Gå til innhold

14-åring alene hjemme om natten...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboerens to gutter er hjemme alene hos moren sin hele helger... Eldste er 19, men vi reagerer på dette! Og med rette, tenker jeg, for nå viser det seg at eldstemann har dratt på fest...så nå har far dratt for å hente 14-åringen... ( bryter ingen samværsavtale eller noe, altså...vet at det er helt greit...) Lurer på om det er vi som overreagerer? Vet at de sikkert klarer seg, men vi synes ikke det er nok! Dette er jo ikke bare en engangshendelse, heller...vet han er mye alene fordi mor og mann er på farten...mye fest, vet vi... hva tenker dere? At eldste alene er jo greit...er yngste vi er bekymret for!

Anonymous poster hash: 4571d...b44

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var av og til alene da jeg var både 12, 13, og 14. Jeg hadde en eldre bror (fire år eldre), men han var alltid ute på fest. Nektet jeg å være med til campingen eller på båttur, fikk jeg bli hjemme, gjerne 4-5 dager i strekk. Dette gikk helt fint, og de regnte heller ikke med at storebror ville passe på meg. Jeg fikk masse penger til mat, og de var alltid tilgjengelig på telefon.

Jeg elsket å være hjemme alene. Men alle er forskjellige. Jeg hadde venninner som snek seg ut om natten, selv da foreldrene var hjemme, for å dra på fest, møte gutter ol. Det er jo et spørsmål om tillit. Foreldrene mine stolte på meg, fordi jeg var ansvarsfull og rolig av meg. De stolte ikke på min eldre bror, han var en helt annen type. 

Så jeg tenker at du skal vurdere hvorvidt du tør å stole på 14 åringen, og deretter spørre gutten om han ønsker og føler det går fint å være alene. Om han får være alene, er det viktig at han vet nødnumrene, og at han lett kan få tak i dere, og at han vet at dere vil komme om det er noe. At han kan være hos dere om han ombestemmer seg. 
Jeg har ingen erfaring med å la barn være alene selv, men det er ikke så altfor lenge siden jeg var 14, og jeg husker godt hvordan det var. Trygghet er viktig.

Anonymous poster hash: 5a1aa...66b
Skrevet

Elsket å være alene når jeg var 14  :) Ikke noe problem det!

Anonymous poster hash: cfab4...59a
Gjest Julia1984
Skrevet

Ikke ok på natten, flere netter i strekk!!

Det at dere "elsket" det og "var ikke noe problem" betyr ikke at det var riktig av den grunn!!

Skrevet

En normal 14-åring klarer fint å være hjemme alene en natt eller to. Når jeg var 14 så var jeg innleid barnevakt natta over med ansvaret for 2 barn, ingen som reagerte på det (13 år siden).

Anonymous poster hash: 43b64...bb0
Skrevet

Jeg var mye alene om natten da jeg var i begynnelsen av tenårene. Ikke noe problem det. Tenker at foreldrene må se an tenåringen?

Jeg var rolig og ansvarsbevisst. Kunne lage mat og visste forskjell på rett og galt. Null stress.

Men vi er jo alle forskjellige og man kjenner jo sine egne barn også tar man en avgjørelse ut i fra det.

Skrevet

Da jeg var 14 var jeg på tur i 1 mnd . Hadde med voksne, men de var ikke mye tilstede.

Om dette ikke er en unge med spesielle behov burde det gå helt greit.

Anonymous poster hash: e5484...b72
Skrevet

Jeg bodde på hybel som 15-åring, så 14-åringer bør kunne være alene et par netter.

Skrevet

Ser ikke helt det store problemet med en natt alene?
Kommer jo ann på hvor moden 14 åringen er da.

Anonymous poster hash: f15f4...975
Skrevet

Så lenge 14 åringen selv syns det er greit så ser jeg ikke problemet.. Som en annen skriver så var mange av oss barnevakt med ansvar for små barn selv som 14 åringer. Tror det er noe nytt som har oppstått med vår generasjon denne frykten for å la tenåringer være unge voksne men heller behandle dem som store barn..

Anonymous poster hash: 87c96...161

Skrevet

En 14 åring bør fint klare seg hjemme alene og jeg syns ikke dette er noe og reagere på. Syns at det er rart at en så pass "voksen" guttunge skal bli sydd puter under armene og bli behandlet som en liten unge. Når en er 14 år så både bør en og skal en være i stand til og ta en del ansvar for seg selv. 

Skrevet

Da jeg var 14 var jeg alene hjemme uten at noen reagerte på det. I tillegg hadde jeg ansvar for fjøs med 15 melkekyr, kalver og ungdyr. Ingen som reagerte på det heller, jeg var jo vant med fjøsarbeidet. 

Det må ha skjedd noe med 14-åringene siden jeg var 14. Da jeg var 14 var jeg ungdom med tildelt både frihet og ansvar, i dag ser det ut til at 14-åringer er barn.

Anonymous poster hash: 20bbc...799
Skrevet

Så lenge 14 åringen er moden nok til det, og ikke drikker seg drita full, så hvorfor ikke?

Anonymous poster hash: caa02...177
Skrevet

Jeg var vanvittig husredd på den tida der. Jeg måtte ha venner med meg, eller jeg stakk til bestemor.

Anonymous poster hash: 1bb9f...a0d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...