Anonym bruker Skrevet 3. juli 2013 #1 Skrevet 3. juli 2013 En svært god venn av meg har desverre dødd. Femåringen min og han har sett hverandre ofte og har en god relasjon. Barnet mitt snakker ofte om kompisen min. Hvordan fortelle at han er død? Anonymous poster hash: 3edac...6ba
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2013 #2 Skrevet 3. juli 2013 kondolerer. og vær ærlig. jeg får hjelp av sorgstøttesenteret fordi barnefar er død. og der sier de at i samtale med barna er ærlighet veldig viktig. vær konkret og svar så godt du kan. og unngå detaljer om det er noen som ikke er egnet for barn. Anonymous poster hash: 619bb...cd8
Frøken Ubesluttsom Skrevet 3. juli 2013 #3 Skrevet 3. juli 2013 Bare å si det som det er det. Barn forstår så mye mer enn vi gir de kreditt for. Ikke pakk det inn eller gå rundt grøten. Det er bare dumt...
Tigerpote Skrevet 3. juli 2013 #4 Skrevet 3. juli 2013 Si det rett ut. Og bruk ordet død,og ikke har gått bort, dratt til himmelen osv.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2013 #5 Skrevet 3. juli 2013 Jeg har lært at man må passe på å ikke bruke forklaringen "det er nesten som å sove". Noen barn kan da bli redd for å sove fordi de tror de kan dø hvis de sover. Ellers er vel det beste å være ærlig... hvis det var alvorlig sykdom så kan du forklare det med det. Du kan jo forsikre barnet ditt om at det ikke vil skje med deg eller pappaen, selv om man selvsagt ikke har noen garanti for det heller, men kanskje unødvendig for barnet å tenke på det. Anonymous poster hash: 27084...b80
BellaSuz Skrevet 3. juli 2013 #6 Skrevet 3. juli 2013 Vær så ærlig du kan, og bruk ordet død, for all del. Her har 5 åringen opplevd to oldeforeldre som har dødd, ene av alderdom/sykdom, og andre brått etter en operasjon. Dessuten har foreldrene mine nettopp avlivet familiehunden som sønnen min har hatt et svært nært forhold til (han var gammel og hadde div. sykdommer). Vi sa rett ut at han/hun var gammel og syk og da kunne ikke kroppen leve mer, så han/hun døde og er i himmelen og passer på oss nå. Og når man er død finnes ikke den personen mer, men vi kan kanskje treffe personen i drømmene våre og vi kan besøke på gravstedet. Om hunden så nevnte vi ikke at han skulle avlives hos dyrlegen da vi var redd for at han ville få en negativ assosiasjon til dyrlege (f.eks han dreper dyr), men at hunden kom til å dø om to dager siden den var så syk og gammel, og derfor måtte barnet ta farvel med hunden for han kom ikke til å finnes mer. Og at hunden nå hadde det kjempefin i dyrehimmelen og fikk spise så¨masse bein den ville, og stjele vaflene til alle andre dyrene (haha, hunden så sitt snitt på de eldre dager å stjele vaflene fra bordet). Han har et veldig flott og enkelt syn på døden og forsonte seg med at oldeforeldrene og hunden er borte. Vi snakker mye om dem, besøker gravstedet med blomster og tegninger fra han og sier hei, hei når vi kjører forbi. Så ser vi på bilder og ler litt av historier om dem sammen (han var 3 år da første oldefar døde). Har også presisert at du, mamma eller pappa kommer ikke til å dø for vi er verken gamle eller syke. En ulykke er vel kanskje litt verre å gardere seg mot, men slike ting kan man jo ikke forutse.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2013 #7 Skrevet 4. juli 2013 Så leit å høre...! Kondolerer. Kan anbefale boka "Sommerlandet" av Eivind Skeie. Det er en bok som handler om døden, og er skrivd for barn. Veldig bra, har brukt den en del i jobben min i møte med barn som opplever dødsfall i nær relasjon. Du finner den også lest inn som lydbok (med sanger av et kor innimellom) på Spotify, søk på "Sommerlandet", så finner du den og kan høre på den selv før du evt prøver å få tak i den på et bibliotek eller noe. Anonymous poster hash: 38b2c...cfd
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2013 #8 Skrevet 4. juli 2013 Jeg må også få tilføye at svarene over her er kloke, etter min mening! Anonymous poster hash: 38b2c...cfd
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2013 #9 Skrevet 4. juli 2013 Dette har jeg tenkt mye på i det siste, da vi har en i familien som snart skal dø. Det finnes en del barnebøker om temaet død. Du må være ærlig, ikke bruke ord som sove. Tidligere når familiemedlemer har dødd, har vi sagt noe sånt som: - Kroppen virker ikke lenger, siden han er veldig gammel. xx går på tur med oldefar (som også er død) De sitter på en sky, ser ned på oss og passer på oss. Anonymous poster hash: 6faa8...701
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå