Anonym bruker Skrevet 3. juli 2013 #1 Skrevet 3. juli 2013 Jeg og svigerinna mi sitter på stranden sammen med barna våre. Hennes er 7, og min er 4, i tillegg er jeg høygravid, men det er vel ikke vesentlig. Mitt barn er relativt rolig, holder seg rundt oss og hører på beskjeder fra meg. Men kusinen hennes på 7 er ett frustrert barn, som skriker, ikke hører eller respekterer sin mor, og kan fint stikke av. Min kjæreste og mine svigerforeldre er for å dusje. Etter at vi har sittet der litt begynner kusinen å bråke igjen. Nekter å høre på mor sin, og blir truende med å stikke av. Mora hever stemmen og gjør som hun alltid gjør(som sikkert er noe av grunnen til at jenta er som hun er). Det ender i at mora må løpe halve stranda etter henne, tar henne i armen og geleider henne tilbake til plassen vår, og ja hun skrek til henne. Dumt, men det er dessverre hennes metode:(. Vi er på en strand i ett sydenland, og du vil gjerne ikke at barna løper så langt bort da. Brått kommer det en nordmann bort til oss. Vi har ikke lagt merke til han før nå. Hei sier han og henvender seg min svigerinne. Jeg så måten du tok i dattern din på, og sånn syns jeg ikke du kan gjøre. Vi svarer og spør om han så hva som skjedde før hun tok datteren i armen. Nei, men det hadde ikke noe betydning, for man tok bare ikke barna i armen. Selv hadde han bare en baby på knappe året. Dialogen fortsetter, og han truer med barnevernet, at han jobber i barnevernet, og nekter å gi seg. Dialogen blir høylytt, og han gir seg ikke. Virker som om han skal ha svigerinnen min til å legge seg langflat og beklage seg til han eller noe.. Svigerinnen min blir så satt ut at hun blir helt stille, mens jeg blir ganske sint. Gir han klar beskjed om å passe sine egne saker, og feie for egen dør. Han kan faktisk ikke bare komme bort å beskylde svigerinna mi for barnemishandling, kun ved å ha fulgt med oss en liten halvtime. Ikke har han sett ordentlig hva som skjedde heller, det innrømte han, at han kun så at hun tok tak i armen hennes. Det så kanskje verre ut enn det var, men det fikk han jo en god forklaring på. Og alt det her fikk han klar beskjed om fra meg! Svigermor er småbarns-lærer og pedagog, min svigerinne jobber i bhg og har ansvar for ett utviklingshemmet barn der. Hva er det med folk? Kjenner jeg koker fortsatt. Nesten så jeg håper jeg møter på denne uerfarne,unge, førstegangspappaen her hjemme i Norge, så kan vi se om han er like tøff i trynet, eller når hans egen har blitt så stor at han skjønner at det ikke er bare bare med større barn!!! Hva syns dere? Er dette grei oppførsel? Hvordan hadde dere reagert? Anonymous poster hash: 12870...395
Gjest Gullguttene Skrevet 4. juli 2013 #5 Skrevet 4. juli 2013 Hvis det du sier stemmer så burde mannen passe sine egne saker. Men på en annen side, hvis mannen oppriktig mente at svigerinna di gjorde noe som hun ikke burde gjort er det vel lov å si ifra på en ordentlig måte?
