Gå til innhold

Guttungen gir vekk alle lekene sine.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Guttungen på 7 år har en lei "uvane" får vi si. Han er nemlig så gavmild at han gir vekk "alle" lekene sine når han han har besøk av venner, naboer etc. Det er ikke slik at han blir presset, men at han sier alltid JA(med et smil), om noen spør om å få noe.... 

Senest i dag oppdaget jeg at det nesten var skrapet for trashpacker i kassa hans(han hadde kjempemange!!). Spurte hvor de var blitt av, og han sier han har gitt dem vekk til N.N :( !!!

Hvis ungene kommer hit og  forventer å få noe, og gutten ikke har evnen til å si nei, så blir det jo problematisk... Disse lekene koster jo masse penger også, så det er jo ikke bare å gi de vekk mener jeg. 

Jeg har nå rett og slett sagt til ham at han IKKE får gi vekk noen av lekene sine, men at han kan gjøre byttehandel om ønskelig. Da er regelen at han SKAL ha byttet med engang, og at byttet skal være likeverdig - altså ikke en trashpack mot en lekeborg liksom.... 

Hva tenker dere om dette? Hadde dere gjort som meg? 

Anonymous poster hash: 6e5bd...f64
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min midterste har hatt samme tendens. Jeg ga ham beskjed om at han ikke fikk lov å gi bort noe. Hvis det er én unge som har fått alle trash packene hans, ville jeg tatt kontakt med foreldrene til den andre. Hvis en 7-åring kommer hjem med masse greier som han har fått av en jevngammel, synes jeg egentlig foreldrene til den andre burde reagert uansett. 

Skrevet

Min eldste også. Vi snakket med han og sa at han ikke fikk gi bort leker. Vi ønsker ikke at han skal ta i mot heller da giveren kan være av samme slag.

Anonymous poster hash: 99f35...707

Skrevet

Ja, det er sant, det er litt rart jeg ikke har hørt noe fra foreldrene til gutten. Men han har nok stappet buksene sine fulle tenker jeg, og lagt dem i en allerede full trashpack-boks.

Og da er det kanskje ikke så lett å oppdage heller?

Godt å høre at andre også har sagt i fra til barna sine. På en måte føler jeg det er feil å nekte noen å være gavmilde, men på den annen side tror jeg ikke de vet sitt eget beste..

Hi

Skrevet

Forresten så kan gutten din ha vansker med å si nei og da kan også byttehandler bli urettferdig hvis andre part er en luring. Det skjedde med min gutt.

Anonymous poster hash: 99f35...707

Skrevet

Ja, det er sant, jeg har tenkt på det jeg også... :(

Hi

Skrevet

Ei venninne av dattra mi gjør det samme.

Når jenta mi kom hjem med leke etter å ha vært der snakket jeg med mitt barn om at selv om hun hadde gitt det så var det ikke sikkert hun fikk lov av foreldrene å gi det bort og at vi måtte gi det tilbake. leker koster tross alt masse penger.

Deretter tok jeg en telefon til foreldrene til denne jenta og så leverte min datter tilbake det hun hadde fått.

Noe foreldrene satt veldig pris på for de visste ikke helt hvordan de skulle gripe det hele an, det som var med dette barnet at ingen spør om å få noe fra henne hun bare tilbyr av seg selv. Og så er hun selvfølgelig lei seg i ettertid når hun plutselig savner lekene.

Jeg syntes det er merkelig at ikke andre foreldre også reagerer når barna deres kommer hjem med leker på den måten. Men kan hende de fleste barn har så mye leker at foreldrene ikke vet hva de har og derfor ikke merker det.

Mine barn har ikke akkurat overflod av leker (et bevist valg) så jeg har ganske god oversikt over hva som finnes her i huset, hva de får og hvor det kommer fra.

Jeg har også snakket med mine barn om at det ikke er lov å gi bort leker til andre eller ta imot når barna spør om de vil ha leker. De kan låne når de er der og så skal lekene være igjen når de drar.

Om det skal gis noe så skal det tas mellom oss foreldrene.

Anonymous poster hash: 83331...af6
Skrevet

Jeg var helt lik da jeg var liten, men når jeg en gang ga bort noen dukkesko som var arvet fra min mammas bestemor ble min mor så lei seg og oppgitt at hun hadde en alvorsprat med meg. Det som satt mest i meg var at mamma ble lei seg, og givergleden dalte raskt kan man si. Husker fremdeles den vonde følelsen av dårlig samvittighet. må ha vært en av de første gangene jeg følte det, og det satt gitt.

Anonymous poster hash: 40f2b...8fb
Skrevet

Jeg hadde ringt foreldrene til ungen å spurt fin om NN har tatt med seg leker hjem. Og at du helst vil ha de tilbake.

Jeg hadde satt pris på at du hadde ringt meg hvis noe lignende hadde skjedd.

Anonymous poster hash: 9f7e4...238
Skrevet

NN var innom her i stad. Jeg sa til ham at han fikk levere tilbake trashpackene, fordi gutten min ikke har lov til å gi bort leker. N.N gikk slukøret hjem og hentet  trashpackene. Oppdager dog i etterkant at det slettes ikke er alle han leverte tilbake, eller dvs han fikk bare de "dårlige" Trashpackene tilbake. Han hadde jo mange såkalte sjeldne varianter, som man bare får om man kjøper de dyre pakkene. 

Men tror ikke jeg orker å styre noe mer med dette altså. Har hatt en lengre samtale med sønnen min om dette, så jeg skal være sikker på at det ikke gjentar seg. Det får være slutt på givergleden, jeg vet iallefall at han har den i seg.  :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...