Gå til innhold

Noen som har erfaring med marthe meo i forbindelse med samspill og tilknytning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heihei! Jeg har en liten datter som desverre har slitt med spisevegring siden hun var spedbarn. Hun har aldri tatt til seg mat på et tilfredstillende nivå. Vi oppsøkte hjelp og fikk henvisning til BUP. Datteren vår fikk som 7 mnd gammel medisinsk utredning uten funn, ytterligere medisinsk utredning ved 1,5 år uten funn, hun er nå 3 år gammel. Full av liv og røre, sta og egenrådig og har et velutviklet språk. Selv om hun er liten av vekst er hun veldig energisk!

Pedagogen tror nå det kan dreie seg om noe i samspillet vårt som kan ha hatt utslag på spisingen hennes. Etter at pedagogen var i barnehagen synes hun at datteren vår var litt for ukritisk til fremmede, altså pedagogen. Dvs at hun ikke brukte så lang tid på å gjøre seg trygg nok til å komme bort å hilse på. Dette er noe jeg også kan se, men datteren min oppsøker alltid meg eller far for trøst eller om hun føler seg utrygg. De eneste stedene jeg har sett henne noe ukritisk kan være lekeplass og barnehage, steder hvor det er mange kjente fjes hvor det noen ganger dukker opp noen ukjente som hun da går utifra er vennlige pga konteksten. Hun oppsøker aldri fremmede i byen, cafe eller hvis det kommer fremmede hjem til oss holder hun seg rundt bena våre til vi gir "klarsignal" om at det er greit. Hun kan nok være litt pågående, men ikke mer uvanlig en hva en tråring kan være.

Jeg er nå veldig redd for at pedagogen skal synse opp og i mente ut i fra videomaterialet, og hva om datteren vår ikke kommer etter oss når vi forlater rommet? Jeg har mine tanker om hvordan det vil uttarte seg.. hvis pedagogen viser seg fra en vennlige side mens filmingen pågår, dvs smiler tilbake osv. uff, nei jeg vet ikke. antagelig vil hun komme etter oss. Ønsker noen synspunkter på dette og del gjerne deres erfaringer! Takk!

Anonymous poster hash: 2e7fa...50d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har prøvd Marte Meo med vår 4 år gamle sta og viljesterke gutt nå i en mnds tid. Han har bl a hatt problemer med å takle overganger(f eks å gå fra en aktivitet til en annen).

Det vi fikk vite når vi ble foreslått Marte Meo var at veilederen ikke ville lete ette hva vi gjør negativt. Poenget er å se etter hva som er positivt og gjøres riktig og så bygge videre på det.

Vi har bare positive erfaringer med vår veileder og veldig fornøyd med resultatet, etter 5 uker med opplegget.

Forøvrig interessant det du skriver om spisevegring, for gutten vår har også en form for spisevegring, dvs han er veldig kresen og skeptisk til det meste av mat(og har vært det fra han var baby). Han er og veldig tillitsfull til og blir fort trygg på andre, men oppsøker allikvel ikke fremmede på eget initiativ. Men det er aldri noen som har nevnt noe om dårlig samspill/tilknytning til oss foreldre som er årsak. Og det tror jeg ikke selv heller for vi er de han kommer tilnår han blir utrygg eller trenger trøst (som du også sier)

Anonymous poster hash: 1278d...57a
Skrevet

Takk for svar!

Godt å lese at det baserer seg på å se det positive i samspillet. Det betrygget meg endel. Jeg opplever samspillet vårt som normalt. Men synes det virker ubehagelig å skulle "vise seg frem" med pedagogen tilstedet, og atpåtil video.

Jeg er nok bare litt nervøs. Igjen, takk for svar!

HI

Anonymous poster hash: 2e7fa...50d
Skrevet

Målet med Marthe Meo er å sette fokus på det som "gjøres riktig" i samspill og tilknytning, og videre legge opp en arbeidsplan for hvordan man kan bygge et sterke forhold mellom barnet/foresatte. Man videofilmes med jevne mellomrom for å se utvikling.

Jeg fikk et innblikk i denne metoden gjennom utdanningen før jeg selv fikk barn, og det er jeg i dag veldig veldig glad. Bruker daglig metodene i samspillet med lillemann her, det samme gjør far. Vi tenker nøye gjennom situasjoner som har oppstått og snakker oss gjennom hvorfor vi handler som vi gjør. Vi gjør også feil, men bevisstheten rundt hvor viktig samspillet er fra dag 1 gjør at vi fokuserer på å alltid bli bedre.

Benevning er et nøkkelord i MM, det samme er og ikke "overta" situasjoner slik at barnet ikke får prøve seg ut ordentlig. Barnet "hviler" litt fordi den foresatte ordner opp om ikke barnet selv har lyst/gidder i øyeblikket. Akkurat i en spisevegringssituasjon er jeg usikker på hvordan metoden riktig fungerer, men jeg kan tenke meg at forløpet til måltidet kanskje filmes, så vel som selve måltidet. Er barnet med å forbereder måltidet? Får det komme med innspill til hva det ønsker? Setter dere ord på hva som skjer slik at barnet rekker å forstå hva som skjer? Barnet spiser f.eks. veldig ofte mer om de deler måltidssituasjonen med den foresatte, at det får spise det samme som andre deltakere, at det får tid, fjerne uro rundt måltidet osv osv.

Jeg synes MM er et kjempeflott tilbud dersom man møter utfordringer i hverdagen, og de fleste gjør jo det på et eller annet tidspunkt. Det er ikke en metode for å plukke og pirke, det er en metode for bevisstgjøring rundt handlinger og kommunikasjon.

Du har sikkert lest deg opp rundt det, men anbefaler deg å feste disse spørsmålene til pannebrasken: http://www.martemeo.no/hva-er-marte-meo/marte-meo-prinsippene.aspx

Lykke til med filmingen. Du glemmer for videokameraet! :)

Anonymous poster hash: 83023...d26

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...