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2013 #6 Skrevet 4. juli 2013 Haha ja kanskje det:P Men sånn seriøst. Er det greit å gå bort til folk å oppføre seg sånn? Og komme med slike beskyldninger uten å vite noe om situasjonen eller barnet? Det må da være greit å ta ett barn i armen, så det ikke kan stikke av, og geleide det tilbake? Eller har vi blitt så regelryttere at det er bedre at barna løper avgårde alene i sinne langs en fremmed strand i ett fremmed land, kontra å ta dem i armen? Anonymous poster hash: 12870...395
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2013 #7 Skrevet 4. juli 2013 Kommer jo ann på hvordan du tar ungen i armen. Er flere ganger jeg må ta i armen på ungen, men er ikke da sint eller noe, er når henne løper, så er jo for og stoppe henne. Er mange måter og ta i armen på, du har jo di som gjør det for og være slem, og det er jo ikke det dette høres ut som. Nei, folk får passe på seg selv Anonymous poster hash: da69a...62f
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2013 #8 Skrevet 4. juli 2013 Hvis det du sier stemmer så burde mannen passe sine egne saker. Men på en annen side, hvis mannen oppriktig mente at svigerinna di gjorde noe som hun ikke burde gjort er det vel lov å si ifra på en ordentlig måte? Men han fikk jo svar på hvorfor hun ble tatt i armen, og selv om hun skrek til datteren sin så er vel det hennes problem? Jeg støtter ikke det å skrike til barn, og har mine egne tanker å meninger om det. Men det er ikke barnemishandling, ei heller ulovlig. Og selv om det ikke er en god løsning, så er det dessverre en ond sirkel hun har kommet i. Jeg forsvarer ikke det, på ingen måte, men det er hennes problem, ikke mitt, og ihvertfall ikke denne fremmede sin. Når det gjelder å ta i armen er vel det bedre enn at ungen stikker stikker av? Syns bare han karen var uforskammet frekk! Og blir litt satt ut om det er slik vi nordmenn har begynt å oppføre oss.. Anonymous poster hash: 12870...395
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2013 #9 Skrevet 4. juli 2013 Kanskje svigerinna di skulle gå å leke med barnet isteden for å forvente at en 7-åring skal holde seg rundt mor som sitter å pjatter med ei høygravid dame?? Ikke rart en 7-åring blir frustrert hvis hun må holde seg rundt mor i lange perioder..... Anonymous poster hash: e98ab...f46
Gjest Gullguttene Skrevet 4. juli 2013 #10 Skrevet 4. juli 2013 Det kommer helt an på måten svigerinna di gjorde det på. Men i utgangspunktet går man ikke bort til fremmede folk og blander seg inn i noe man ikke vet nok om. Men hvis han var bekymra for jenta så syns jeg det er greit. Det er bedre å si ifra når det skjer noe med barn (eller dyr) som er relativt forsvarsløse enn å late som om man ikke ser det.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2013 #11 Skrevet 4. juli 2013 Hvis det du sier stemmer så burde mannen passe sine egne saker. Men på en annen side, hvis mannen oppriktig mente at svigerinna di gjorde noe som hun ikke burde gjort er det vel lov å si ifra på en ordentlig måte? Men han fikk jo svar på hvorfor hun ble tatt i armen, og selv om hun skrek til datteren sin så er vel det hennes problem? Jeg støtter ikke det å skrike til barn, og har mine egne tanker å meninger om det. Men det er ikke barnemishandling, ei heller ulovlig. Og selv om det ikke er en god løsning, så er det dessverre en ond sirkel hun har kommet i. Jeg forsvarer ikke det, på ingen måte, men det er hennes problem, ikke mitt, og ihvertfall ikke denne fremmede sin. Når det gjelder å ta i armen er vel det bedre enn at ungen stikker stikker av? Syns bare han karen var uforskammet frekk! Og blir litt satt ut om det er slik vi nordmenn har begynt å oppføre oss.. Anonymous poster hash: 12870...395 Men hvis han syns hun gjorde det på en feil/voldelig måte så må det da være greit å si ifra? Anonymous poster hash: 749d7...cd4
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2013 #12 Skrevet 4. juli 2013 Kanskje svigerinna di skulle gå å leke med barnet isteden for å forvente at en 7-åring skal holde seg rundt mor som sitter å pjatter med ei høygravid dame?? Ikke rart en 7-åring blir frustrert hvis hun må holde seg rundt mor i lange perioder..... Anonymous poster hash: e98ab...f46 Jeg ser poenget ditt, men nå satt vi ved vannkanten, og jentene lekte i vannkanten og i sanden rundt oss.. Burde vel kunne forvente at en 4-åring og en 7-åring klarer å leke litt selvstendig uten oss voksne _hele_ tiden? (vi hadde begge akkurat vært i vannet med dem) Ett par timer på stranden vil jeg ikke kalle i lang tid. Og at ungen er frustrert er helt riktig, men det er nok av helt andre grunner enn at mor ikke leker nok med henne. Hvorfor hun er ett frustrert barn som ikke har den respekten for mor hun burde ha, er en lang historie som ikke er vesentlig iforhold til denne kverulanten! Syns fortsatt han oppførte seg som en kronidiot, spesielt når han ikke kunne godta hva vi sa, og på død og liv skulle ha henne meldt til barnevernet (eller hva enn han prøvde å oppnå) Anonymous poster hash: 12870...395
Gjest Morn du Skrevet 4. juli 2013 #13 Skrevet 4. juli 2013 Synes det var greit jeg. Hun skriker til og tar barnet - slik jeg oppfatter det hardt i armen på en offentlig strand, hva kan hun finne på hjemme? Ja, jeg vet at det er lett å heve stemmen mot et barn som ikke hører på deg. Kanskje hun ville hatt godt av et kurs av et eller annet slag, slik at hun slipper å gjøre det.
Gjest Julia1984 Skrevet 4. juli 2013 #14 Skrevet 4. juli 2013 Skulle veldig gjerne likt å høre mannen sin versjon av dette!! Har litt følelse at den er noe annerledes. Når det er sagt, så synes jeg det er flott at folk bryr seg når de ser eller reagerer på at barn blir tatt hardhendt!
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2013 #15 Skrevet 4. juli 2013 Synes det er helt på sin plass. Å skrike til barnet sitt, til og med på offentlig plass, i tillegg ta det hardt i armen er å ydmyke ungen fullstendig. Flott at mannen reagerer! Når han så sier i fra og du kjefter og smeller tilbake.......ja, trenger jeg si mer? Flott at folk bryr seg. Hvorfor forsvarer du oppførselen til svigerinna di?? Anonymous poster hash: 9ddb9...25c
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2013 #16 Skrevet 4. juli 2013 Jeg er pedagog selv og har ikke perfekte englebarn eller perfekt foreldrestil. Det hun gjorde var selvsagt ikke optimalt, men mannen overreagerer. Barn som i utganspunktet er elsket og verdsatt tåler foreldre med en dårlig dag... Anonymous poster hash: 6966c...6b0
moota m storebror&lillebror Skrevet 4. juli 2013 #17 Skrevet 4. juli 2013 Jeg vet jo ikke hele historien, men synes det er flott at folk tør å bry seg. Er det ikke det man etterlyser når man hører om Christoffer og andre barn som blir mishandlet, men ingen plukker det opp? Det ender kanskje tom. med døden og noen sitter kanskje inne med tanker om at de burde ha gjort noe.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 4. juli 2013 #18 Skrevet 4. juli 2013 Jeg skjønner ham, jeg. Når man ser folk som tar sine barn hardt og skriker til dem i full offentlighet, så lurer man jo veldig på hva de gjør av verre ting hjemme, når de er alene. Og som flere sier, folk etterlyser jo engasjement når det gjelder slikt, så at han reagerer er ikke så rart.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2013 #19 Skrevet 4. juli 2013 Sorry, men det her klarer jeg ikke å tro på. En mann som jobber i barnevernet kommer og kjefter ned folk på en strand i syden. Nei, det blir for dumt. Det lyser barnevern-hets her inne i dag! Anonymous poster hash: 31f95...645
Gjest Morn du Skrevet 4. juli 2013 #20 Skrevet 4. juli 2013 Hvis det du sier stemmer så burde mannen passe sine egne saker. Men på en annen side, hvis mannen oppriktig mente at svigerinna di gjorde noe som hun ikke burde gjort er det vel lov å si ifra på en ordentlig måte? Men han fikk jo svar på hvorfor hun ble tatt i armen, og selv om hun skrek til datteren sin så er vel det hennes problem? Jeg støtter ikke det å skrike til barn, og har mine egne tanker å meninger om det. Men det er ikke barnemishandling, ei heller ulovlig. Og selv om det ikke er en god løsning, så er det dessverre en ond sirkel hun har kommet i. Jeg forsvarer ikke det, på ingen måte, men det er hennes problem, ikke mitt, og ihvertfall ikke denne fremmede sin. Når det gjelder å ta i armen er vel det bedre enn at ungen stikker stikker av? Syns bare han karen var uforskammet frekk! Og blir litt satt ut om det er slik vi nordmenn har begynt å oppføre oss.. Anonymous poster hash: 12870...395 [/acronym Mer ungen sitt problem vil jeg si. Det er ikke spesielt kult å bli skrikt til, uansett hvor man er. Det er faktisk et ansvar svigerinna di har, å klare å oppdra ungen sin uten å skrike. Klarer hun ikke det, må hun få hjelp. Vil du virkelig se på at tantebarnet ditt blir ødelagt?
