Anonym bruker Skrevet 5. juli 2013 #1 Skrevet 5. juli 2013 Når mener dere de må være inne og når må de legge seg i helger og ferier? Når forventer dere at de står opp? Usikker på om vi er for strenge eller mor for slapp, gutten selv mener vi er urimelige. Han blir 14 om 2 måneder Anonymous poster hash: 5683e...68d
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2013 #2 Skrevet 5. juli 2013 Når jeg var 14 år hadde jeg innetid klokken ni de dagene jeg gikk på skole, og halv tolv når jeg hadde fri/i ferier. Ingen fast leggetid eller stå-opp-tid, det var jeg stor nok til å bestemme selv. Anonymous poster hash: 993ed...612
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2013 #3 Skrevet 5. juli 2013 Jeg har en på 12. Han må være hjemme til kl 21, men kan da godt få være ute her hjemme lengre enn det. Så klart om han er på avtalt besøk kan han være lengre, men får ikke suse rundt i nabolaget lengre enn til 21. Han må gå på rommet og legge seg i sengen rundt kl 22. Da bruker han og lese eller spille litt før han sovner. Han får ikke sove lengre enn til 10 på morgenen, ellers blir han kul umulig og få lagt til kvelden. Han elsker og sove om morgenen, så jeg er IKKE populær når jeg kommer for og vekke han. :-) Men en 14 åring bør vel ha litt slakkere linje, de er jo noe mer forstandig. :-) Anonymous poster hash: f6e1e...fda
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2013 #4 Skrevet 5. juli 2013 Spør du meg har ikke en 14-åring noe å reke ute for til 23.30... Anonymous poster hash: 93d8d...dce
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2013 #5 Skrevet 5. juli 2013 Kan jo si hvordan vi har det. innetid er klokka 23 og han skal være på rommet sitt fra 23.30 men kan sitte med pc til 00.30 da skal han legge seg for å sove. Tviler på at han følger sistnevnte da 11åringen, snart 12, har innetid 22 og leggetid 23, da er det natta. Forventer at begge er står opp innen 11 slik at vi får noe ut av dagen. Hos mor er de oppe til 3-4tiden og sover til 14-15tiden. Vi har små barn og legger dagsplanene deretter, og tar selv kvelden mellom 23.30 og 00.30 HI Anonymous poster hash: 5683e...68d
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2013 #6 Skrevet 5. juli 2013 Har en på 11 og en på 13, og synes dine er veldig lenge oppe. Mine er på rommet innen 22 eller 22.30. Vi må be dem legge seg hvis ikke har ikke de en god dag etterpå. De kan være lengre oppe på enkelte dager, men ikke som et mønster i helger/ ferier. Disse vanene skal snus også. Anonymous poster hash: 1e67e...42b
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2013 #7 Skrevet 5. juli 2013 Har en på 15 og en på 13 år. De kan være ute til 20.30 på hverdager. I helger kan de være hos venner til 23 hvis de er en eller to til og vi henter de. Må være i seng til 22 på skoledager og 23.30 i ferier og helger. Sover til 10 eller noen få ganger til 11 i helger/ferier. Anonymous poster hash: db598...c1d
firebarnsmum Skrevet 5. juli 2013 #8 Skrevet 5. juli 2013 Vi har to gutter på 14 og 12 år. 14-åringen skal være hjemme mellom halv ti og ti - jeg liker ikke at han er ute lenger enn det i helgene. Kommer selvfølgelig hvor han er, men vil ikke at han skal sykle langs veiene etter den tid. 12-åringen skal være hjemme mellom ni og halv ti. Vi sier at de skal begynne å gå hjem når klokka er ni/halv ti. Eldstemann legger seg ellers når han selv vil, men sjelden seinere enn ti på hverdager og elleve i helgene. 12-åringen skal være i seng til halv ti på hverdager og ti i helgene.
Gjest Julia1984 Skrevet 5. juli 2013 #9 Skrevet 5. juli 2013 Kan jo si hvordan vi har det. innetid er klokka 23 og han skal være på rommet sitt fra 23.30 men kan sitte med pc til 00.30 da skal han legge seg for å sove. Tviler på at han følger sistnevnte da 11åringen, snart 12, har innetid 22 og leggetid 23, da er det natta. Forventer at begge er står opp innen 11 slik at vi får noe ut av dagen. Hos mor er de oppe til 3-4tiden og sover til 14-15tiden. Vi har små barn og legger dagsplanene deretter, og tar selv kvelden mellom 23.30 og 00.30 HI Anonymous poster hash: 5683e...68d Sene leggetider for 11 åringen! Og pc til 00.30??? Er dette i ferier eller hverdag?
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2013 #10 Skrevet 5. juli 2013 Kan jo si hvordan vi har det. innetid er klokka 23 og han skal være på rommet sitt fra 23.30 men kan sitte med pc til 00.30 da skal han legge seg for å sove. Tviler på at han følger sistnevnte da 11åringen, snart 12, har innetid 22 og leggetid 23, da er det natta. Forventer at begge er står opp innen 11 slik at vi får noe ut av dagen. Hos mor er de oppe til 3-4tiden og sover til 14-15tiden. Vi har små barn og legger dagsplanene deretter, og tar selv kvelden mellom 23.30 og 00.30 HI Anonymous poster hash: 5683e...68d Seriøst???? Anonymous poster hash: 93d8d...dce
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2013 #11 Skrevet 5. juli 2013 Kan jo si hvordan vi har det. innetid er klokka 23 og han skal være på rommet sitt fra 23.30 men kan sitte med pc til 00.30 da skal han legge seg for å sove. Tviler på at han følger sistnevnte da 11åringen, snart 12, har innetid 22 og leggetid 23, da er det natta. Forventer at begge er står opp innen 11 slik at vi får noe ut av dagen. Hos mor er de oppe til 3-4tiden og sover til 14-15tiden. Vi har små barn og legger dagsplanene deretter, og tar selv kvelden mellom 23.30 og 00.30 HI Anonymous poster hash: 5683e...68d Sene leggetider for 11 åringen! Og pc til 00.30??? Er dette i ferier eller hverdag? Dette er selvfølgelig helger og ferier. i hverdagen er det mor som styrere. dette er reglene i fars og mitt hjem. Men vi får hele tiden høre av eldste at vi er skikkelig urimelige fordi alle andre får være ute mye lenger og oppe mye lenger Anonymous poster hash: 5683e...68d
Gjest Julia1984 Skrevet 5. juli 2013 #12 Skrevet 5. juli 2013 Synes det er alt for sent i helger også
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2013 #13 Skrevet 5. juli 2013 Skulle gjerne hatt de tidligere i seng, men far mener det er greit å ha de oppe så seint og at vi ikke kan være for strenge siden de har det så fritt hos mor. Anonymous poster hash: 5683e...68d
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2013 #14 Skrevet 5. juli 2013 Er nok mye letter å være strenge med barn som bare har ett sett med regler. Hos oss vil vi ha de i seng om natta og våkne på dagen, mor vil ha de våkne om natta og sovende på dagen fordi det er slik demmes dagsrytme er. Anonymous poster hash: 5683e...68d
skinnfilla Skrevet 5. juli 2013 #15 Skrevet 5. juli 2013 Vi har ei på 13 . Hun må levere ut pc, iPad, tlf kl 21.30 når de er skole. Vimser litt rundt oss en halv times tid og sovner gjerne til en film eller noe på tv etter det. Hun må være inne til 22.30 i helger og ferie. Skal alltid ha tlf med strøm. Har gjerne slakkere datatid også når det er fri.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2013 #16 Skrevet 5. juli 2013 Herlighet så strengt dere har det hjemme hos dere. Jeg er helt overrasket. 14-15 åringer som går på ung. Skole som må være inne så tidlig.. Jeg dømmer ingen altså, men er virkelig overrasket over de tidlige innetidene. Mulig det kommer an på hvor man bor osv.. Selv bor vi i en trygg liten bygd der nesten alle kjenner alle. Her 'laner' (gamer) de gjerne som vi sier til neste morgen om de klarer. Samler gjengen og ser på film til langt på natt og koser seg. Husker selv vi hadde det slik i ungdommen.. Det er fra den tida de fleste gode minnene fra ungdomsårene mine kmmer fra Anonymous poster hash: 2782f...2e9
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2013 #17 Skrevet 5. juli 2013 Anonym bruker, on 05 Jul 2013 - 23:02, said: Anonym bruker" data-cid="145496293" data-time="1373055823" data-date="i dag, 22:23 said: Kan jo si hvordan vi har det. innetid er klokka 23 og han skal være på rommet sitt fra 23.30 men kan sitte med pc til 00.30 da skal han legge seg for å sove. Tviler på at han følger sistnevnte da 11åringen, snart 12, har innetid 22 og leggetid 23, da er det natta. Forventer at begge er står opp innen 11 slik at vi får noe ut av dagen. Hos mor er de oppe til 3-4tiden og sover til 14-15tiden. Vi har små barn og legger dagsplanene deretter, og tar selv kvelden mellom 23.30 og 00.30 HI Anonymous poster hash: 5683e...68d Seriøst???? Anonymous poster hash: 93d8d...dce Dette er slik vi har det med våre på 11 og 13, tror det er ganske vanlig i ferier, men mors leggetider høres litt ekstreme ut.... Anonymous poster hash: aa7b7...51b
