Gå til innhold

UTBLÅSNING!!!!!!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ferie er oppskrytt. Først blir jeg syk, så må vi på legevakta med gubben. Og så har vi dagen i dag med bare grinete unger og en mann som også er rimelig grinete mest fordi han er sliten etter igår og lunta blir dermed ekstra kort. Jeg vil tilbake på jobb

Videoannonse
Annonse
Gjest sug lut
Skrevet

Triks: man må ikke være helt sammen hele tida, og særlig ikke når  mor har fått nok. Da må syke far ta ungene med ut, elller ha ungene inne mens mor går ut og går tur, evt med vinflaske, evt til nærmeste kafe.

Skrevet

Ungene var heldigvis trøtte nok til å sovne ekstra tidlig. Mannen sovna på sofaen mens mor tok seg en dram.

Skrevet

Off då! Legevakt og ferie hører jo ikke sammen. Håper dere har mere og bedre ferie i vente.

Skrevet

Håper dagen i dag byr på blide barn, blide menn, friske folk og godt vær!!!

Også gjeldende for resten av ferien selvfølgelig! :)

Skrevet

Vi er nok oftere på legevakta enn mann i gata pga mannens allergier, som vi forøvrig ikke har fullstendig oversikt over så når han reagerer på noe så vet vi ikke hva det er. Så etter en runde pustebesvær og sprøyter som setter kroppen i fullstendig ubalanse og deretter tabletter for å rette opp balansen igjen så blir man litt tullete i topplokket, men at alt sammen skal komme samtidig når vi ha ferie og bare skal kose oss er bare noe piss.

Skrevet

Ah, matallergier som ikke er kartlagt ennå? Typisk at man spiser litt andre ting i ferien da, og kanskje er litt mer uforsiktig enn i hverdagen. Utrolig kjipt!

Min mor har hatt noen sånne runder, men hun har ikke reagert værre enn att det har holdt med astmaspray. Nå begynner hun å få rimelig god oversikt over hva hun må holde seg unna, men det har vært møysommelig og langvarig arbeid. Det meste slår jo ikke ut på tester, så hun har bare måttet prøve seg frem selv. Hun følte selv hun fikk veldig god hjelp av homeopat. Ikke noe sukkerkuler altså, men mest det at det var noen som tok henne seriøst, og brukte tid på å hjelpe henne med kartleggingen og å legge en plan hun kunne gjennomføre for å finne ut hva hun reagerte på.

Får mannen god hjelp til kartleggingen?

Gjest fjernet-medlem-1402
Skrevet

Håper dagen i dag er bedre enn dagen i går og at ferien er fin, tross alt :)

Skrevet

Høres ut som kjipe greier når det er ferie. Bryter jo med bildet av bilde plaskende barn i vannkanten og avslappete voksne med en bok under parasollen. Håper dagen i dag er bedre!

Skrevet

Vi begynte med kartlegging for nesten 3år siden. Mannen fikk påvist lavt stoffskifte og i forbindelse med oppstart av medisiner så reagerte han på nesten alt han kom borti. Han kunne ikke gå i butikker engang uten å reagere på ting i lufta.

Etter snørrogførti turer hit og dit er vi ikke så mye klokere. Han tåler en god del mer nå, men ingenting vises på prøver. Vi tror at det han reagerer verst på er tilsetningsstoffer i matvarer(og de er det ikke mange av liksom) I tillegg til at han reagerer på gluten og muligens melk, men av de to får han ikke pustebesvær. Blåbær er helt krise. Det rareste er at han våkner gjerne på morran av en allergisk reaksjon på noe før han i det hele tatt har spist noe, og da er det ikke så lett å finne ut av. 

Hadde vi vært stinne av gryn så hadde vi kontaktet balder klinikken, men det koster jo 1000kroner for en telefonsamtale

Skrevet (endret)

Så frustrerende!

Men hvis han reagerer kraftig på blåbær, så inneholder jo de benzosyre som er et vanlig konserveringsmiddel (benzosyre (E210), natriumbenzoat (E211), kaliumbenzoat (E212), kalsiumbenzoat (213), etyl-p-hydroksybenzoat (E214), natriumetyl-p-hydroksybenzoat (E215), propyl-p-hydroksybenzoat (E216), natriumpropyl-p-hydroksybenzoat (E217), metyl-p-hydroksybenzoat (E218), natriummetyl-p-hydroksybenzoat (E219)). Les mer her: http://www.naaf.no/no/allergi/Mat-og-matoverfolsomhet/Tilsetningsstoffer-som-kan-gi-allergi-eller-overfolsomhetsreaksjoner/

Har dere prøvd strengt regime med matdagbok? Utrolig slitsomt, men kan være verdt innsatsen.

Hvis han reagerer på ting i luften også, så kan han godt ha en reaksjon på morran. Det vanligste er jo da midd eller pollen, men de slår vel oftest ut på tester. Vaskemiddel/skyllemiddel (parfyme) er derimot noe man kan være følsom for som ikke slår ut på tester. Men dere har kanskje utelukket alt dette?

Endret av bIomstre
Gjest Kira bjeffer!
Skrevet

Vi begynte med kartlegging for nesten 3år siden. Mannen fikk påvist lavt stoffskifte og i forbindelse med oppstart av medisiner så reagerte han på nesten alt han kom borti. Han kunne ikke gå i butikker engang uten å reagere på ting i lufta.

Etter snørrogførti turer hit og dit er vi ikke så mye klokere. Han tåler en god del mer nå, men ingenting vises på prøver. Vi tror at det han reagerer verst på er tilsetningsstoffer i matvarer(og de er det ikke mange av liksom) I tillegg til at han reagerer på gluten og muligens melk, men av de to får han ikke pustebesvær. Blåbær er helt krise. Det rareste er at han våkner gjerne på morran av en allergisk reaksjon på noe før han i det hele tatt har spist noe, og da er det ikke så lett å finne ut av. 

Hadde vi vært stinne av gryn så hadde vi kontaktet balder klinikken, men det koster jo 1000kroner for en telefonsamtale

Selv om Balderklinikken er kostbart, så er det kanskje i lengden verdt pengene?

Jeg slet masse med magesmertert, ingen leger fant noe og ingen utslag på prøvene. Kontaktet Balderklinikken og gjennomgikk masse prøver der. Tror de testet så og si alt av matvarer på meg, de sprøytet ihvertfall inn ting 8 timer i strekk. Fikk diettforslag av dem, og skulle teste det ut. 3 mnd og 30 kg mindre hadde jeg så mye energi som jeg aldri har hatt før. Helt fantastisk!

Så jeg vil anbefale dem hvis dere en dag har muligheten til å ta dere råd til det.

Lykke til, og håper dere får en fin ferie til tross for en dårlig start.

Skrevet

Vi kjøper ikke ting med konserveringsmidler, men det virker som det er andre tilsetningstoffer han reagerer på også, som dekstrose( det lages normalt av mais, men kan også lages av hvete og andre ting, men da står det gjerne opplyst at det er hvete). Såper og sånt er testet ut og parfymefritt. Pollenallergi har han, men det får han sprøyte for og det forklarer heller ikke at han reagerer når det er -20 ute. Vi finner sikkert ut av ting etterhvert

Når vi har penger til det så kontakter vi balderklinikken. :D

Akkurat nå topper jeg hele driten med feber.. God ferie. Jeg har heldigvis en uke tilgode senere i sommer  :)

Skrevet

Du vet at om du er 100% sykemeldt i mer enn 6 dager av ferien så får du den tilbake?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...