Gå til innhold

Synes dere alle dobbeltnavn blir pompøse e.l.?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er snakk om jentenavn. Pompøst eller kongelig, vet ikke hvilket ord jeg leter etter... Men jeg liker dobbeltnavn, vil bruke begge, men misliker tanken på at det settes i en slik bås... Hmm. Hva synes dere?

Anonymous poster hash: c6309...ead

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Kari-Anne, Hanne-Marthe, Ann-Kristin, Britt-Elin, Leah-Sofia, Ida-Marie etc er typiske dobbeltnavn som overhodet ikke høres pompøse.

Anonymous poster hash: bb892...38b

Skrevet

Så hvis det er "vanlige" godt brukte/kjente navn er det ikke slik, men om et av navna er litt langt/sjeldent blir det pompøst?

Skrevet

Navn som Angelica, Talluhla, Angelina, Jasmine o.l. navn i kombinasjoner blir veldig pompøst og for å være ærlig noe jeg forbinder med unge mødre uten utdanning.

Mens mer jordnære, enkle navn ikke blir pompøse, f.eks er ikke Ida Marie et pompøst navn.

Er jo bare snakk om fordommer her da, og smak og behag.

Anonymous poster hash: 6e235...5e9
Skrevet

Det er lettere å svare du hvis du gir os et eksempel på hvilken type navn du tenker på.

Jeg synes sjelden noe om dobbeltnavn, men smaken er som baken, og du hadde sikkert syntes at navnene til mine unger er kjedelige ;)

Skrevet

Så hvis det er "vanlige" godt brukte/kjente navn er det ikke slik, men om et av navna er litt langt/sjeldent blir det pompøst?

Nei, det vil jo komme an på. Du må høre på fonetikken i navnet også. Leah Isabell er mer pompøst enn Leah Sofia, selv om det ikke er hverken uvanlig eller noe lenger.

Anonymous poster hash: bb892...38b

Skrevet

Cornelia Isabelle er pompøst og litt overkill.

Oda Elisabeth synes jeg er tungt, men ikke pompøst.

Ann Kathrine er et helt vanlig norsk navn.

Jeg vil ikke ha doble navn på ungene mine, har det selv og har aldri brukt mellomnavnet. Men det kan være helt ok med dobbeltnavn også.

Anonymous poster hash: 6e235...5e9
Skrevet

Neida... Korte, enkle dobbeltnavn som ikke lager krøll på tunga er ikke pompøse.

Men lange navn, navn med "vanskelig" stavemåte, hvor man føler at man må trekke pusten før navnet uttales, eller som ikke henger naturlig sammen, er pompøse for meg...

Hvilket navn tenker du på?

Anonymous poster hash: 44147...401

Skrevet

Jeg liker dobbeltnavn så lenge det ikke blir for mye. To lange navn er sjeldent fint sammen syns jeg.

Skrevet

Vanlige navn som er satt sammen til dobbeltnavn, synes jeg ikke er pompøst, men det kan være tungvint og upraktisk. liker selv best navn på to eller tre stavelser. Merker også at jeg synes det er vanskelig å huske dobbeltnavn, særlig på mer perifere venner av barna. Var det Ida Marie, Ida Sofie eller kanskje Oda Sofie?

Anonymous poster hash: 91bb2...84e

Skrevet

Takk for innvendinger dere. Jeg har ikke lyst å nevne navna i fare for å bli gjenkjent. Kjipt når de som gjenkjenner tenker at jeg er redd for å bli oppfattet som ung mor uten utdannelse ;) Men det er snakk om at første navnet har to stavelser, så er andre navnet lenger. Og de har enkle stavemåter. HI

Skrevet

Vi kommer til å ha et litt pompøst og ganske tungt dobbeltnavn til jenta vår.

Og i tillegg har vi et ganske uvanlig og tungt etternavn...

Planen er kun å bruke det første navnet.

Og ja, det er nesten for teit å gjøre dette, men på mannens side har de klart å holde på tradisjonen om å gi førstefødte jente i hvert ledd det samme navnet siden midten av 1700 tallet. Så etter masse diskusjon har vi kommet frem til at vi for hennes skyld ikke bryter tradisjonen, så får hun heller velge det bort når hun er stor nok til å bestemme selv om det er viktig eller ikke...

Er litt bekymret da for at hun ikke klarer p skrive hele navnet sitt før hun starter på ungdomsskolen :P

Anonymous poster hash: 6f993...1a8

Skrevet

Jeg syns det blir pompøst om det er for mange stavelser. Men det kommer jo an på navnet/navnene også.

Noen har to navn til ungene sine, og sier til alle at de forventer at begge blir brukt, som feks Sandra Christina eller noe i den duren. Og så blir de fornærmet om man bare bruker det ene navnet, som alene er for langt.   Da forstår jeg ikke hvorfor de ikke har bindestrek i navnet?

Anonymous poster hash: 3426a...43d
Skrevet

Her blir det bindestrek :) skjønner ikke hvorfor man skal ha dobbeltnavn om man planlegger å bare bruker d ene - bortsett fra hun over her. Om det er et tradisjonsnavn, og man ikke har lyst å bryte det, men likevel ikke har falt 100% for tradisjonsnavnet - da ser jeg den. Selv har jeg dobbeltnavn - med bindestrek - og alle har alltid kalt meg for navn nr 2. Litt merkelig ;) Men jeg har alltid vært superstolt over å ha et ekstra navn da, det har aldri plaget meg selv om det kun er bestemor som har brukt det på meg opp igjennom. HI

Skrevet

For meg er et dobbeltnavn to navn med bindestrek mellom, og begge navnene blir da brukt. Synes da det er viktig at navnene klinger godt sammen, og er enkle å si. Hvis det er to (eller flere) navn uten bindestrek er det for meg imidlertid snakk om mellomnavn, og heller ikke nødvendig å bruke i hverdagen. Jeg har selv et mellomnavn fordi det er tradisjon i min familie. Barna mine har derfor også fått det. Mellomnavnet er gjerne et familienavn, av og til litt "sært" slik at det hadde vært rart som eneste fornavn. Jeg har aldri brukt mitt mellomnavn, men det er likevel en del av identiteten min siden det står på pass, førerkort etc.

Anonymous poster hash: 45e39...0c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...