Rivjernet Skrevet 5. juli 2013 #21 Skrevet 5. juli 2013 Jeg skjønner ham, jeg. Når man ser folk som tar sine barn hardt og skriker til dem i full offentlighet, så lurer man jo veldig på hva de gjør av verre ting hjemme, når de er alene. Og som flere sier, folk etterlyser jo engasjement når det gjelder slikt, så at han reagerer er ikke så rart. Noen av oss er faktisk den vi er , uavhengig av om vi er hjemme eller ute i offentligheten. De som aldri har måttet ta et barn i armen og heve stemmen, har enten barn som er veldig "enkel" å oppdra eller så er de utstyrt med en engels tålmodighet!
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2013 #22 Skrevet 5. juli 2013 Jeg har sett folk ta barn i armen på en helt grei måte og noen jeg har reagert skikklig på. Det kan jo bety alt fra en hyglig berøring til nermest å filleriste barnet. Om svigerinna di var unødig hardhendt synes jeg det er fint noen sa fra. Kansje det ga henne en vekker slik at hun ikke gjorde det igjen. Anonymous poster hash: a9ed7...337
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2013 #23 Skrevet 5. juli 2013 Flott at noen engasjerer seg og viser ansvar. At svigerinnen din jobber i barnehage er ingen unnskyldning, da burde hun absolutt visst bedre enn å skrike til barnet sitt offentlig og ta henne i armen. Anonymous poster hash: 4ddfc...228
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2013 #24 Skrevet 5. juli 2013 Så dere mener det er bedre at barna stikker av i ett fremmed land, enn å ta dem i armen? Isåfall syns jeg mer synd på deres barn enn hennes. At hun skriker forsvarer jeg ikke. Hun har dessverre kommet skjevt ut med oppdragelsen, og orøver å bli bedre. Det er hennes problem, og jeg feier min egen dør. Tviler på at de fleste som har svart kan ha større barn! Anonymous poster hash: 12870...395
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2013 #25 Skrevet 5. juli 2013 Jeg kan også heve stemmen, og ta tak i mitt barn. Likevel mener jeg at manne var tøff som faktisk turde si fra når han så noe han reagerte på..Nei, han så ikke "forhistorien";- men i stedet for og anta at det "er sikkert ingenting";- tok han tak i saken. (man skal tørre tro det verste, for barns beste".. Jeg kunne vært din svigerinne,- og blitt utsatt for denne manne. Jeg hadde IKKE blitt sint, men skuffet,- over meg selv...Enn at jeg er istand til og oppføre meg mot mine egne barn, så "Ille" at andre folk regere med og tro at jeg ikke er god mor? Ved og lese din historie har jeg faktisk tenkt litt på hva jeg har gjort i offentligheten. Det har ALLTID vært en grunn, og lang forhistorie før jeg har "gått for langt",- altså nærmest dratt ungen med meg etter armen for og hindre at noe skjer barnet!! Men jeg har ALDRI tenkt på hva folk som nettopp har kommet til har tenkt om meg, mitt barn og min oppførsel..Jeg skal virkelig skjerpe meg fremover føler jeg. Så takk for historien,- og takk til mannen som sa fra.Uberettiget? Ja, kanskje, men alikvel, godt og vite at han finnes neste gang sier han kanskje fra til noen som TRENGER det... Anonymous poster hash: 3af1d...ecf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå