Gå til innhold

Hva betyr det at far ikke har foreldrerett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle ordne pass til min sønn idag og spurte etter slikt fullmakt skjema. Etter hun damen på passkontoret hadde sjekket opplysninger sa hun at far ikke trengte og samtykke da jeg har hele foreldreretten? Far skrev under noe papirer på sykehuset, og han har jo samvær og betaler bidrag. Hva betyr det for både meg og barnefaren at jeg har helenforeldreretten?

Anonymous poster hash: 8beb6...c26

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det betyr at du trenger ikke hans underskrift på pass, hva slags barnehage, skole, religion altså bytte religion og slikt.

Veldig greit at at begge ikke har foreldrerett hvertfall hvis forholdet er litt betent..

Anonymous poster hash: 126db...852
Skrevet

Det har også noe å si i fht. hvilken informasjon om barnet han har rett på...

Anonymous poster hash: fa022...fe4

Skrevet

Nei,

Det har også noe å si i fht. hvilken informasjon om barnet han har rett på...

Anonymous poster hash: fa022...fe4

Nei, selv om far ikke har foreldreansvar har han likevel rett på å få info om sitt barn hva angår fra barnehage, skole, ppt-tjenesten og helseopplysninger. 

Med fullt foreldreansvar kan du opprette bankkonto til ditt barn uten fars samtykke, far kan derimot ikke opprette noen konto til barnet i barnets navn.

Skrevet

Ok, takk for svar. Men hvordan kan det ha seg til at vi ikke har delt foreldre ansvar? Han skrev jo under på papirer på sykehuset. Vi bodde ikke sammen da . Hi

Anonymous poster hash: 8beb6...c26

Skrevet

Tror det er endret nå, men tidligere var det sånn at når man ikke bodde sammen ved fødselen så måtte man sende inn melding til folkeregisteret selv hvis far skulle ha del i foreldreansvaret. Det han signerte for på sykehuset var at han erkjente farskapet, det går nemlig heller ikke av seg selv når man ikke bor sammen :)

Skrevet

Da har han antagelig ikke signert nederst på skjemaet der det står at man skal ha delt forelreansvar, men kun på midten (ca) det han erkjenner at han er faren til barnet.....

(Ellers hadde han ikke stått oppført som far heller....)

Antageligvis en blings på sykehuset.

Hilsen folkeregisterberte....

Anonymous poster hash: b35c7...e15
Skrevet

Tror det er endret nå, men tidligere var det sånn at når man ikke bodde sammen ved fødselen så måtte man sende inn melding til folkeregisteret selv hvis far skulle ha del i foreldreansvaret. Det han signerte for på sykehuset var at han erkjente farskapet, det går nemlig heller ikke av seg selv når man ikke bor sammen :)

Eller kanskje endringen gikk i at de tidligere skilte mellom samboere og gifte, og at det som ble endret var at også samboere automatisk fikk del i foreldreansvaret. I så fall er det vel fortsatt sånn at far ikke får foreldreansvar når han ikke bor sammen med mor :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...