Gå til innhold

Mor med promille og barn som har blitt ammet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Drakk meg full i går. Første gang på 5-6 år.

Barnet på 2,5 år (som fortsatt ammes noe) hadde overnattende barnepass. Hun fikk ikke med seg at barnet våknet og kom inn til meg. Jeg var for trøtt og full til å merke at han klatret opp i senga og la seg til selv.

Jeg var hjemme kl 01. Dette var vel sikkert i 4-5 tiden.

Hva bør jeg gjøre? Gremmes over at barnet har fått i seg alkoholholdig melk.

Anonymous poster hash: d93c5...85c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For i dag er det ikke noe å gjøre og neppe noen skade skjedd. Til neste gang overnatter du ett annet sted.

Anonymous poster hash: 3eed9...cd9
Skrevet

Du slutter å amme. Ungen er snart skolemoden.

Anonymous poster hash: e0c17...b84

Skrevet

Naut!

Anonymous poster hash: e303e...64f

Skrevet

Promillen du har i blodet = promillen i melka. Dvs. kanskje 1-1,5 promille alkohol i melka max? Regner med at en på 2 1/2 ikke drikker så veldig mye likevel.. Ingen skade skjedd sier nå jeg...

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Det er overhode ikke nødvendig å amme 2.5-åring. Et så stort barn er ikke avhengig av morsmelk og det er faktisk skadelig med nattamming av så store barn siden det kan gi betydelige skader på tennene. De fleste HS opplyser om sånt når barna begynner å få tenner, men det ser ut som det har gått deg hus forbi. Har aldri trodd at så mange mødre er avhengige av alkohol her inne. For man ER avhengig av alkohol når man må ut og drikke seg så full at man ikke en gang merker at et barn våker, kommer i senga di og legger seg til puppen. Slutt å amme, enkelt og greit. Det er til beste både for deg og barnet. Når barnet er snart 3 år bør man etablere tilknytning til barnet på annen måte enn amming.

Skrevet

Barnet kan fint ammes enda

Anonymous poster hash: 0ed88...f65

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Ikke når mor praktiserer nattamming etter at barnet har fått alle melketennene. Samtlige eksperter er enig om at det ikke er bra. Det er blitt advart flere ganger fra helsepersonell om flasker med melk og saft som tørstedrikk på natta, og hva det gjør med tennene. Og barnet må i hvert fall ikke ammes når mor er full. Jeg hadde DELVIS forstått det hvis barnet var 3 måneder eller noe og ikke kunne ta til seg annen næring enn morsmelk. Men ikke når barnet kan få andre typer drikke i stedet for.

Skrevet

Når du ikke klarer å avstå fra alkohol og mår du blir så full at du ikke engang våkner av at ungen kommer opp i senga så er det på tide å enten slutte å drikke eller å slutte å amme!

Anonymous poster hash: d14df...f34

Skrevet

Ikke når mor praktiserer nattamming etter at barnet har fått alle melketennene. Samtlige eksperter er enig om at det ikke er bra. Det er blitt advart flere ganger fra helsepersonell om flasker med melk og saft som tørstedrikk på natta, og hva det gjør med tennene. Og barnet må i hvert fall ikke ammes når mor er full. Jeg hadde DELVIS forstått det hvis barnet var 3 måneder eller noe og ikke kunne ta til seg annen næring enn morsmelk. Men ikke når barnet kan få andre typer drikke i stedet for.

Det var faktisk før de trodde at mm var skadelig for tennene til barnet. Ny forskning viser at det ikke er det. MME derimot om natten er skadelig. 

Anonymous poster hash: 55cd8...8f8

Skrevet

Syns det er supert at du står imot presset og fremdeles ammer. jeg har aldri fått til å amme i mer enn 4 mnd, og er kjempelei meg for det. Så gratulerer til deg. SUPERT. Tror heller ingen skade har skjedd. Ta det med ro du.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Det var faktisk før de trodde at mm var skadelig for tennene til barnet. Ny forskning viser at det ikke er det. MME derimot om natten er skadelig. 

