Gå til innhold

100 mil med baby 2 mnd i bil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og 100 mil hjem igjen.

Hun trives i bilen, er alltid rolig når vi kjører. Sover mye.

Helt idiotisk ??

Anonymous poster hash: ea633...a24

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går fint det, så lenge du har babysete med liggestilling.

Tidligere var mange babyseter så bratte i ryggen at det ikke var anbefalt å la dem sitte der mer enn 30 minutter.

Anonymous poster hash: aa759...e99

Gjest Julia1984
Skrevet

Hun er rolig i bil til vanlig......men rolig i 200 mil?

Hadde vurdert fly!!! Fremme på 1-2-3

Skrevet

Hadde ALDRI vurdert det engang....Selv om hun er aldri så rolig i bilen til vanlig. 100 mil x 2 er vanvittig mange timer i både bilstol og bil.

Velger å kalle det egoistisk. Går det ikke fly eller tog så venter dere til hun blir et par år eldre!!

Anonymous poster hash: b23b6...a4a

Skrevet

Hadde ikkje gjort det, sjølv om eg har ei bilglad jente. No når ho er 15 mnd har vi teke 50-milsturar med stor suksess, men synes grensa går der. I alle fall for vår del. Noko lenger enn det vil kreve overnatting etter mi meining.

Skrevet

100 mil i et strekk? Uten overnatting?

Det blir vel mye, syns jeg. Hun trenger å få strekke og bevege litt på seg.

Men med en overnatting hver vei hadde jeg nok gjort det.

Anonymous poster hash: 1342b...b0a

Skrevet

Altfor mye for en liten rygg.

Skrevet

Ja helt idiotisk! Den lille ryggen der i bilsete over så lang tid... De skal helst bare sitte der en time av gangen!

Skrevet

Uten overnatting: nei!

Med overnatting: Helt greit. Vi bor ca 80 mil unna familien min. Skulle vi ventet til ungene ble 2 år før vi kunne kjøre på besøk til de? Pleier å kjøre halvparten, overnatte og kjøre videre dagen etter.

Ungen gir beskjed når den vil ha en pause. Så husk å legge inn nok tid til endel stopp underveis :)

Anonymous poster hash: ea7da...c6b

Skrevet

Det er ikke farlig for barnets rygg å sitte i bilsetet, men det kan rett og slett være ubehagelig for barnet å ligge i samme stilling i flere timer derfor anbefales pauser. Dessuten er det viktig at premature barn letter kan få ufrie luftveier enn fullbårne.

Anonymous poster hash: 1fb35...199

Skrevet

Selv om jeg ikke nevner overnatting, så betyr det da ikke at vi skal kjøre i ett strekk. Og 200 mil, tror dere vi skal snu i døra og kjøre hjem med en gang? :P

Men turen i seg selv en 100 mil. Vi kan ta både en og flere overnattinger om vi vil. Fly er uaktuelt, og tog er verre enn bil. Trangt og ingen mulighet for å stoppe og sove i en ordentlig seng. Tog tar like lang tid også.

Skrevet

Selv om jeg ikke nevner overnatting, så betyr det da ikke at vi skal kjøre i ett strekk. Og 200 mil, tror dere vi skal snu i døra og kjøre hjem med en gang? :P

Men turen i seg selv en 100 mil. Vi kan ta både en og flere overnattinger om vi vil. Fly er uaktuelt, og tog er verre enn bil. Trangt og ingen mulighet for å stoppe og sove i en ordentlig seng. Tog tar like lang tid også.

Men da er det jo selvsagt ikke noe problem?

Så lenge du ikke skrev noe om det i hi, så gikk de aller fleste ut fra at dere skulle kjøre non-stop. Som sagt, med overnatting er det jo ikke noe problem? 

Er det noe mer du lurer på med det samme? Om det er lurt å låse døren før dere reiser, eller fylle opp tanken f.eks :P

Anonymous poster hash: 1342b...b0a

Skrevet

Kvifor er fly uaktuelt? Det er vel nettopp i babytida det er fantastisk å kunne fly og sleppe det å overnatte på stadig nye stader? Men med eit par overnattingar går det nok bra, sjølv om det på ingen måte er til glede for den lille..
Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

Kvifor er fly uaktuelt? Det er vel nettopp i babytida det er fantastisk å kunne fly og sleppe det å overnatte på stadig nye stader? Men med eit par overnattingar går det nok bra, sjølv om det på ingen måte er til glede for den lille..

Nå er ikke jeg HI, men å fly er ikke alltid veldig tidsbesparende. Det kan være veldig langt til nærmeste flyplass.

Et eksempel er at fra her jeg bor til Oslo vil vi spare ca 1 time på å ta fly kontra å kjøre selv (om man kjører non-stop).

Ikkje alle bur i tettbygde strok, veit du ;)

Skrevet

Om dere stopper og tar gode pauser hver halvtime så går det sikkert fint, men jeg ville aldri innlatt meg på det hvis det ikke var eneste måte å få møtte en døende mor på eller noe i den duren. I mitt hode grenser det til barnemishandling selv om foreldrene ikke mener noe vondt med det.

Anonymous poster hash: d5978...257
Skrevet

Det har jeg gjort uten problem med mine barn, de er nå snart ett og fire år, og første tur på nesten samme lengde var når eldstemann var tre uker gammel. Vi overnatta på veien en natt, når vi var kommet litt over halvveis. Har også kjørt alene ca 70 mil med eldstemann, flere ganger, fra han var ca ett år gammel. Da har jeg kjørt uten overnatting, og detre har gått kjempefint. Nå skal det være sagt at mine barn er veldig vant til å kjøre bil (ofte minst en time lange turer flere ganger i uka, da vi ikke akkurat bor veldig sentralt), og begge trives godt i bil.

I fjor vår kjørte vi faktisk til Italia og tilbake (vi bor litt nord for Trondheim). På vei sørover hadde vi tre overnattinger, men på vei hjem igjen kjørte vi hele veien uten overnatting. Det gikk kjempefint! Vi stoppa selvfølgelig for å leke, strekke på beina og spise med jevne mellomrom, men det var ikke noe problem. Minstemann var ikke født enda, eldstemann var tre år. Så det er jo ikke akkurat sammenlignbart med baby på to mnd, men for å svare på spørsmålet ditt: det kan absolutt gå det! Ta dere god tid, og stopp når dere kjenner dere trenger det. Og god tur :)

Anonymous poster hash: 4b69e...491

Gjest deterbaremeg:):)
Skrevet

Om dere stopper og tar gode pauser hver halvtime så går det sikkert fint, men jeg ville aldri innlatt meg på det hvis det ikke var eneste måte å få møtte en døende mor på eller noe i den duren. I mitt hode grenser det til barnemishandling selv om foreldrene ikke mener noe vondt med det.

Gode pauser hver halve time? Da kommer de jo aldri frem.

Skrevet

Nå er ikke jeg HI, men å fly er ikke alltid veldig tidsbesparende. Det kan være veldig langt til nærmeste flyplass.

Et eksempel er at fra her jeg bor til Oslo vil vi spare ca 1 time på å ta fly kontra å kjøre selv (om man kjører non-stop).

Ikkje alle bur i tettbygde strok, veit du ;)

Ikkje akkurat tettbygd her heller, men det blir uansett kortare tid faststroppa i bilstol om ein tek fly sjølv om reisa er like lang i tidsbruk. Og det ville ikkje tatt 2-3 dagae å reise 100 mil med fly..
Skrevet

Det er ikke anbefalt til noen andre enn premature barn som er for små til vanlige bilstoler. De er direkte farlige, og skal kun brukes i nødsfall.

Og til deg hi, jeg ville tatt fly. Vi kjørte 70 mil en vei med eldste, som da var tre mnd, og jeg gjør det aldri igjen. Det var slitsomt!

Hvor har du det fra? Det setet har faktisk kommet best ut i test. Man kan jo være uenige om det faktisk er det beste setet, men når man skal reise så langt med et så lite barn ville jeg ikke vært i tvil om å kjøpe dette setet! Det er trygt for barnets rygg, kommer godt ut i test og for et så lite barn som sover så mye vil det være optimalt. Vi hadde dette setet til vårt barn fra han var to mnd til et halvt år. Helt genialt sete.

Skrevet

Det er jo det som er problemet med å kjøre langt med små barn. De trenger ofte og gode pauser fra bilstolen. Det må de voksne godta om de ikke vil plage barnet, selv om det medførere at turen tar dobbelt så lang tid. Det er ikke ungen som vil på tur.

Skrevet

Det er jo det som er problemet med å kjøre langt med små barn. De trenger ofte og gode pauser fra bilstolen. Det må de voksne godta om de ikke vil plage barnet, selv om det medførere at turen tar dobbelt så lang tid. Det er ikke ungen som vil på tur.

Nå må du slutte! Ingen har da vondt av å kjøre noen timer i bil. Ungene gir beskjed når de trenger pause.

Når vi kjører 80 mil til foreldrene mine kjører vi ofte 2-4 timer i strekk. Og dette har vi gjort fra ungene var 2-3 mnd.

Skrevet

"Nettdoktor" anbefaler maks 20 til 30 minutter i bilsete pr dag for babyer, litt lengre om det ikke er hver dag. Andre sier kansje opptil 2-3 timer hvis barnet ikke gir uttrykk for ubehag. Det må dere imidlertid regne med at barnet kommer til å gjøre. Dere kan ikke regne med å kunne kjøre så lenge av gangen, selv om dere kan ha flaks noen ganger. Små barn blir slitne av å sitte lenge og synker sammen i setet. Da blir det vansklig å puste skikklig slik at oksygeninnholdet i blodet ofte synker.

http://www.klikk.no/hvordantv/foreldre/barnogbilsikring/article501148.ece

http://jordmorsiri.no/236/article/item/null/barnesete-dyrebar-last-her-er-raadene

Skal dere kjøre 100 mil og holder 80 km/t i snitt, det er en veldig høy snittfart i Norge, vil turen ta 12,5 time i ren kjøretid. Det er alt for lenge på en dag for en unge på 2 mnd. Del det på 3 dager (to overnattinger) og kjør stort sett når barnet sover, så blir det mindre plagsomt for barnet.

Skrevet

Nå må du slutte! Ingen har da vondt av å kjøre noen timer i bil. Ungene gir beskjed når de trenger pause.

Når vi kjører 80 mil til foreldrene mine kjører vi ofte 2-4 timer i strekk. Og dette har vi gjort fra ungene var 2-3 mnd.

At dere har gjort det betyr da ikke at det er bra for barna. Det er langt fra alle barn som gir beskjed om de trenger pause, noen blir bare apatiske. Det er heller ikke alle foreldre som tar hensyn til at barnet sier fra at det er utilpass. Når de først her begynt å kjøre forsøker mange heller å roe ned barnet enn å stoppe.

Skrevet

"Nettdoktor" anbefaler maks 20 til 30 minutter i bilsete pr dag for babyer, litt lengre om det ikke er hver dag. Andre sier kansje opptil 2-3 timer hvis barnet ikke gir uttrykk for ubehag. Det må dere imidlertid regne med at barnet kommer til å gjøre. Dere kan ikke regne med å kunne kjøre så lenge av gangen, selv om dere kan ha flaks noen ganger. Små barn blir slitne av å sitte lenge og synker sammen i setet. Da blir det vansklig å puste skikklig slik at oksygeninnholdet i blodet ofte synker.

http://www.klikk.no/hvordantv/foreldre/barnogbilsikring/article501148.ece

http://jordmorsiri.no/236/article/item/null/barnesete-dyrebar-last-her-er-raadene

Skal dere kjøre 100 mil og holder 80 km/t i snitt, det er en veldig høy snittfart i Norge, vil turen ta 12,5 time i ren kjøretid. Det er alt for lenge på en dag for en unge på 2 mnd. Del det på 3 dager (to overnattinger) og kjør stort sett når barnet sover, så blir det mindre plagsomt for barnet.

Derfor det er helt genialt med et "liggesete". Da kan dere kjøre så langt dere ønsker uten å måtte stoppe så mye, utenom mating og litt voksenkontakt. Enkelt for dere, og helt trygt i følge tester.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...