Gjest sug lut Skrevet 5. juli 2013 #1 Skrevet 5. juli 2013 Og hvorfor? Trodde egt det var høy terskel for kastrering, men møter stadig på kastrerte hunder, og eierne (tilfeldig påtrufne hundeeiere) har hatt tildels bisarre begrunnelser jeg ikke ville trodd at en veterinær godtok, som at "han snuste så masse når vi gikk tur så vi kom aldri framover" og "han dro meg stadig ned i grøfta" og "han dro så hardt båndet, men nå er han mye roligere". Ja, hannhunder snuser voldsomt, det er deres natur. At de trekker i båndet er opp til deg å jobbe med eller leve med, tross alt, og kastrering er ikke en snarvei - det er et inngrep med ekstremt mange ulemper for hundens helse, ikke bare den velkjente overvekten men også mye høyere kreftrisiko og HD-risiko.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2013 #2 Skrevet 5. juli 2013 Jeg synes det er bra at hannbikkjer blir kastrert jeg, de har ikke noe godt av å gå rundt med sexdrift uten sidestykke når de aldri får parre seg. Og når testosteronet tar over for fornuften til bikkja, er det ikke lett å dressere unotene vekk.... Anonymous poster hash: 5a5c6...fd3
Gjest sug lut Skrevet 5. juli 2013 #3 Skrevet 5. juli 2013 Men testosteronet overkjører fornuften kun når det er tisper med løpetid i nærheten, og det har neppe endret seg over årene. Og det er neppe skadelig for dem å gå uten parring heller?
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2013 #4 Skrevet 5. juli 2013 I nabolaget jeg bor i er det så mange dumme tispeeiere at det ikke funker med ukastrert hannbikkje. Hadde de tatt litt hensyn og holdt tispene inne litt mer og ikke latt de markere overalt så, men hannbikkjene her omkring blir jo helt fra seg, for er det ikke Snupsi som flyr rundt og vrikker på halen, så er det Dorri eller Rara -.- Hannbikkja vår ble mer "normal" når vi tok utstyret hans, vanskelig valg, ville jo kanskje stille ham etterhvert, men valgte å sette psyken og trivsel over rosetter Og med riktig mat og hyppig sjekk av hormoner osv, så er helsen ivaretatt Anonymous poster hash: 5a5c6...fd3
valkyrien Skrevet 5. juli 2013 #5 Skrevet 5. juli 2013 Jeg trodde også at det skulle være tungtveiende grunner for å kastrere friske hunder. Det har jeg blitt fortalt av flere veterinære før... Men det finnes vel gode og dårlige veterinærer der ute, så folk finner en som utfører inngrepet uansett grunn.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2013 #6 Skrevet 5. juli 2013 Synes også det er litt vel mange som kastrerer hundene sine. Får til stadighet spørsmål om vi ikke skal kastrerer hunden vår. Når jeg da spør hvorfor? Får jeg høre at han da blir lettere å ha med å gjøre, ikke vil buse på andre hunder og vil slutte og bjeffe når det kommer noen inn porten. Når jeg da forklarer at det neppe skjer fordi innlært/innøvd adferd skjelden forsvinner men derimot ofte forsterkes ved kastrering. Dette har jeg til og med forklart flere veterinærer. Anonymous poster hash: fda75...cb7
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2013 #7 Skrevet 5. juli 2013 Tja, hva er "før". Hvis "før er for 50-100 år siden er svaret klart ja. Om "før" er i fjor tviler jeg på at endringen er stor. Anonymous poster hash: a9d20...92e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå