Anonym bruker Skrevet 6. juli 2013 #1 Skrevet 6. juli 2013 Er i en litt spesiell situasjon. Jeg er 21 år, gravid i uke 23. Jeg har aldri jobbet, kun gått på skole. Da en av mine nærmeste døde da jeg var liten, arvet jeg en stor del med penger, har fortsatt igjen ca 150 000 av disse pengene på konto. Spørsmålet mitt er : hva har jeg rett på når barnet blir født?? Jeg får vell ikke noe foreldrepenger da? Får jeg noe som helst i det hele tatt utenom barnetrygd? Vet jeg kan ringe NAV og forhøre meg litt, men får jeg noen gode svar her vet jeg hvertfall sånn ca hva jeg har i vente ....Om det skal ha noe og si, har jeg samboer og vi har eget hus. Anonymous poster hash: 8100b...38b
Gråsonen Skrevet 6. juli 2013 #2 Skrevet 6. juli 2013 Du får den engangssummen på ca 30.000kr fra NAV, er du student nå? I tilfelle søker du foreldrestipend gjennom lånekassen, det er summen av fult lån + stipend gratis i 1 år. Gratulerer med graviditeten!
spiresnart Skrevet 6. juli 2013 #3 Skrevet 6. juli 2013 Må jeg søke om den på 30 000, eller kommer den automatisk? evt når skal jeg søke om den? Jeg er ikke student nå, nei. Så dagpenger får jeg altså ikke? Takk for det!
Gjest Skrevet 6. juli 2013 #4 Skrevet 6. juli 2013 DE pengene kan du få utbetalt eller søke om, etter uke 27 mener jeg.Skal ikke være påståelig på ukene. Men må levere med erklering på at du er gravid og forventet nedkomst. NAV kan være litt firkantet. Selv leverte jeg kun helseskjema da jeg søkte om foreldrepenger
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2013 #5 Skrevet 6. juli 2013 Du har krav på engangsstønaden, den må du søke om å få, søknadskjema finner du på nav. Du kan lese om den her, søknadskjema finner du til høyre på siden. http://www.nav.no/familie/svangerskap,+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/engangsst%C3%B8nad+ved+f%C3%B8dsel+og+adopsjon Om du hadde vært student med krav på stipend og lån hadde du fått "foreldrepenger" fra lånekassen mens du hadde permisjon, men siden du ikke studerer nå og allerede er såpass langt på vei klarer du ikke komme innunder lånekassens tilbud til gravide. Dagpenger har du ikke krav på siden du ikke har vært i arbeid, det er bare om man mister minst 50% av inntekten sin pga en oppsigelse man har krav på dagpenger. Men barnetrygd får du selvfølgelig, den kommer automatisk fra måneden etter at ungen er født (noen ganger blir den litt forsinket, men da får du etterbetalt). Anonymous poster hash: 10a27...2dd
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2013 #6 Skrevet 6. juli 2013 Nei, du har ikke rett på dagpenger, for du har ikke mistet arbeid eller inntekt. Du har rett på engangsstønad, som du må søke om her https://www.nav.no/Skjema/Skjemaer/Privatpersoner/Skjemaveileder11/SkjemaveilederPrivatperson?entrance=classic&key=267390 Ut over det så kan du, om du er enslig ved fødsel, søke om overgangsstønad. Snakk med ditt lokale nav-kontor. Om du bor alene etter at barnet er født, så kan det også hende at du kan ha rett til bostøtte fra Husbanken. Anonymous poster hash: 8b28a...e9b
spiresnart Skrevet 6. juli 2013 #7 Skrevet 6. juli 2013 Ok! Da skal jeg ta meg en tlf til NAV om noen uker. Sist jeg var hos JM nevnte hun noe med en søknad etter uke 28, så det kan nok stemme!
spiresnart Skrevet 6. juli 2013 #8 Skrevet 6. juli 2013 Barnefar har heldigvis en veldig god jobb, så vi klarer jo oss fint med det vi har Men sier jo ikke nei om man kan få litt mer, hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå