Gå til innhold

Hvorfor vil ikke brødene heve?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har prøvd flere sorter brødmix og er nøye med temperaturen på vannet. De blir flate og kompakte. Jeg har noen ganger knadd for hånd og i dag med maskin. Hva gjør jeg feil?

Anonymous poster hash: 635ae...0a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lenge elter du? 

Hva er temperaturen i rommet du hever deigen i?

Prøv deg på eltefrie brød, de kan du heve i kjøleskapet og det går nesten ikke an å gjøre feil.

Anonymous poster hash: f754d...309
Gjest Julia1984
Skrevet

Du har tilført gjær håper jeg??

Gjær er ikke i disse mixene, det må du tilføre selv

Skrevet

Du må jo bruke GJÆR!!

Anonymous poster hash: bda8e...7c1

Skrevet

Kan det være at jeg hever de oppå ovnen? At de får trekk fra vifta selv om den er av? Det er 23 grader i rommet. Ja, jeg har tilsatt gjær. Herlighet...

Skrevet

bruk maskin og bruk gjær og la det elte lenge, helst over 5 minutter.Da skal brødene heve. Jeg får til best brød med ferskgjær, men det er vel en smakssans

Anonymous poster hash: c14fa...70e
Skrevet

Er vel bare å innse at du er brødbaker-analfabet!!

Det går liksom ikke an å feile på disse ferdigposene........

Anonymous poster hash: bda8e...7c1

Skrevet

Kanskje det. Jeg får holde meg til rundstykker og kaker.

Gjest LA8PV
Skrevet

Ikke bruk ferdigposer. Bruk alltid fersk gjær. Hev leeeenge. Elt minst mulig på finbakst, mer på grovbakst. Bruk hendene for best resultat.

Skrevet

Jeg får gode resultater med tørrgjær, men vannet må være rundt 40 grader, kanskje varmere. Hev lenge på e lun plass, jeg bruker bare kjøkkenbenken. Kanskje du kan ha litt olje i deigen eller smuldret smør, og kanskje litt sukker eller sirup. Sukkeret hjelper gjæra med hevingen, selv om jeg ikke husker akkurat nå hvordan...

Anonymous poster hash: 66205...faa
Skrevet

Altså. Brøddeig skal ikke stå i trekk. Lærte det på skolekjøkkenet av en hustellærer som var veldig opptatt av det. Det beste var til og med eget heverom, laget av en pappeske:) Selv setter jeg alltid deigen i oppvaskkummen med lunket vann og kjøkkenhåndkle over. Trekkfritt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...