Gå til innhold

Dere med sengevætere


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi fyller straks seks år. Hun har hatt perioder med tissing om natten i et par år nå.

Hun kan gå en måned uten uhell for så å tisse på seg flere netter i løpet av en kort periode. Hun sover utrolig tungt og kan gjerne ligge i vått tøy natta gjennom uten å våkne.

Helsesøster har tidligere ment at vi skal avvente, men nå vurderer jeg å bestille legetime.

Er det flere her med barn med samme "tissemønster" som har noen gode råd eller erfaringer å dele? Er det på tide å prøve medisinering nå eller bør vi fortsatt ha litt is i magen?

 

Anonymous poster hash: f6744...9e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en gutt som er 6 år i oktober. Han har aldri vært tørr om natten. Vært hos lege, ble satt på minirin først lav dose, nå høy. Ikke veldig bedring :(

 

Men fastlegen sier dette er normalt. Vi stresser ingenting!

 

Anonymous poster hash: 83e13...7ff

Skrevet

Hei, datteren vår er 7 år og sluttet å bruke bleie om natten for ett par mnd siden. Vi kutta ut bleien bare, tisset hun, så måtte hun skifte selv på natten. Hjalp jo litt til da.

Men vi og spurte rundt om hva vi kunne gjøre. Ble anbefalt alarm, men som fleste sengevætere, så sover de tungt og det er gjerne de andre i familien som våkner isteden.

Vi var hos legen og spurte om råd, og medisiner ville han ikke gi før hun fylte 8.

Har også hørt om at kiropraktor kan hjelpe. Det var vårt neste steg like før hun sluttet.

Er hun flau over det? Stopper det henne å leve "vanlig"?

 

Anonymous poster hash: f09d6...887

Skrevet

Min sønn startet med minirin når han var 5 og prøvde igjen når han var 6 og 7 uten hell. Nå går vi til barnespesialist legen her i byen.

Kan du bli henvist, gjør gjerne det :)

Har ikke noen tips desverre. Selv prøvd alt. Han sover også tungt og våkner aldri om det er bløtt :(

Skrevet

Hei, datteren vår er 7 år og sluttet å bruke bleie om natten for ett par mnd siden. Vi kutta ut bleien bare, tisset hun, så måtte hun skifte selv på natten. Hjalp jo litt til da.

Men vi og spurte rundt om hva vi kunne gjøre. Ble anbefalt alarm, men som fleste sengevætere, så sover de tungt og det er gjerne de andre i familien som våkner isteden.

Vi var hos legen og spurte om råd, og medisiner ville han ikke gi før hun fylte 8.

Har også hørt om at kiropraktor kan hjelpe. Det var vårt neste steg like før hun sluttet.

Er hun flau over det? Stopper det henne å leve "vanlig"?

 

Anonymous poster hash: f09d6...887

Lurer selv. Prøvd alt utenom kiropraktor., hjelper det?

Skrevet

Hei, datteren vår er 7 år og sluttet å bruke bleie om natten for ett par mnd siden. Vi kutta ut bleien bare, tisset hun, så måtte hun skifte selv på natten. Hjalp jo litt til da.

Men vi og spurte rundt om hva vi kunne gjøre. Ble anbefalt alarm, men som fleste sengevætere, så sover de tungt og det er gjerne de andre i familien som våkner isteden.

Vi var hos legen og spurte om råd, og medisiner ville han ikke gi før hun fylte 8.

Har også hørt om at kiropraktor kan hjelpe. Det var vårt neste steg like før hun sluttet.

Er hun flau over det? Stopper det henne å leve "vanlig"?

 

Anonymous poster hash: f09d6...887

Huff, måten du forteller det på får det til å høres ut som hun skal skamme seg for å tisse på seg...

 

Anonymous poster hash: 83e13...7ff

Skrevet

 

Hei, datteren vår er 7 år og sluttet å bruke bleie om natten for ett par mnd siden. Vi kutta ut bleien bare, tisset hun, så måtte hun skifte selv på natten. Hjalp jo litt til da.

Men vi og spurte rundt om hva vi kunne gjøre. Ble anbefalt alarm, men som fleste sengevætere, så sover de tungt og det er gjerne de andre i familien som våkner isteden.

Vi var hos legen og spurte om råd, og medisiner ville han ikke gi før hun fylte 8.

Har også hørt om at kiropraktor kan hjelpe. Det var vårt neste steg like før hun sluttet.

Er hun flau over det? Stopper det henne å leve "vanlig"?

 

Anonymous poster hash: f09d6...887

Huff, måten du forteller det på får det til å høres ut som hun skal skamme seg for å tisse på seg...

 

Anonymous poster hash: 83e13...7ff

Må bare tilføye her at barnelegen som er spesialist anbefalte Oss og sønnen vår for å slutte rydde opp etter han hele tiden, mrn at han skulle skifte på sengen selv.

Og han liker det bedre og merker at han er gladere. Vi har aldri kjeftet og snakket vondt om tissingen.

Og tror heller det er mindre skam ved å ta det vekk selv enn at andre skal det.

 

Hvis det var Det du siktet til mot hun over her.

Skrevet

Vi stresser ikke med dette. Vår nærmer seg 6 år, og sover med bleie. Sånn ca 60% tørr i løpet av uka. Tror jeg var sen selv. Vi får se etterhvert om det er nødvendig med tiltak, men det blir i så fall neste år.

