ta babyen mer enn med ammebarnet. Yngste var overhodet ikke interesser i pappaen sin den tiden hun ble ammet, nettopp fordi han ikke hadde pupper. 

Får man ikke til ammingen så er det selvfølgelig greit å gi flaske, men skal jo ikke være et mål at man skal være mest mulig borte fra barnet sitt når man får barn.

Skrevet

Jeg synes ikke det er "gjesp".

Jeg har sett i flere tråder her om amming, der mor ber om råd for å få igang melken eller mer melk der de blir oppfordret til å bare gi opp fordi det er så lett med mme og da det om at mor kan være borte en hel dag ol er et argument.

Jeg er evig enig i at amming ikke er for enhver pris, men jeg liker ikke at "mmeglade" mammaer skal fronte det/ oppfordre det så lett.

Det beste er jo uten tvil amming og morsmelk.

Uansett, en gammel debatt dette..

Tja, tror noe av problemet er alle som uttaler som om mm uten å egentlig ha lest seg opp. De sier noe de har hørt fra andre om morsmelk, og ofte svartmales MME i tillegg. Det er blitt slik i Norge at mm er uangripelig uansett hva man sier. Man kan tydeligvis røyke, spise usunt, la være å bytte bleie på barnet ditt ofte nok så lenge du gir morsmelk. Det er blitt aldeles hellig og man kan faktisk ikke sånevne noen fordeler ved mme uten p bli angrepet. Hele wmnet er blitt latterlig, Noen ganger er det faktisk bedre med flaske. Og en annen ting, at et barn får flaske er ikke alltid ensbetydende med at de får MME.

Jeg gir flaske, men fronter hverken det ene eller det andre. Det ble sånn for meg og mine to jenter.

Er bare drittlei av argumentet at "morsmelk er best uansett", for det er faktisk ikke alltid slik. Skjønner ikke engang at det er et tema. Om barnet får melk på flaske eller bryst skulle ikke være det største problemet i den vestlige verden. Og det nedrigste er argumentet om lavere IQ ved bruk av MME. Det har flere ganger vært antydet at dette nok er en korrelasjon framfor kausalitet. Det er til syvende og sist opphavet som i hovedsak bestemmer evnenivået.

Anonymous poster hash: 1ab44...093

Skrevet

Det ikke derfor mange ender opp med flaske. Og hvorfor bry seg med hva andre velger å gjøre.? De fleste gjør så godt de kan og amming er ikke like lett for alle.

Jeg vet godt at alle ikke får det til og jeg dømmer ikke det. Det jeg reagerer på er at alt er så enkelt med flaske for da trenger egentlig ikke mor å være tilstedetAnonymous poster hash: a9c8a...182

??? Har ikke sett et eneste innlegg som sier det du sier her.

Skrevet

Kan man ikke legge vekk uttrykket flaskebarn?? Det er helt latterlig.

Nærhet og kosestund får man også med flaskemating.

Skrevet

Hva blir egentlig konsekvensene for de barna som får MME framfor de som dier? Da tenker jeg altså på barn i den vestlige verden.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Det HI fremstiller her, er jo ikke alle som gir/ga MME, det er snakk om de som gikk over til flaske, fordi de synes ammingen tar for mye tid (ved normal amming vil jeg tro, ikke for de som ammer nesten hver time) og de heller vil låne bort ungen og drikke ol i stedefor..

Skrevet

Jeg vet godt at alle ikke får det til og jeg dømmer ikke det. Det jeg reagerer på er at alt er så enkelt med flaske for da trenger egentlig ikke mor å være tilstedetAnonymous poster hash: a9c8a...182

??? Har ikke sett et eneste innlegg som sier det du sier her.

Anonymous poster hash: 1ab44...093 [/acronym

Ikke sant? Eneste jeg ser er noen som mener at andre mener..... Om du skjønner.

At det er ønskelig å kunne overlate barnet til far eller bestemor så man får tatt en dusj og gått på do en gang i blant, er visst det samme som å ønske å reise på jordomseiling uten barnet så snart det er tre uker gammelt.

For meg blir hele debatten ofte veldig usaklig fordi så mange ikke ønsker å forstå hverandre. 

Hva som er hver enkelts grunn til å amme eller ikke er opp til dem selv. 

Anonymous poster hash: b3bda...314

Skrevet

Hva blir egentlig konsekvensene for de barna som får MME framfor de som dier? Da tenker jeg altså på barn i den vestlige verden.

Det lurer jeg også på. Noen fra ammepolitiet her som kan svare på det?

Anonymous poster hash: c6df3...7d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...