Gå til innhold

Noen tips til meg for sunnere hverdag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pluss redusere matbudsjettet litt. Vi er 2 voksne, 2 skolebarn og 1 baby. Bruker sikkert 10 000 i mnd på mat og husholdningsartikler. Bleier og ammeinnlegg må man kjøpe, så her får man ikke spart så mye, handler allerede bleier på Rema. Mannen røyker og kjøper øl for til sammen ca 2500 i måneden. Vi spiser salat eller varmmat til kvelds i stedet for tørre brødskiver, og kommer nok ikke til å bytte til brød, så her blir det litt dyrere enn denne evinnelige brødskiva alle andre rundt oss spiser.

Men jeg tenkte... sunnere og kanskje billigere alternativer, noe som vi kunne kutte ned på? Har allerede byttet ut cola med Farris med smak, lager middag stort sett fra bunn, skal begynne å bake rundstykker i stedet for å kjøpe brød til frokost. Prøver å handle på tilbud. Spiser nesten ikke godteri (det gjør mannen, men det får jeg ikke gjort noe med :D).

Tips?

Anonymous poster hash: 55224...b5c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Liker dere ikke brød i det hele tatt? Salat osv til kvelds må d jo gå masse penger på? Tips er vertfall å ikke kaste så mye mat... bruk maten i morgendagens middag.. eller f.eks spis middagsrester til kvelds om dere liker varm mat da også... lag f.eks to store omeletter og del i to på kvelden? Kjøp mange egg om gangen fra bønder som selger ikke fra butikken. Lag ukes plan, og handle to ganger i uka. Ikke gå i butikken sulten. Tips til godis mager vanilje kesam, xottagecheese og bær oppi... to spiseskjeer av hver og boksene varer lenge.. spis oppskjært frukt til kvelds kanskje?

Anonymous poster hash: 4a293...f49

Skrevet

Det er jo veldig enkelt. Kutt budsjettet med en fjerdedel ved å roppe røyk og øll. Det blir 30.000,-i året og vil kunne forbedre helsen mer enn noe annet dere kan gjøre med maten.

Anonymous poster hash: b3128...832
Skrevet

Tror heller du bør jobbe litt med å gjøre mannen din sunnere...men d høres ikke ut som har har lyst til d.

Ellers er d å handle stort når d er tilbud. Spar har f.eks 10kr marked ofte. Bruker da å kjøpe stort m matvarer som jeg enten fryser ned eller lagrer. Bra at du lager mat fra bunnen av da:) mye penger å spare på d. Bra at dere spiser salat men er klart d går mye mer penger enn om dere spiser brød. Er d ikke billigere å lage suppe?

F.eks brune løk i kasserolle, ha oppi knuste tomater og mais. Linser hvis dere liker d. Serveres m fetaost. Krydre etter ønske.

Anonymous poster hash: 90caa...fdc

Skrevet

Kutt ut øl, brus og godteri, så har du spart masse allerede.

du vil spare mye på å bake brød og rundstykker selv, selv med melposer fra butikken.

handle sjeldent og mye, planlegg godt. ikke kast rester, men bruk det dagen etter.

jeg hadde imidlertid blir sur av å spare, og samtidig bruke så mye på mannens øl etc.

Anonymous poster hash: a9150...e29

Skrevet

Tusen takk for tips. Har kuttet ut brusen, men erstattet den med Farris (takler ikke å drikke vann uten smak eller kullsyre, vannet vi har i springen smaker ikke godt). Baker rundstykker og brød selv, prøver å ikke kaste rester, men det er ikke bestandig lett å få til. Jeg får ikke mannen til å kutte ut røyken og øl et par helger i måneden med kompiser, jeg bestemmer ikke over et annet menneske. Jeg selv røyker ikke og drikker ikke alkohol. Tenkte mer på sunnere og billigere mat for meg og barna. Jeg er av den overbevisning at man skal ha ordentlig mat, ikke bare first price-dritt og billige næringstomme middager. Men man kan også spare på ordentlig mat innen en viss ramme, derfor tror jeg at mange her har gode tips (enkelte av dem har jeg allerede fått).

Jeg kommer fra et annet land og vi spiser ikke sånn type norsk grovbrød og lignende. Er vant til mye smak, så det meste av butikkbrødet smaker papp, samtidig som jeg ikke er overbevist over at brød 3 ganger om dagen hele året er veldig sunt. Synes salat med kylling, supper, gryter osv kan være mye sunnere.

HI

Skrevet

Tusen takk for tips. Har kuttet ut brusen, men erstattet den med Farris (takler ikke å drikke vann uten smak eller kullsyre, vannet vi har i springen smaker ikke godt). Baker rundstykker og brød selv, prøver å ikke kaste rester, men det er ikke bestandig lett å få til. Jeg får ikke mannen til å kutte ut røyken og øl et par helger i måneden med kompiser, jeg bestemmer ikke over et annet menneske. Jeg selv røyker ikke og drikker ikke alkohol. Tenkte mer på sunnere og billigere mat for meg og barna. Jeg er av den overbevisning at man skal ha ordentlig mat, ikke bare first price-dritt og billige næringstomme middager. Men man kan også spare på ordentlig mat innen en viss ramme, derfor tror jeg at mange her har gode tips (enkelte av dem har jeg allerede fått).

Jeg kommer fra et annet land og vi spiser ikke sånn type norsk grovbrød og lignende. Er vant til mye smak, så det meste av butikkbrødet smaker papp, samtidig som jeg ikke er overbevist over at brød 3 ganger om dagen hele året er veldig sunt. Synes salat med kylling, supper, gryter osv kan være mye sunnere.

HI

Høres herlig ut med varm mat til kvelds:) Har du mulighet for å handle stort på tilbud? Eks: følge med i tilbudsavisen og se etter fulgt, kjøtt, fisk på tilbud? Obs har innimellom 40% på frukt og grønnsaker.. Ellers er det billigere å bruke sesongens grønnsaker... 

Anonymous poster hash: dbd4c...702

Skrevet

HI

Høres herlig ut med varm mat til kvelds:) Har du mulighet for å handle stort på tilbud? Eks: følge med i tilbudsavisen og se etter fulgt, kjøtt, fisk på tilbud? Obs har innimellom 40% på frukt og grønnsaker.. Ellers er det billigere å bruke sesongens grønnsaker... 

Anonymous poster hash: dbd4c...702

Vi prøver å følge med på tilbud ja. Litt dårlig på å handle stort, men det er fordi jeg alltid må handle med en baby og en unge på slep og da blir det herk å bruke lang tid i butikken og bære masse tunge poser inn og ut av bilen med en unge på armen og en i helene. Men må bli flinkere på sånt når ungene blir litt større :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...