Gå til innhold

Har ikke råd til å få barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samme som på foreldrepenger. Har ikke fått noen svar der, så poster den her også. Håper det går greit :)

Jeg er snart 32 år gammel og mannen min er 35. Vi har vært sammen i 13 år, og er et stabilt par. Jeg har studert i mange år, og ble ferdig for 2 år siden. Jeg studerte deltid de siste årene og jobbet ved siden av, men det ble ingen store inntekter av det. Mannen har en ganske jobb og er fast ansatt. Jeg har alltid drømt om å drive for meg selv (har enkeltpersonforetak), og da jeg var ferdig med masteroppgaven startet jeg et firma sammen med en tidligere kollega. Firmaet går ganske bra, og jeg stortrives på jobb! Jeg kan ikke tenke meg å starte i en kommunal jobb!! (Som vil være et naturlig sted for meg å finne jobb med den utdanningen jeg har). Men jeg føler nesten at jeg "må" det for å få råd til å få barn! Jeg har prøvd å lese meg opp på nav sine nettsider for å finne ut hva jeg kan få av permisjonspenger, og det jeg har funnet ut er at det blir regnet ut fra et gjennomsnitt av det jeg har hatt av næringsinntekt de siste 3 årene. Dvs. at jeg først bør jobbe 1 år til... Problemet er at man som selvstendig næringsdrivende ofte går i null eller med kun et lite overskudd i firmaet slik at det ser ut som man ikke tjener stort. Det første året gikk jeg med overskudd på kun 100 000 pga mye utgifter rundt oppstart og fordi man har en del avskrivinger osv. Så på papiret ser det ut som jeg ikke har tjent stort de to første årene. Og hvis permisjonspengene skal regnes ut fra dette, vil jeg ikke få nok til å overleve! Dvs. at vi ikke kan få barn, eller at jeg må få meg en annen jobb...??? Jeg tenker en del på dette for tiden og føler at tiden går litt fra meg. Jeg blir fort 33 år før jeg evt. får første...

Sånn det er nå, føler jeg at vi ikke får råd til å få barn. Hvis jeg får rundt 70 000 på et helt år hjemme med barnet, vil det bare såvidt gå rundt... Noen gode råd?

Anonymous poster hash: a010d...c93
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du har et AS får du helt andre rettigheter, du stiller svakt på mange områder når du er enkeltmannsforetak. Om du ikke har mulighet til å øke lønna, må du ta det du får, satse på engangsstønad eller spe på inntekten din med annet arbeide.

Skrevet

hvis du virkelig vil ha barn, kan du vel klare å jobbe i en kommunal stilling for en periode? det løser jo alt, veldig enkelt. det er viktig å ha økonomien i orden når man setter barn til verden.

eller så kan mannen din ta det meste av permisjonen.

Anonymous poster hash: 82ea5...27f

Skrevet

Har ca. 500 000 i året gjennom firmaet, men har en del avskrivinger, så på papiret ser det ut som lønna er lavere. Vil gå ned 50 000 - 100 000 kr i en kommunal stilling, og hvis jeg tar en kommunal jobb, vil det gå dårlig med firmaet... Har jobbet ca. 16 timer hver dag (også helger!!) i 2 år for å få igang firmaet, så vil helst ikke gi opp nå som det går såpass bra.

HI

Skrevet

Start et AS!

Mannen min har drevet enkeltmannsforetak i flere år, men i fjor høst startet han et AS isteden. Han avvikler enkeltmannsforetaget nå, sørget for at det ikke i null i fjor og fakturerer ingen penger i det i år. Nå er det bare AS'et som gjelder. Han er da fast ansatt i bedriften han selv eier, tar ut lønn, betaler arbeidsgiveravgift osv og har fulle rettigheter i trygdekassen.

Det er noen fordeler med å drive enkeltmannsforetak, men det er mange fordeler ved å drive et AS altså. Det koster litt mer, men det er det verdt.

Anonymous poster hash: 79284...dd7
Skrevet

Har ca. 500 000 i året gjennom firmaet, men har en del avskrivinger, så på papiret ser det ut som lønna er lavere. Vil gå ned 50 000 - 100 000 kr i en kommunal stilling, og hvis jeg tar en kommunal jobb, vil det gå dårlig med firmaet... Har jobbet ca. 16 timer hver dag (også helger!!) i 2 år for å få igang firmaet, så vil helst ikke gi opp nå som det går såpass bra.

HI

Hvis du faktisk har en inntekt på 500.000,- må du la regnskapet vise det. Det vil nok koste deg litt mer i skatt, men du får da et bedre grunnlag for sykepenger og foreldrepenger. Du trenger jo ikke å ta fulle avskrivninger.

Anonymous poster hash: b71e5...aae

Skrevet

Som flere andre sier, start et AS. Har dessverre sett flere som har "brent seg" på å ha enkeltpersonforetak.

Dersom du har AS, har du samme rettigheter som alle andre ansatte.

Revisor'n

Anonymous poster hash: 494d5...6db

Skrevet

JA det er et tveegget sverd dette med enkeltpersonforetak. Mye kan gjøres for og få ned overskudd og dermed betale minimalt med skatt. Og det er jo deilig. Men den dag man blir syk, skal ha barn eller blir pensjonist, så har det ikke så mye for seg....

For og bedre årlig resultat og dermed permisjonspengegrunnlag : Avskrivninger KAN man redusere hvis man vil. reglene er maks x% avskrivning, men man står fritt for og ta mindre gjennom året. Likeledes TRENGER man ikke ta med alle kostnader. Varekjøp til videresalg er jo et must!, men kjøring, diett, telefon, blader/aviser, kontorrekvisista osv, TRENGER man ikke ta med.. Om man kjøper PC til 10000 på "firmaet" så er det meget mulig man bruker denne privat, så hvorfor ta den med i regnskapet? Pengen går uansett fra samme konto,- eller samme person..DEG!!! Man har mange muligehter for og "løfte resultatet"......Det er kun de som driver EP ved siden av og ha en annen fast jobb som kan tjene på og la EP gå i null/med udnerskudd over år. (kan ikke kjøre underskudd så lenge før det blir krav om oppløsning da..)..Har de god lønn o ghøyt skattetrykk poga lite lån og evt formue, så vil en slik drift gjøre at man kan få redusert skatten sin.

Dessuten kan kun det siste år (til og med om resultatet HITTIL i år er så mye bedre enn de tre foregående år, kan man få det...)gjelde om det avviker over 20% fra tidligere år, om man forklarer hvorfor det plutselig har endret seg slik, og at det i fremtiden er et mer reelt overskudd. Det nye overskuddet altså.. For eksempel som du, du har nettop startet opp, og at det er først i år at driften er stabil. At "prøv og feil"-perioden er over og du har funnet din "nisje":...Dette forklarer NÅVVÆRENDE plutselig høyere inntekt, også må du forklare hvorfor du mener overskuddet mest sannsynlig vil være like høyt også ETTER permisjon...

Eller så er AS en god ide. Men husk at AGA og feriepenger MÅ beregnes av lønn, blir en ekstra kostnad på AS-et, samt at pensjonssparing av firmaet "for deg" også vil være nødvendig. Også en ekstra kostnad. Men det vil være mye ryddigere for deg personlig og gjøre det slik. Men altså, det overskudd du har i dag som EP vil bli redusert med de ovennevnte ektrakostnadene på lønn :)

Mvh

"regnskapsføreren"

Anonymous poster hash: f6303...be7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...