Gå til innhold

Amme til enhver pris?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Småen min er snart to måneder og er nå i ferd med å bli fullforet på mme. De første ukene gikk ammingen knirkefritt, jeg var ikke sår, hadde nok melk, småen la fint på seg og alt var bare fryd og gammen. Så begynte problemene. Hun begynte å tulle og stresse med puppen etter å ha sugd en stund, så vi brukte laaang tid på ammingen. Så ble det til at hun nektet å suge mer, bare slapp og hylte. Fikk råd om å gå rundt og bysse og bære mens jeg ammet, amme døgnet rundt (noe som var et nytteløst råd siden problemet var at hun ikke ville), la henne ligge i senga mens jeg bøyde meg over henne for å la melken strømme (hjelpes, så behagelig) osv osv.  Begynte å pumpe meg tom etter hun nektet og gi det på flaske neste gang hun nektet. Det ble da ond sirkel med flaske, så nå får hun mer og mer mme.

Fellesnevneren for rådene var at jeg skulle være standhaftig, ikke gi meg, hun kunne bli utålmodig og sinna, men jeg skulle ikke gi meg... Jeg syns ikke noe om at jenta mi skal måtte være sulten og utilpass for at jeg SKAL amme til enhver pris jeg. En kunne se på jenta hvordan hele henne forandret seg når hun fikk flaske fordi hun endelig ble mett. 

Så skal man virkelig amme til enhver pris? Er det ikke viktigere at barnet (og mor) har det bra hvis ammingen slutter å være kos og bare blir stress?

Anonymous poster hash: 5a1b7...e7a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke for enhver pris. Nå har hun jo fått morsmelk i starten og det er jo bra:) Og helt greit å få flaske fra fødsel også.

Skrevet

Nei, man skal ikke amme for enhver pris :) Mini her klarte ikke å suge skikkelig, forsøkte en stund, men så ble det pumping. Så da ble det mm på flaske+mme. Helt greit! :)

Anonymous poster hash: 04361...911
Skrevet

Man skal selvfølgelig ikke amme for enhver pris, mor og barn skal også trives med det. Men som de rådene sier så er det ofte standhaftighet som gjelder før det tilslutt normaliserer seg.

Anonymous poster hash: cb6a2...d79
Skrevet

Har du sjekket barnet for låsning i nakken?

Anonymous poster hash: 15f61...92f

Skrevet

Har du sjekket barnet for låsning i nakken?

Anonymous poster hash: 15f61...92f

Tenkte det samme. Når babyer plutselig begynner å nekte å die, så er det som regel en eller annen grunn for det. Stort sett låsninger eller andre plager. SÅ jeg ville jo først og fremst prøvd å finne utav det.

Anonymous poster hash: 39fbb...985

Skrevet

Har du sjekket barnet for låsning i nakken?Anonymous poster hash: 15f61...92f

Tenkte det samme. Når babyer plutselig begynner å nekte å die, så er det som regel en eller annen grunn for det. Stort sett låsninger eller andre plager. SÅ jeg ville jo først og fremst prøvd å finne utav det. Anonymous poster hash: 39fbb...985

Signerer. Det er jo kanskje en grunn til at barnet ikke vil ha pupp.....

Skrevet

Jeg lurte på det samme faktisk. Har ikke vært hos kiropraktor eller noe, men fortalte legen om problemene på 6 ukerskontrollen og da sjekket han nakken hennes og fant ingenting.

Hi

Skrevet

Jeg lurte på det samme faktisk. Har ikke vært hos kiropraktor eller noe, men fortalte legen om problemene på 6 ukerskontrollen og da sjekket han nakken hennes og fant ingenting.

Hi

Da må du ta med barnet til kiropraktor, legen er ikke spesialist på dette. For å svare på spørsmålet ditt så syns jeg at man skal gjøre det som er best for barnet. Om det er å heller gi flaske fordi barnet er utilpass med amming så syns jeg det er greit (men selvfølgelig prøve å finne ut hvorfor først). Det man mener med å være standhaftig tror jeg er at ikke mor skal gi opp for tidlig, fordi hun syns det er for mye stress. I starten skal man ikke ha tid til mye annet enn å amme, stelle og kose med babyen, noe en del mødre ikke er klar over på forhånd. Men hos deg så virker det jo som du gjør så godt du kan :)

Anonymous poster hash: 75f0c...eee

Skrevet

Hi

Leger har ikke peiling på sånt. Kiropraktor har. Til nøds fysioterapeut eller naprapat. Så ikke kjøp det legen din sier.

Anonymous poster hash: 39fbb...985

Skrevet

Må bare si en ting. Med førstemann var alt fint i starten, men etterhvert ble kveldene vanskelige med amming. Han gråt og gråt, var sulten men fikk ikke til å spise. Prøvde alt. Han sov nesten ikke på dagen heller. Var på helsestasjonen, fysioterapeut så på han og sa det ikke var noe. Dro likevel til manuellterapeut, han hadde låsninger i rygg, nakke og hofter. Fikk en annen gutt etter endel behandlinger. Virkelig verdt å sjekke. Var hos kiropraktor med yngste også, mye tidligere. Du trenger ikke henvisning til hverken manuell terapeut eller kiropraktor, men kun manuell terapeut som er gratis. Greit å sjekke om de har videreutdanning ift barn.

Anonymous poster hash: c2c7f...494

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...