Gå til innhold

Vasking av lammeskinn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan jeg vaske lammeskinnet? Det er brukt i to år og trenger en god vask. Alt fra; hvilken såpe, hvordan jeg vasker det og hvordan jeg tørker det :-)

Anonymous poster hash: 52a5a...f7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker:

Milo

Ullprogram

Kaldt vann (30 grader eller mindre)

Tørkes opphengt ute i godt vær

Anonymous poster hash: 905b6...31e
Skrevet

tror ikke du skal ta det i maskin, skinnet kan bli rimelig sprøtt... jeg tok mitt i maskin og tørketrommel, så ut som vi hadde slaktet en sau inni der :P

Anonymous poster hash: c1b03...f9c
Skrevet

Jeg kjøpte "shampo" beregnet for lammeskinn. Den inneholder litt lanolin.

Milo funker sikkert det også, har ikke prøvd.

Tørkes flatt på tørkestativ, rist og strekk mye og ofte under tøring, for at det ikke skal bli stivt og krympe. Jeg har også kjøpt en billig katte/hundebørste jeg bruker for å løsne hårene fra hverandre etter vask.

Anonymous poster hash: a3708...8dc
Skrevet

Jeg brukte en såpe spesielt for skinn som var kjøpt på babyshop el.l. Vasket på ullvask 30 grader i maskina. Hang opp til tørk etterpå. Tilslutt brukte jeg en grov børste for å få hårene pene igjen.

Skrevet

Så, hvis jeg vasker på 30gr ullvask, med sånn spesialsåpe.... og rister godt, tørker flatt, og rister og drar underveis.... og grer med hundebørste til slutt.... da blir det bra?

Hi

Skrevet (endret)

Jeg har vasket skinnen MANGE ganger.

Da putter jeg det i maskinen sammen med Milo.

Vasker på skånprogram på 40 grader (ullprogramet har altfor dårlig sentrifuge så skinnet er dryppende vått og bruker mange dager på å tørke).

Tørker skinnet liggende over et tørkestativ. Hverken strekker, grer eller noe annet.

Når skinnet er tørt er det ganske stivt, men dette blir like mykt igjen etter noen timers bruk.

Ser akkurat slik ut som det gjorde da jeg kjøpte det.

Endret av It's all about me!
Skrevet

Hm det hørtes enkelt ut! Skånprogram er det samme som finvask, eller?

Skrevet

Hm det hørtes enkelt ut! Skånprogram er det samme som finvask, eller?

Jupp

Skrevet

Jeg ble lurt til å kjøpe spesialshampoo for lammeull og synes ikek det var en dråpe bedre enn vanlig milo (mye dyrere også!)

Har alltid vaska de på ullprogram i maskina og så lagt de på badegulvet for å tørke etterpå. Joda,skinnet kan bli litt stivt,men det går seg til etter at det er i bruk igjen.

Jeg har både lammeull fra Babyshop og IKEA og dette har funka på begge...

Anonymous poster hash: ce642...1c8
Skrevet

Jeg ble lurt til å kjøpe spesialshampoo for lammeull og synes ikek det var en dråpe bedre enn vanlig milo (mye dyrere også!)

Har alltid vaska de på ullprogram i maskina og så lagt de på badegulvet for å tørke etterpå. Joda,skinnet kan bli litt stivt,men det går seg til etter at det er i bruk igjen.

Jeg har både lammeull fra Babyshop og IKEA og dette har funka på begge...

Anonymous poster hash: ce642...1c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...