Gå til innhold

Selvstendig næringsdrivende og permisjonspenger


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er snart 32 år gammel og mannen min er 35. Vi har vært sammen i 13 år, og er et stabilt par. Jeg har studert i mange år, og ble ferdig for 2 år siden. Jeg studerte deltid de siste årene og jobbet ved siden av, men det ble ingen store inntekter av det. Mannen har en ganske jobb og er fast ansatt. Jeg har alltid drømt om å drive for meg selv (har enkeltpersonforetak), og da jeg var ferdig med masteroppgaven startet jeg et firma sammen med en tidligere kollega. Firmaet går ganske bra, og jeg stortrives på jobb! Jeg kan ikke tenke meg å starte i en kommunal jobb!! (Som vil være et naturlig sted for meg å finne jobb med den utdanningen jeg har). Men jeg føler nesten at jeg "må" det for å få råd til å få barn! Jeg har prøvd å lese meg opp på nav sine nettsider for å finne ut hva jeg kan få av permisjonspenger, og det jeg har funnet ut er at det blir regnet ut fra et gjennomsnitt av det jeg har hatt av næringsinntekt de siste 3 årene. Dvs. at jeg først bør jobbe 1 år til... Problemet er at man som selvstendig næringsdrivende ofte går i null eller med kun et lite overskudd i firmaet slik at det ser ut som man ikke tjener stort. Det første året gikk jeg med overskudd på kun 100 000 pga mye utgifter rundt oppstart og fordi man har en del avskrivinger osv. Så på papiret ser det ut som jeg ikke har tjent stort de to første årene. Og hvis permisjonspengene skal regnes ut fra dette, vil jeg ikke få nok til å overleve! Dvs. at vi ikke kan få barn, eller at jeg må få meg en annen jobb...??? Jeg tenker en del på dette for tiden og føler at tiden går litt fra meg. Jeg blir fort 33 år før jeg evt. får første... Noen gode råd?

 

 



Anonymous poster hash: d4519...29b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...