Anonymous poster hash: 55cd8...8f8

All melk inneholder melkesukker. Kumelk, menneskemelk, geitemelk. Det er ganske allment kjent at barn bør ha vann som eneste tørstedrikke på natten for å ikke få skader på tennene. Og "før" var 4 år siden da jeg hadde en liten babyjente. Tror ikke at det var blitt avkreftet i løpet av 4 år og at melk plutselig sluttet å inneholde melkesukker.

Skrevet

Han våknet helt fin. Og nei, det er lite melk han tar nå.

Når barnet har vært kronisk sykt fram til i vår og morsmelk var det eneste han holdt på, så jo, da har vi praktisert nattammung også. Nå er han endelig frisk, spiser nesten normalt og vi har nesten klart å slutte.

Ønsket ikke diskusjon om våre årsaker til at vi fortsatt ammer.

Han var helt fin når han våknet. Jeg var veldig bekymret når jeg oppdaget ham ved siden av meg og han sov så tungt.

Og til deg som skriver om å være avhengig av alkohol: leste du innlegget? Alkohol er ytterst sjelden konsumert av oss foreldre. Maks 2 ganger i året og da kun et glass til maten.

Jeg dro på fest for første gang på flere år- helgarderte meg med barnevakt til utpå dagen i dag fordi jeg visste at jeg ikke ville være i god form på morgenen.

Dette vil nok aldri skje igjen. Dette er 2. Gangen jeg har vært så full på de 10 årene jeg har vært mor. Og dette er ikke for meg.

Takk for svarene.

Skrevet

Det er overhode ikke nødvendig å amme 2.5-åring. Et så stort barn er ikke avhengig av morsmelk og det er faktisk skadelig med nattamming av så store barn siden det kan gi betydelige skader på tennene. De fleste HS opplyser om sånt når barna begynner å få tenner, men det ser ut som det har gått deg hus forbi. Har aldri trodd at så mange mødre er avhengige av alkohol her inne. For man ER avhengig av alkohol når man må ut og drikke seg så full at man ikke en gang merker at et barn våker, kommer i senga di og legger seg til puppen. Slutt å amme, enkelt og greit. Det er til beste både for deg og barnet. Når barnet er snart 3 år bør man etablere tilknytning til barnet på annen måte enn amming.

Hs hos oss opplyste om at nyere forskning viser at mm IKKE skader tennene ved nattamming, men at man skal tenke på dette med mme. Du bør oppdatere kunnskapen din før du er så kategorisk og påståelig som du er. Jeg ser overhodet ikke noe problem med å amme et barn på 2,5.

Anonymous poster hash: 027c0...bf5

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Han våknet helt fin. Og nei, det er lite melk han tar nå.

Når barnet har vært kronisk sykt fram til i vår og morsmelk var det eneste han holdt på, så jo, da har vi praktisert nattammung også. Nå er han endelig frisk, spiser nesten normalt og vi har nesten klart å slutte.

Ønsket ikke diskusjon om våre årsaker til at vi fortsatt ammer.

Han var helt fin når han våknet. Jeg var veldig bekymret når jeg oppdaget ham ved siden av meg og han sov så tungt.

Og til deg som skriver om å være avhengig av alkohol: leste du innlegget? Alkohol er ytterst sjelden konsumert av oss foreldre. Maks 2 ganger i året og da kun et glass til maten.

Jeg dro på fest for første gang på flere år- helgarderte meg med barnevakt til utpå dagen i dag fordi jeg visste at jeg ikke ville være i god form på morgenen.

Dette vil nok aldri skje igjen. Dette er 2. Gangen jeg har vært så full på de 10 årene jeg har vært mor. Og dette er ikke for meg.

Takk for svarene.

Når man drikker seg dritings og vet at ungen kanskje må ammes (du var vel klar over det?) så vil jeg påstå at man er avhengig av alkohol. Hadde man ikke vært det så kunne man stoppe etter 1-2 øl uten å få noe særlig med promille. Da hadde du hatt promille på 0 kl 5. Forstår ikke vitsen at voksne folk drikker seg dritings, hva er poenget med det? Forstår at folk tar et par glass vin for å bli mer pratsomme og komme i godt humør, men grøftefylla etter at man har passert tenåringsalderen forstår jeg ikke vitsen med.

Gjest sussie77
Skrevet (endret)

Hs hos oss opplyste om at nyere forskning viser at mm IKKE skader tennene ved nattamming, men at man skal tenke på dette med mme. Du bør oppdatere kunnskapen din før du er så kategorisk og påståelig som du er. Jeg ser overhodet ikke noe problem med å amme et barn på 2,5.

Signerer. 

Endret av sussie77
Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Signerer. 

Vet nå ikke helt... Har tannlege i familien som sier at nattamming av store barn kan skade tennene. Vil nå tro at en tannlege har mer peiling på tenner enn en helsesøster.

Skrevet

Ja- du har sikkert rett. Jeg får søke råd hos profesjonelle for min avhengighet. Håper de tar meg fort inn så jeg ikke rekker å bli full igjen om 4-6 år.

Gjest sussie77
Skrevet

Signerer. 

Vet nå ikke helt... Har tannlege i familien som sier at nattamming av store barn kan skade tennene. Vil nå tro at en tannlege har mer peiling på tenner enn en helsesøster.

Nattammet datteren min til hun var 17 måneder. Og HS sa det gikk helt fint. Nattammingen var faktisk det siste vi sluttet med. Og gikk helt fint med tennene. :)

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Signerer. 

Nattammet datteren min til hun var 17 måneder. Og HS sa det gikk helt fint. Nattammingen var faktisk det siste vi sluttet med. Og gikk helt fint med tennene. :)

Helsesøster er ikke tannlege. Her inne virker det som helsesøster er ekspert på alt fra lavkarbo for mor til fødselsdepresjoner til hull i tenner og adferdsforstyrrelser hos barnet. Og det er forskjell på 17 måneder og nesten 3 år.

Skrevet

heheheh

Anonymous poster hash: 344b2...590
Skrevet

Signerer. 

Helsesøster er ikke tannlege. Her inne virker det som helsesøster er ekspert på alt fra lavkarbo for mor til fødselsdepresjoner til hull i tenner og adferdsforstyrrelser hos barnet. Og det er forskjell på 17 måneder og nesten 3 år.

Men det er ikke en enkelt helsesøster som sier at det ikke er skadelig med nattamming- det er resultat av MYE forskning. Faktisk har mm en rensende effekt på tenner og munnhule, MEN under følgende forutsetninger: barnet ammes og legges tilbake i egen seng (el). Dersom barnet blir liggende med puppen/mm i munnen i timesvis er det derimot ikke bra. Man må pusse tennene så det ikke ligger matrester igjen ved legging.

All annen drikke om natten (bortsett fra vann da) frarådes- også MME. Vanlig melk, og spesielt juice og saft er skadelig for tennene- spesielt når barnet drikker lenge fra flaske. Litt juice sammen med mat feks er ikke like skadelig. 

Tannleger har fått "refs" i forskningsrapporter for ikke å henge med på dagens råd, men gi utdaterte/gamle råd om nattamming.

Til deg HI: tror ikke du trenger å bekymre deg. Som noen andre skriver- barnet får i seg væske med samme promille som i blodet ditt. Dersom du var skikkelig full, hadde du kanskje promille opp mot 2. Det er omtrent det samme som lettøl, og mengdene det er snakk om er sannsynligvis ikke særlig store. Selv om det ikke akkurat er anbefalt å gi småbarn alkohol, tror jeg nok dette går bra :)

Anonymous poster hash: 3aa52...cf6

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Det gikk nok fint med han. Men likevel HI, når du velger å drikke deg full, og vet gutten kan få behov for morsmelka på natt enda, så bør du finne en løsning på dette.. Slutte å nattamme, eller muligens ligge borte om dette hender igjen mens du enda ammer.. Lett å glemme seg litt av og til, men at du er en dårlig mor, eller avhengig av alkohol, det blir for drøyt å mene..

Gjest Hyacinth Bouquet
Skrevet

Jeg synes nå det du gjorde var ganske uansvarlig, jeg da. Man drikker seg ikke stupfull og drar hjem og legger seg, når man vet at barnet kan finne på og komme inn i mammas seng og drikke melk.  Gjort er gjort, og det gikk helt sikkert bra, men neste gang du skal ut og drikke såpass mye foreslå jeg at du sover over hos en venninne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...