Gå til innhold

Navn, og vanskelige valg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her trenger jeg litt innspill fra dere. Vi venter snart vårt første barn, og UL sier at dette blir en jente.

Vi er egentlig enig om navn, og har ikke hatt noen store diskusjoner på dette.

Men så er det en tradisjon på mannen sin side som skaper litt hodebry for oss. På den ene siden av familien hans har førstefødte jente fått samme navn i generasjoner. De har faktisk klart å holde på dette siden tidlig på 1700 tallet. Og da sier det jo seg selv at dette er et "stødig" og uvanlig norsk bondenavn. De har til og med klart å spare på ting som denne damen hadde med seg i brudekisten når hun giftet seg for snart 300 år siden, og gitt det i arv videre.

Og her kommer utfordringen... Skal vi bruke det eller ikke? Det er ikke et navn jeg syns er spesielt fint, men jeg har blitt vant til det.

Vi vurderer sterkt å bruke det som mellomnavn, men da får dette barnet et tungt og veldig langt navn. Derfor vurderer vi å droppe det.

Samtidig, hvilken rett har vi til å ta henne ut av denne tradisjonen?

For alv vi vet så kommer arv og tradisjon til å bety mye for henne, og da har vi tatt det fra henne. Det er enklere å velge bort et navn når man blir voksen....

Puhh, så spørsmålet er, hva ville du ha gjort?

Mellomnavn som egentlig ikke brukes, eller tatt det bort fullstendig?

Anonymous poster hash: 1787a...2ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kunne ikke falt meg inn å bryte en så lang tradisjon. Gi barnet det tradisjonsrike navnet, og bare det, man driter bare ikke i en så sterk tradisjon.

Anonymous poster hash: 2601f...e9b

Skrevet

Det kunne ikke falt meg inn å bryte en så lang tradisjon. Gi barnet det tradisjonsrike navnet, og bare det, man driter bare ikke i en så sterk tradisjon.

Takk for svar, det er vel mest det vi tenker også. Samtidig så kjennes det litt rart å gi barnet et navn jeg ikke er spesielt begeistret for.... :)

Skrevet

Jeg hadde valgt å bruke dette navnet, som fornavn, ikke mellomnavn. At foreldre syns navnet er trendy akkurat nå andre ikke vært god nok grunn til å skvise familietradisjonen.

Anonymous poster hash: 8c480...c5a

Skrevet

Jeg hadde valgt å bruke navnet :)

Anonymous poster hash: 007f0...b0e
Skrevet

Ville ikke latt meg binde av en gammel og tåpelig navnetradisjon. Ville valgt det navnet vi likte best

Anonymous poster hash: b0157...287

Skrevet

Jeg hadde valgt å bruke dette navnet, som fornavn, ikke mellomnavn. At foreldre syns navnet er trendy akkurat nå andre ikke vært god nok grunn til å skvise familietradisjonen.

Anonymous poster hash: 8c480...c5a

Hehe, hun får uansett ikke et nymotens navn, navnet hennes vil bli veldig tradisjonelt og var ikke uvanlig for 1000 år siden ;)

Men eneste navn blir det uansett ikke.

Skrevet

For en fin tradisjon! Hadde nok ikke våget å bryte en sånntradisjon. Tenk om Klara 1. Kjem og hjemmsøker deg?!

Ville gått for tradisjonen :)

(litt spent på hva navnet er?)

Anonymous poster hash: f2ea5...273
Skrevet

Tror nok jeg hadde holdt på tradisjonen. Men det er vanskelig å si, når jeg ikke vet navnet. Er det noe sånt som Adolfine eller noe, så ville jeg nok ikke ha brukt det. men Om det er Ingeborg, Gunnhild eller slike ting, så ville jeg aldri i livet ha brutt en så lang tradisjon. Tror det vil bety mye for datteren deres når hun blir eldre også. Familiebånd er sterke, iallfall når det er sånn som du sier her.

Skrevet

Hadde gått for en løsning med slektsnavnet som mellomnavn. Da holdes tradisjonen i hevd og jenta kan få et navn som dere foretrekker til daglig bruk. 

Skrevet

Jeg har ikke så lyst til å si navnet, søker du det opp på SSB så får man opp at det er under 10 stk som heter det i Norge.

Men tenk litt i baner som Sigbritt, Solrunn, Hildevor osv.... :)

Skrevet

Jeg elsker gamle tradisjoner og ville helt klart ha brukt det navnet. :)

Skrevet

Ville brukt dette navnet. Om dere ikke liker det ville jeg ha brukt det som mellomnavn, og heller brukt et kort fornavn til daglig. 

Skrevet

Ville ikke latt meg binde av en gammel og tåpelig navnetradisjon. Ville valgt det navnet vi likte best

Anonymous poster hash: b0157...287

Er alt som er gammel tradisjon tåpelig? La meg gjette: Du er mellom 20 og 25, født og oppvokst enten i Oslo eller på det såkalt sentrale Østlandet og syns at norsk tradisjon og bondekultur er tåpelig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...