Gjest Julia1984 Skrevet 5. juli 2013 #18 Skrevet 5. juli 2013 I Herlighet så strengt dere har det hjemme hos dere. Jeg er helt overrasket. 14-15 åringer som går på ung. Skole som må være inne så tidlig.. Jeg dømmer ingen altså, men er virkelig overrasket over de tidlige innetidene. Mulig det kommer an på hvor man bor osv.. Selv bor vi i en trygg liten bygd der nesten alle kjenner alle. Her 'laner' (gamer) de gjerne som vi sier til neste morgen om de klarer. Samler gjengen og ser på film til langt på natt og koser seg. Husker selv vi hadde det slik i ungdommen.. Det er fra den tida de fleste gode minnene fra ungdomsårene mine kmmer fra Anonymous poster hash: 2782f...2e9 IKKE ok
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2013 #19 Skrevet 5. juli 2013 Ikke ok, syns du. Men helt normalt i alle hjem her vi bor. Du som er født i 84 har vel neppe ungdommer selv.. Hva er det som får deg til å ha en så tydelig mening om saken egentlig? Anonymous poster hash: 2782f...2e9
Cat_Woman Skrevet 5. juli 2013 #20 Skrevet 5. juli 2013 Nå har ikke jeg tenåringer på lenge enda (er 10-15 år siden jeg var på den alderen selv). Jeg mener det må gå an å la det skli ut litt i feriene, men ville kanskje vært litt strengere på vanlig helg. I feriene ser jeg ikke noe galt i at de kan være oppe (spille/se film eller liknende) så lenge de vil, men at det kan være greit å ha en regel om at de må være oppe innen f eks kl 11.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2013 #21 Skrevet 5. juli 2013 Herlighet så strengt dere har det hjemme hos dere. Jeg er helt overrasket. 14-15 åringer som går på ung. Skole som må være inne så tidlig.. Jeg dømmer ingen altså, men er virkelig overrasket over de tidlige innetidene. Mulig det kommer an på hvor man bor osv.. Selv bor vi i en trygg liten bygd der nesten alle kjenner alle. Her 'laner' (gamer) de gjerne som vi sier til neste morgen om de klarer. Samler gjengen og ser på film til langt på natt og koser seg. Husker selv vi hadde det slik i ungdommen.. Det er fra den tida de fleste gode minnene fra ungdomsårene mine kmmer fra Anonymous poster hash: 2782f...2e9 Slik hadde vi det også, jeg også bor/bodde på bygda Satt på bryggekanten til langt på natt og skravlet, så på film hos hverandre osv. Fikk være oppe så lenge vi ville på sommeren, mange gode minner -84 modell Anonymous poster hash: 741a9...af7
Gjest Julia1984 Skrevet 5. juli 2013 #22 Skrevet 5. juli 2013 Ikke ok, syns du. Men helt normalt i alle hjem her vi bor. Du som er født i 84 har vel neppe ungdommer selv.. Hva er det som får deg til å ha en så tydelig mening om saken egentlig? Anonymous poster hash: 2782f...2e9 Jeg har tantebarn på den alderen og jobber som kontaktlærer på ungdomstrinnet (har permisjon nå), så JA...jeg har både mening med saken og kjenner ungdommer godt! Her på skolen hadde vi politiet til foredrag om ungdomskriminalitet og rus rett før jeg gikk i perm og da ble innetider etc etc et stort tema på foreldremøtet. Gjengs over var foreldre enige om at 22 var maks utetid på hverdager, halvtime ekstra i helger. Så jeg er ikke helt bortreist selv om jeg har småbarn selv.... Ja til foreldre som har grenser! Ja til ungdom som får nok søvn og NEI til ungdom som reker ute etter 22.....
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2013 #23 Skrevet 5. juli 2013 Da jeg var 14 (er ikke særlig lenge siden, i grunnen), måtte jeg være innenfør dørterskelen 21.30 hver dag, selv i helgene. Av og til kunne jeg "forhandle" meg til å være ute litt senere i helgene. Jeg la meg når jeg ville, men jeg var veldig "leggevillig". Jeg var også morgenfugl, men mine brødre fikk sove så lenge de ville. Da jeg møtte samboeren (var 14 da også), måtte jeg ta buss. Da fikk jeg ta bussen som gikk 21.15, og var da innenfor dørterskelen ca 22.00. I helgene fikk jeg etterhvert mast meg til å kunne ta bussen en time senere. Jeg synes dine er veldig lenge oppe! Anonymous poster hash: 8b51b...95e
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2013 #24 Skrevet 5. juli 2013 Ok. Jeg skjønner den Julia. Har full respekt for meningene dine og det du skriver. Som sagt så varierer det nok en del fra hvor en bor. Det hadde ikke gått an å hatt såpass frie tøyler dersom rus var mye utbredt rundt 'dørene'. Og så er det så klart viktig at man stoler på sin ungdom. Jeg velger å stole på mine ungdommer, siden jeg har gitt dem god oppdragelse og drevet med forebyggende samtaler osv ang. Rus, sex osv. Jeg mener at å vise dem tillit er enda viktigere enn å ha det så strengt som mulig på innetider. Det kan i noen tilfeller ha motsatt effekt. Men det er bare min mening. Anonymous poster hash: 2782f...2e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå