Gå til innhold

Hvor mye fantaserer deres fireåring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på 4,5 år som er meget fantasifull og kreativ mht å dikte sanger, skuespill, korte dikt osv.

Nå i sommerferien har vi hatt noen dager med lite kontakt med andre barn og jeg syns denne fantasien har blitt litt intens. Hun kakler konstant, og det er rollespill for alle penga. Det er ikke problematisk å hente henne "tilbake til den virkelige verden" men jeg stusser over at det ikke kan være stille et sekund.

Er dette normalt egentlig?

Anonymous poster hash: 2e72c...8d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke hvor normalt det er, men dette høres ut som min 4,5 åring. Den fantasien er virkelig fasinerende...
Og han prater og spør konstant. Det er ikke stille et sekund... Ja, også jobber vi veldig med inne- og utestemme...

Skrevet

Her har Junior klart å overbevise mange om at vi har bodd i Australia. Han gjør en veldig troverdig case, basert på en ukjent antall visninger av Nemo DVDen (vi har nok passert 100).

Ellers får vi veldig mange historier om dinosaurer og haier og dinosaurhaier.

Tror det er helt normalt.

:D

Anonymous poster hash: af638...aa3

Skrevet

Takk for svar, Gjøkeredet :)

Det som bekymrer meg er at det ikke er snakk om spørsmål til ting i den virkelige verden. Her er det lange sekvenser med fantasilek, gjerne med de små lekefigurene osv. Hun kan også snakke med seg selv eller "noen" når hun sykler rundt osv.

Blir litt smårar, jeg..

Skrevet

Helt normalt, og sunt for kropp og sinn! 

Vi voksne burde egentlig bli flinkere til å bli med barna inn i fantasien!

Skrevet

Har en på 4 år som forteller at vi skal flytte. Noe vi absolutt ikke skal :)

Tror kanskje det henger litt sammen med at vi flyttet i ferien i fjor.

Også har han livlig fantasi om sjørøvere. Er mye sjørøvere her om dagen :) :)

Anonymous poster hash: 2ca2d...ff1
Skrevet

Så deilig å høre at andre har samme erfaring :D

Jeg har faktisk konfrontert henne med det, da skal jeg ikke gjøre det mer.

Jeg er nok alt for redd dog det som er "annerledes" tror jeg..

Du som har en gutt som er opptatt av sjørøvere: Prøv å bo i Abra Havn. Det var et heeeeeeelt fantastisk sted, for liten og stor!!!

HI

Skrevet

Så deilig å høre at andre har samme erfaring :D

Jeg har faktisk konfrontert henne med det, da skal jeg ikke gjøre det mer.

Jeg er nok alt for redd dog det som er "annerledes" tror jeg..

Du som har en gutt som er opptatt av sjørøvere: Prøv å bo i Abra Havn. Det var et heeeeeeelt fantastisk sted, for liten og stor!!!

HIAnonymous poster hash: 2e72c...8d9

Jeg har snakket med gutten min om drømmeverden hans, for det var av og til vanskelig for han med andre barn. Han kunne finne på å "være tyranosaurus" i hele dagen, men fortalte ingen om det og spurte heller ikke om de andre ville leke med han. Han er ganske høy for alderen (4, ser ut som 6), så han virket nesten litt tilbakestående i perioder, de andre barna kunne bli rimelig satt ut.

Vi ble enig om at han kunne være hva han ville hjemme, men bare når det var lek (ikke ved bordet f.eks.), men at ute skulle han være seg selv (liten tale om hvor flott det er å være seg selv), med mindre alle barna ble enig om rollelek. De jobbet også med det i bhg, og det gikk bedre etter en periode.

Anonymous poster hash: af638...aa3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...