Har også snakker med andre om at de heller ikke stresser. Viktig å ikke drikke for mye på kvelden, gå på do, og oppfordre til ev å gå på do om natten.

 

Anonymous poster hash: 24fce...083

Skrevet

Gutt på 5,5 år. Nesten dagtørr. Langt fra nattørr.

Han tømmer blæren helt. Er det ikke bedre til våren begynner det å haste pga skolestart snart.

 

Anonymous poster hash: a1b06...fc3

Skrevet

Jeg har en jente på snart fem som alltid tisser seg ut om natta. Vi bruker bleie på natten og den blir så full at det ofte er vått i senga og.

 

Jeg har ikke stresset så mye med det, for jeg vet at jeg også var treg, og at det ikke er veldig unormalt.

 

Men, hva med når disse barna begynner på skolen, overnatting med venner som har sluttet med bleie for leeeeenge siden? Hvordan takler sengevæterbarna det?

 

Anonymous poster hash: 90ced...686

Skrevet

Sengevæting er i følge barnelegen vår arvelig, så vi har/har hatt to stk. 9-åringen ble tørr på natt først nå i vår. Han har sovet med bleie til da. Nå er han tørr hver naty.

 

Jenta på 6,5 år sover fortsatt med bleie. Orker ikke stresse, så tar bort bleia når hun klarer å holde bleia tørr.

 

Begge to har også slitt med at de tisser på seg på dag. Eldste gjør ikke det lenger, men 6-åringen tisser ofte på seg.

 

Eldste har prøvd minirin flere ganger uten hell.

Skrevet

Ang. overnatting, så har ikke eldste hatt overnattingsbesøk eller sovet borte før nå etter at han ble helt tørr. Det har gått fint da overnatting ikke har vært det helt store blant gutta. Tror det blir verre med jenta.

Skrevet

 

Hei, datteren vår er 7 år og sluttet å bruke bleie om natten for ett par mnd siden. Vi kutta ut bleien bare, tisset hun, så måtte hun skifte selv på natten. Hjalp jo litt til da.

Men vi og spurte rundt om hva vi kunne gjøre. Ble anbefalt alarm, men som fleste sengevætere, så sover de tungt og det er gjerne de andre i familien som våkner isteden.

Vi var hos legen og spurte om råd, og medisiner ville han ikke gi før hun fylte 8.

Har også hørt om at kiropraktor kan hjelpe. Det var vårt neste steg like før hun sluttet.

Er hun flau over det? Stopper det henne å leve "vanlig"?

 

Anonymous poster hash: f09d6...887

Huff, måten du forteller det på får det til å høres ut som hun skal skamme seg for å tisse på seg...

 

Anonymous poster hash: 83e13...7ff

Ok, og hvorfor det? For at hun måtte skifte på senga si selv? Dette er noe vi ble anbefalt. Kan også nevne at etter 3 netter hvor hun måtte skifte selv, så sluttet hun.

 

 

Anonymous poster hash: f09d6...887

Skrevet

Takk for svar alle sammen.

 

Ser det er ganske mange som sliter med det samme. Vi får vel bare ta tiden til hjelp.

Jeg synes det virker som om legene gir veldig mange ulike råd - ganske frustrerende.

 

Er det forresten slik at vi kan få tisseunderlag på resept nå som hun har blitt så stor? Går en del av dem...

 

Anonymous poster hash: f6744...9e0

Skrevet

Takk for svar alle sammen.

 

Ser det er ganske mange som sliter med det samme. Vi får vel bare ta tiden til hjelp.

Jeg synes det virker som om legene gir veldig mange ulike råd - ganske frustrerende.

 

Er det forresten slik at vi kan få tisseunderlag på resept nå som hun har blitt så stor? Går en del av dem...

 

Anonymous poster hash: f6744...9e0

HI

 

Anonymous poster hash: f6744...9e0

Skrevet

Vi har en på akkurat 6 år som fortsatt tisser om natta. Vi har ikke snakket med lege om det enda, men har vurdert å gjøre det snart hvis ikke det blir bedre. Det vi har begynt med, er å ta han opp på do før vi legger oss selv. Egentlig er jeg skeptisk til det, for jeg har lest så mye om det ikke hjelper og at de verste fall lærer seg å tisse på det tidspunktet uansett, men han har begynt å være flau over at han må ha bleie om natta og da forsøker vi det for å se om det går. Vi har ikke tatt av bleia, men etter at vi begynte å ta han opp, så har det ikke vært noe i bleia en eneste natt. Vi kommer til å ta av bleia etter ferien og fortsette å ta han opp, så ser vi etterhvert hvert slutter å ta han opp om det fortsetter å gå bra. Hvis ikke tar vi kontakt med legen.

 

Han får drikke så mye han vil om kvelden, for jeg syns det er slemt å nekte noen drikke hvis de er tørste, men hvis vi har brus til middag eller på lørdagskvelden til godteri, så begrenser vi hvor mye han får av det. Vil han ha mer å drikke etter et glass brus, så får han heller vann. Nå har han også litt andre problemer, så det viktigste for oss er at han får i seg nok å drikke.



Anonymous poster hash: d9fc8...f49

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...