Gå til innhold

Hvor alene er jeg?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har oppgitt til NAV at jeg blir alenemor og har fått innvilget overgangsstønad, gjør det noe om bf blir med på føden og erkjenner farskap? Vil det bli meldt fra til NAV at han er tilstede for oss? Vil NAV fortsatt oppfatte det som om jeg er alene med omsorgen? Eller bør bf i det hele tatt ikke møte opp på føden?

 

Jeg mener å huske at det i et tidligere innlegg om mottak av overgangsstønad ikke gjør noe om mor og bf drar på ferie sammen, så lenge de ikke er kjærester eller bor sammen.



Anonymous poster hash: fefa0...c95
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal ikke ha noe å si. BF sov på sofaen hos meg under samvær og det var godkjent hos NAV. Vi tenkte de kunne krangle på grunn av det så vi spurte, men det var helt greit så lenge det under en eventuelt kontroll var åpenbart at han ikke bodde der.



Anonymous poster hash: 79962...ebf
Skrevet

Om far er med på føden og skriver under på at han er faren får dere delt foreldrerett.

Om han ikke er med og ikke signerer, blir far ukjent og da kan det være lenger vei å gå for å få bidrag om han senere skulle lage vansker og nekte på at han er faren eller noe.

 

Det er mere som skal til for at Nav ser dere som felles forsørgere. Da må dere være kjærester, ha felles adresse eller rett og slett være sammen om å forsørge og "passe på" barnet.

Skrevet

Om far er med på føden og skriver under på at han er faren får dere delt foreldrerett.

Om han ikke er med og ikke signerer, blir far ukjent og da kan det være lenger vei å gå for å få bidrag om han senere skulle lage vansker og nekte på at han er faren eller noe.

 

Det er mere som skal til for at Nav ser dere som felles forsørgere. Da må dere være kjærester, ha felles adresse eller rett og slett være sammen om å forsørge og "passe på" barnet.

For en liten stund siden synes jeg å lese at om foreldrene har forskjellige adresser, så får mor foreldreansvaret alene. Er ikke det lenger tilfellet? Når ble det isåfall en lovendring?

 

Anonymous poster hash: fefa0...c95

Skrevet

 

Om far er med på føden og skriver under på at han er faren får dere delt foreldrerett.

Om han ikke er med og ikke signerer, blir far ukjent og da kan det være lenger vei å gå for å få bidrag om han senere skulle lage vansker og nekte på at han er faren eller noe.

 

Det er mere som skal til for at Nav ser dere som felles forsørgere. Da må dere være kjærester, ha felles adresse eller rett og slett være sammen om å forsørge og "passe på" barnet.

For en liten stund siden synes jeg å lese at om foreldrene har forskjellige adresser, så får mor foreldreansvaret alene. Er ikke det lenger tilfellet? Når ble det isåfall en lovendring?

 

Anonymous poster hash: fefa0...c95

 

 

Det har jeg egentlig aldri hørt om. Men foreldrerett og foreldreansvar er jo ikke det samme. Man kan være kjærester som bor på ulike adresser og dermed ikke ha krav på overgangsstønad fra Nav. Deler man ansvaret og forsørger barnet sammen er man jo ikke alenemor fordi om man teknisk sett ikke bor sammen. Det blir jo likt som at far har barnet 50%. Da har man heller ikke rett på overgangsstønad.

Skrevet

Tror ikke det stemmer, moota. Om man bor på ulike adresser, selv om far er med på fødselen og skriver under på farsskapspapirer, så får mor automatisk foreldreretten. For å dele den må man ordne det senere:)

Skrevet

Sånn var det da jeg fødte for 1,5 år siden.

Skrevet

 

 

Om far er med på føden og skriver under på at han er faren får dere delt foreldrerett.

Om han ikke er med og ikke signerer, blir far ukjent og da kan det være lenger vei å gå for å få bidrag om han senere skulle lage vansker og nekte på at han er faren eller noe.

 

Det er mere som skal til for at Nav ser dere som felles forsørgere. Da må dere være kjærester, ha felles adresse eller rett og slett være sammen om å forsørge og "passe på" barnet.

For en liten stund siden synes jeg å lese at om foreldrene har forskjellige adresser, så får mor foreldreansvaret alene. Er ikke det lenger tilfellet? Når ble det isåfall en lovendring?

 

Anonymous poster hash: fefa0...c95

 

 

Det har jeg egentlig aldri hørt om. Men foreldrerett og foreldreansvar er jo ikke det samme. Man kan være kjærester som bor på ulike adresser og dermed ikke ha krav på overgangsstønad fra Nav. Deler man ansvaret og forsørger barnet sammen er man jo ikke alenemor fordi om man teknisk sett ikke bor sammen. Det blir jo likt som at far har barnet 50%. Da har man heller ikke rett på overgangsstønad.

 

Hva er forskjellen på foreldrerett og foreldreansvar, moota? Hva innebærer begrepene?

 

Anonymous poster hash: fefa0...c95

Skrevet

 

Jeg har oppgitt til NAV at jeg blir alenemor og har fått innvilget overgangsstønad, gjør det noe om bf blir med på føden og erkjenner farskap? Vil det bli meldt fra til NAV at han er tilstede for oss? Vil NAV fortsatt oppfatte det som om jeg er alene med omsorgen? Eller bør bf i det hele tatt ikke møte opp på føden?

 

Jeg mener å huske at det i et tidligere innlegg om mottak av overgangsstønad ikke gjør noe om mor og bf drar på ferie sammen, så lenge de ikke er kjærester eller bor sammen.

 

Anonymous poster hash: fefa0...c95

 

Mulig jeg tar helt feil, men syns jeg kan huske de sa til meg at vi ikke hadde lov til å være sammen mer enn 2 dager i uken!!?

 

Anonymous poster hash: f4b15...a0a

Skrevet

 

 

 

Om far er med på føden og skriver under på at han er faren får dere delt foreldrerett.

Om han ikke er med og ikke signerer, blir far ukjent og da kan det være lenger vei å gå for å få bidrag om han senere skulle lage vansker og nekte på at han er faren eller noe.

 

Det er mere som skal til for at Nav ser dere som felles forsørgere. Da må dere være kjærester, ha felles adresse eller rett og slett være sammen om å forsørge og "passe på" barnet.

For en liten stund siden synes jeg å lese at om foreldrene har forskjellige adresser, så får mor foreldreansvaret alene. Er ikke det lenger tilfellet? Når ble det isåfall en lovendring?

 

Anonymous poster hash: fefa0...c95

 

 

Det har jeg egentlig aldri hørt om. Men foreldrerett og foreldreansvar er jo ikke det samme. Man kan være kjærester som bor på ulike adresser og dermed ikke ha krav på overgangsstønad fra Nav. Deler man ansvaret og forsørger barnet sammen er man jo ikke alenemor fordi om man teknisk sett ikke bor sammen. Det blir jo likt som at far har barnet 50%. Da har man heller ikke rett på overgangsstønad.

 

Hva er forskjellen på foreldrerett og foreldreansvar, moota? Hva innebærer begrepene?

 

Anonymous poster hash: fefa0...c95

 

 

Hehe om du er sarkastisk nå så ser jeg at du har tatt meg på det :P

Jeg har rotet om på ordene her mens jeg svarte og gjorde andre ting samtidig. Foreldreansvar og foreldrerett er antageligvis ca. det samme. Jeg har tenkt at delt foreldreansvar er når begge foreldrene står oppført med ansvar og den ene eks. ikke kan få pass uten å ha underskrift av den andre. Begge har ansvar for barnet. Dette er så vanskelig å forklare at jeg får noia, men føler jeg må prøve å stokke ordene siden jeg var helt på bærtur i mitt forrige innlegg :o  Har mistet tråden og glemt hva jeg prøvde å få frem..

Far kan stå oppført som far og ha samvær med barnet uten å ha foreldreansvar. Om mor er alenemor fra fødsel så mener jeg at mor kan ta/få hele foreldreansvaret. Som da innebærer at mor kan få pass til barnet uten underskrift av far.

Man kan også ha delt foreldreansvar mens barna bor hos den ene som får støtte som overgangsstønad og andre støtter til barna.

Håper virkelig du har fått svar på det du lurer på av noen som har greie på dette og ikke roter sånn.. :)

Skrevet

 

 

 

 

Om far er med på føden og skriver under på at han er faren får dere delt foreldrerett.

Om han ikke er med og ikke signerer, blir far ukjent og da kan det være lenger vei å gå for å få bidrag om han senere skulle lage vansker og nekte på at han er faren eller noe.

 

Det er mere som skal til for at Nav ser dere som felles forsørgere. Da må dere være kjærester, ha felles adresse eller rett og slett være sammen om å forsørge og "passe på" barnet.

For en liten stund siden synes jeg å lese at om foreldrene har forskjellige adresser, så får mor foreldreansvaret alene. Er ikke det lenger tilfellet? Når ble det isåfall en lovendring?

 

Anonymous poster hash: fefa0...c95

 

 

Det har jeg egentlig aldri hørt om. Men foreldrerett og foreldreansvar er jo ikke det samme. Man kan være kjærester som bor på ulike adresser og dermed ikke ha krav på overgangsstønad fra Nav. Deler man ansvaret og forsørger barnet sammen er man jo ikke alenemor fordi om man teknisk sett ikke bor sammen. Det blir jo likt som at far har barnet 50%. Da har man heller ikke rett på overgangsstønad.

 

Hva er forskjellen på foreldrerett og foreldreansvar, moota? Hva innebærer begrepene?

 

Anonymous poster hash: fefa0...c95

 

 

Hehe om du er sarkastisk nå så ser jeg at du har tatt meg på det :P

Jeg har rotet om på ordene her mens jeg svarte og gjorde andre ting samtidig. Foreldreansvar og foreldrerett er antageligvis ca. det samme. Jeg har tenkt at delt foreldreansvar er når begge foreldrene står oppført med ansvar og den ene eks. ikke kan få pass uten å ha underskrift av den andre. Begge har ansvar for barnet. Dette er så vanskelig å forklare at jeg får noia, men føler jeg må prøve å stokke ordene siden jeg var helt på bærtur i mitt forrige innlegg :o  Har mistet tråden og glemt hva jeg prøvde å få frem..

Far kan stå oppført som far og ha samvær med barnet uten å ha foreldreansvar. Om mor er alenemor fra fødsel så mener jeg at mor kan ta/få hele foreldreansvaret. Som da innebærer at mor kan få pass til barnet uten underskrift av far.

Man kan også ha delt foreldreansvar mens barna bor hos den ene som får støtte som overgangsstønad og andre støtter til barna.

Håper virkelig du har fått svar på det du lurer på av noen som har greie på dette og ikke roter sånn.. :)

 

Nei, var ikke sarkastisk her. Lurte oppriktig på hva som ligger i de forskjellige begrepene. Takk til deg for god hjelp og til de andre som svarte :)

 

Anonymous poster hash: fefa0...c95

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...