Anonym bruker Skrevet 5. juli 2013 #1 Skrevet 5. juli 2013 Noen som vet? Jeg har studiekompetanse fra allmenn på vgs, og 12 år i yrkeslivet bak meg. Likevel tror jeg at jeg har havnet på feil hylle, og kunne tenke meg å jobbe på føde/barselavdeling. Jeg tror det blir for mye å utdanne seg til jordmor, selv om det hadde vært det ideelle. Derfor vurderer jeg barnepleier. Noen som har noen tips og råd til hvordan jeg kan gå frem? Jeg har googlet endel, men det jeg kommer bare frem til at jeg burde ha gått barne/ungdomfag på vgs. Det er helt uaktuelt å begynne på videregående igjen... Takk for svar! Anonymous poster hash: 3dba8...c5a
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2013 #2 Skrevet 5. juli 2013 Finnes det noe som heter barnepleier lengre, da? Jeg ville satsa på sykepleie og tatt videre utdanning innenfor barn som jordmor eller barnesykepleier. Evt "kun" sykepleier og jobbe på barneavdeling på sykehus for eksempel. Barne- og ungdomsarbeidere kan antakeligvis jobbe der de også, men kan ikke forstå at det er så lett å få seg jobb som barnepleier i dag, nå som foreldrene har tatt over mye av den jobben den typiske gammeldagse barnepleieren hadde (som ga flaske, skifta bleier, bytta tøy, vugget i søvn...). Uansett om det er normal fødsel eller syke barn så er jo foreldrene mye mer involvert i dag, så det er vel mest helseoppgaver de sykehusansatte har, og da bør man være sykepleier eller mer. Anonymous poster hash: a81a7...af2
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2013 #3 Skrevet 5. juli 2013 Ok, ser den. Mener bare å huske at det var damer med tittelen "barnepleier" da jeg lå på barsel for to år siden. Men takk for svar! HI Anonymous poster hash: 3dba8...c5a
Gjest MaJo0812 Skrevet 5. juli 2013 #4 Skrevet 5. juli 2013 Joda, barnepleier hjelper jordmor på slutten av fødselen og veier og måler baby etter fødsel. Samt hjelper til med babyen for de som ligger på Barsel noen dager.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2013 #5 Skrevet 5. juli 2013 Du kan ikke ha barne og ungdomsarbeider, men hjelpepleier-helsefagarbeider. Anonymous poster hash: 77fbc...5f3
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2013 #6 Skrevet 5. juli 2013 Barnepleiere er det da på føde/barsel. Min mamma er barnepleier, men hun tok jo den utdannelsen for ørten år siden. Tror ikke man får tatt den utdannelsen lengre, så da må man nok gå noe innen hjelpepleier/helsefagarbeider. Skal man jobbe på barneavdelingen må man være sykepleier. Det er hvertfall bare sykepleiere og leger på barneavdelingen på sykehuset her jeg bor. Tror heller ikke det er enkelt og få jobb på slike steder, da dette er gode og spennende arbeidsplasser, så de som jobber der blir der lenge. Mamma har jobbet på føden i 37 år, og mange av de hun jobber sammen med har vært der i maaange år. Anonymous poster hash: 37702...494
Casthovic Skrevet 5. juli 2013 #7 Skrevet 5. juli 2013 Hvis du skal bli barsel og barnepleier (ja det er noe som heter det enda) må du gå: Vg1 helse og sosial Vg2 helsefagarbeider 2 år som lærling eller 5 år med yrkespraksis fra ett relevant yrke Deretter må du jobbe en stund som helsefagarbeider (tidligere hjelpepleier) for så å gå etterutdanning som barsel og barnepleier. Det vil faktisk lønne seg for deg å ta sykepleien og jobbe på barselavdeling uten jordmorkompetanse for du vil bli fortere ferdig og slipper å gå tilbake på videregående! Dersom det likevel er interessant å gå på VG vil du kunne få mer info f.eks ved å sjekke ut privatskoler som folkeuniversitetet (som tilbyr barsel og barnepleier) og NkI.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2013 #8 Skrevet 5. juli 2013 Dette var gode nyheter, folkens! Kanskje jeg like gjerne skal ta sykepleien da, for så å evt jobbe seg videre derfra. Jeg er veldig klar over at det kan bli vanskelig å få seg jobb, men noen sjanser må man jo ta her i livet. Takk for svar! HI Anonymous poster hash: 3dba8...c5a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå