Gå til innhold

Luten

Anbefalte innlegg

Gjest Siklerotte
Skrevet

For mange år siden, kanskje 2007, lovte du å geleide meg den dagen jeg ville prøve meg på butterdeig. Og nå har dagen kommet! Jeg lager ikke deigen selv, den skal jeg kjøpe, og jeg vil gjerne at det skal være enkelt, men jeg står på kjøkkenet i timesvis hvis det må til! Jeg spiser fortsatt ikke kjøtt, men kan være åpen til å lage det for de av dem som gjør det i dette huset - men jeg planlegger jo å spise selv også, da.

Videoannonse
Annonse
Gjest sug lut
Skrevet

Aha, butterdeigen er din beste venn, garanter!

Dritenkelt (jeg lager heller ikke deigen sjøl): Ta pakka ut av fryseren. La den ligge noen få minutter hvis du ikke får fra hverandre lagene. Jeg gir deg to muligheter - prinsippene er så enkle at du garantert kan variere sjøl videre.

Prinsipp 1. Del hver butterdeigsfirkantplate i fire, legg på skiver av syrlig eple, sukker og kanel. I ovn på 220 grader (tror det er det det står på pakka), ca ti min (til de har puffet opp og er gylne), server med vaniljeis. (Du kan garantert bruke plommer, kanskje med camembertskive under? eller fersken og hvit geitost og timian, det likte jeg i hvert fall da jeg prøvde!)

Prinsipp 2: Ta ut en av platene, legg de andre tilbake i skapet. Kjevle den ut FØR DEN ER HELT TINT, for da blir den klissete, så den blir sånn omtrent dobbelt så stor. Stikk ut rundinger med et melkeglass. På den ene halvsiden av hver runding legger du en ts av følgende: finhakket løk som er frest i panne, tilsatt finhakket spinat, salt, pepper og Snøfrisk eller Philadelphia, osten binder det til en røre. Brett den andre halvsiden over, klem sammen rundt kantene, ti min i ovn på 220 til de er gylne.

Variasjon: dropp osten om du vil, og fres hva du vil, kanskje spinat og feta og vårløk? Karbonadedeig og løk og paprika?

Dritgode når de er smålunka, og unger elsker dem også.

Gjest Siklerotte
Skrevet

Nå skal jeg på butikken! Fersk spinat? Oppdatering følger.

Gjest sug lut
Skrevet

Nå skal jeg på butikken! Fersk spinat? Oppdatering følger.

Sorry, nå har du sikkert handla alt. Fersk eller frossen går like bra. Fordelen med frossen er at den finnes der når jeg brått får ånden over meg, samt at den er ferdig hakka.

Oppdater på resultat, da!

Gjest Siklerotte
Skrevet

Jeg har kjøpt persille, spinat, feta, kremost, løk, vårløk, brie, kirsebærsyltetøy, butterdeig OG filodeig (litt redd for at butter og feta blir for fett) - men så fikk jeg besøk, og da ble planene utsatt...

Men i morgen:

Sigarbørek, butterdeig med alt det du sa og butterdeig med brie og syltetøy. Spent på om det kan bli spiselig - men jeg stoler på deg!

Gjest sug lut
Skrevet

Jeg har kjøpt persille, spinat, feta, kremost, løk, vårløk, brie, kirsebærsyltetøy, butterdeig OG filodeig (litt redd for at butter og feta blir for fett) - men så fikk jeg besøk, og da ble planene utsatt...

Men i morgen:

Sigarbørek, butterdeig med alt det du sa og butterdeig med brie og syltetøy. Spent på om det kan bli spiselig - men jeg stoler på deg!

Kan jeg tippe at sigarbørek er rullet? Oppskrift takk!

Gjest Siklerotte
Skrevet

Ja, stemmer. Smakte disse på en internasjonal matmesse for noen år tilbake, og jeg tror kanskje jeg spiste 10 stykker på rappen - jeg er ikke akkurat tidenes matmoms, så det sier sitt! Vanligvis skal de være ganske tynne og rulles vel i lag, men tyrkeren som var kokken bak de første jeg smakte, rullet dem som vårruller, og jeg synes det smaker best da det er plass til enda mer fetaost og persille på den måten.

Veldig enkelt:

Filodeig, fetaost (naturell) og store mengder med fersk persille. Finhakk persille og bland godt sammen med fetaost (og pepper, hvis du vil). Fyll hver filodeigplate (husk mengder med persille, det er viktig), rull som en vårrull og det er rett og slett alt som skal til. Jeg steker i ovnen, for jeg hater mat som er frityrstekt og synes det blir tusen ganger bedre, men begge deler funker (blir crispy i ovnen også).

Gjest Siklerotte
Skrevet

Hehe, dette gikk så om så. Først forsøkte jeg meg på butterdeig, spinat og alt det der, men siden jeg aldri bare kan gjøre en ting om gangen, brant alt og måtte kastes. Forsøkte meg så på sigarbørek - og de ble bra, selv om de ikke akkurat ser spesielt innbydende ut. Til slutt gikk jeg for butterdeig, brie og kirsebærsyltetøy - ser helt jævlig ut, men smaker helt himmelsk, hvis man bare tør å smake. Anbefales videre, og det er sikkert ikke så vanskelig å få det fint hvis man er flink til sånne ting.

http://bildr.no/view/YTNiaC8x

Gjest sug lut
Skrevet

Mmm, nå ble jeg inspirert til å mekke noen selv, skal handle etter jobb så må nok græbbe med meg en butterdeigspakke og ost/bær. Bra at det smaker godt i hvert fall, og sigarene ser jo fine ut, synes jeg!

Filodeig har jeg forresten aldri brukt til noe, kan du fortelle meg ALT om den - smak, konsistens, bruk?

Skrevet

Hehe, dette gikk så om så. Først forsøkte jeg meg på butterdeig, spinat og alt det der, men siden jeg aldri bare kan gjøre en ting om gangen, brant alt og måtte kastes. Forsøkte meg så på sigarbørek - og de ble bra, selv om de ikke akkurat ser spesielt innbydende ut. Til slutt gikk jeg for butterdeig, brie og kirsebærsyltetøy - ser helt jævlig ut, men smaker helt himmelsk, hvis man bare tør å smake. Anbefales videre, og det er sikkert ikke så vanskelig å få det fint hvis man er flink til sånne ting.

Nam! Ja takk, begge deler :) Så aldeles ikke jævlig ut! Brie og kirsebær høres dessuten smashing ut.

Gjest Siklerotte
Skrevet

Å, ja - skal linke deg en helt himmelsk oppskrift med filodeig etter trening, har den på dataen! Som er elsket av alle her. Og mye annet, også, for filodeig funker til så mangt.

Gjest Siklerotte
Skrevet

Nam! Ja takk, begge deler :) Så aldeles ikke jævlig ut! Brie og kirsebær høres dessuten smashing ut.

Det smaker i hvert fall farlig godt (og var litt for enkelt å lage). =/

Gjest Siklerotte
Skrevet

Filodeig kan brukes til alt du kan bruke butterdeig til, tror jeg (ifølge Google) og minner vel egentlig en del, bare at den er mindre 'fet'. Du kjøper frossent, de selges i flere størrelser og antall ark - du bør legge en damp cloth, sorry, norsken svikter, og pakke inn arkene du ikke bruker slik at de ikke blir tørre og vanskelig å jobbe med. Arkene er veldig tynne og smaker vel egentlig ikke så mye, men blir veldig sprø og gode som stekt. Kan brukes til både dessert og middag, og det uten at det blir veldig fett. Frityrsteker aldri, men det er jo mulig å gjøre det hvis man f.eks. lager vårruller. Jeg skal linke deg noen av favorittoppskriftene mine (har prøvd å lage alle, selv om jeg ikke har brukt nøyaktig samme oppskrift som de jeg linker til) - og alle er mer enn godkjent. Kommer på PM da jeg ikke får linket til 'mappen' uten navnet mitt.

Gjest sug lut
Skrevet

Ah, en ny verden, jeg gleder meg til å teste i morra!

Bør det lages rett før servering, eller er den ok når den ikke er varm lenger også? Er det forresten filo tyrkerne bruker til børek? Jeg er stor børek-fan, pleide å få når de gamle naboene våre bakte, men de snakket så lite norsk (eller noe annet enn tyrkisk) så litt vanskelig med utveksling av oppskrift. Nå må jeg nøye meg med å ta en til lunsj hvis jeg er ute i lunsjen, og de er aldri så ferske...

Gjest Siklerotte
Skrevet

Du behøver ikke å spise med en gang, veldig spiselig etter noen timer og egentlig dagen etter også. Det meste er jo best som ferskt og varmt, men begge deler funker (enkelt å eventuelt varme også). Jeg er litt usikker, men jeg tror det, ja. Finner ikke noe annet alternativ når jeg googler: http://www.yummly.com/recipe/Spinach-And-Feta-Phyllo-Parcels-Recipezaar

Jeg er også fan, veldig, veldig godt.

Del resultatet, da!

Gjest Siklerotte
Skrevet

Rent tradisjonelt brukes yufkadeig til børek som igjen minner om filodeig. Skal visst ha kommet først og så er filodeig en videreutvikling av yufka eller noe sånt noe. Føles kanskje litt mer melete og tørt, så vet du det hvis du skal forsøke å kopiere dine tidligere naboer.

Gjest sug lut
Skrevet

Yufka høres ut som et skjellsord, det gjør egentlig børek også, forresten. Yufka, din filobefengte børek!

Jeg testa i helgen butterdeig med brie, nektarinskiver og timian. Himmelsk!

Skrevet

Yufka høres ut som et skjellsord, det gjør egentlig børek også, forresten. Yufka, din filobefengte børek!

Jeg testa i helgen butterdeig med brie, nektarinskiver og timian. Himmelsk!

Jepp, himmelsk :) Skal testes på gubben i helgen, og om han ikke liker så spiser jeg alle selv ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...