Gå til innhold

antydelse til pco

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg var nylig på gynokologisk undersøkelse og deriblandt undersøkte legen eggstokkene og livmoren. Livmoren så fin ut. Eggstokkene hadde antydelse til pco, og dersom vi ikke blir gravid i løpet av trekvartsår skulle vi komme tilbake igjen og begynne på behandling. Nå er jeg megastressa og har tusen spørsmål i hodet mitt. Hva er dette og hvorfor får/har man det? Legen sa også at det var bra at jeg hadde stått på p piller så lenge jeg gjorde slik at jeg har beskyttet eggstokkene. Hvorfor?

trenger noen beroligende ord..

Anonymous poster hash: 8eee9...d1c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må forresten legge til at jeg sluttet på p pillene i april og menstruasjonen har kommet akkurat slik den skulle 28 dager etter første dag i forrige menstruasjon..

Anonymous poster hash: 8eee9...d1c
Skrevet

Jeg har pcos og er i gang med nr 2. Jeg har ikke menstruasjon eller eggløsning i det hele tatt så jeg må få hjelp. Første gang brukte vi et halvt år og den satt på trippel kur med pergotime. Denne gangen fikk jeg ikke eggløsning med pergotime, men begynte på femar og har eggløsning nå, faktisk. Så det er håp for oss også :)

Anonymous poster hash: e0f73...6dc

Skrevet

Jeg har pcos. Med eksen prøvde vi 6 mnd uten resultat.

Nå er jeg plutselig blitt gravid med samboeren enda vi har brukt kondom.

Anonymous poster hash: 97dc6...611
Skrevet

Ta det helt med ro, kjære deg :)

PCO er inge farlig sykdom, men betyr at man har cyster på eggstokkene. Cystene forstyrrer eggstokkenes funksjon og gjør at man får hormonforstyrrelser. Dette kan igjen gjøre at man får bla. økt hårvekst (fordi man får mer mannligge hormoner), uregelmessig mens osv. Du kan lese mer om PCO her. Jeg tror ikke det er noen spesiell grunn til at man får det, men jeg har hørt at det kan være arvelig.

Jeg fikk diagnosen for ca 8 år siden nettopp pga. akkurat de symptomene jeg har nevnt. Det viste seg at jeg ikke er spesielt hardt rammet, men hadde anntydning til cyster, akkurat slik som du. Jeg ble da satt på p-piller, både fordi jeg trengte prevensjon og fordi det har god effekt i forhold til hormonproduksjonen som driver litt sitt eget liv pga. cystene. Hvorfor legen din sa at p-piller "beskyttet" eggstokkene aner jeg ikke....

Jeg fikk akkurat som deg også beskjed om å komme tilbake hvis jeg ikke var blitt gravid innen trekvart år når jeg ville ha barn. Da jeg endelig bestemte meg for å få barn fikk jeg en ny sjekk for å se hvordan det lå ann og jeg ble satt på en medisin som heter metformin (tror jeg) som skulle hjelpe til med eggløsning. Deretter fikk jeg beskjed om å finne eggløsning ved hjelp av eggløsningstester. Grunnen til dette er rett og slett fordi at syklusen din kan være skikkelig på bærtur pga. cystene. Og det er jo litt greit å satse på skikkelig prøving når du har eggløsning og ikke når du tror du har ;)  Jeg prøvde ca 3 mnd før jeg fikk dette tipset, da vi fant eggløsningen traff vi med en gang og jeg er nå 7mnd på vei :) 

Jeg skal ikke påstå at det er like enkelt for alle med pco å bli gravid, for jeg vet om fler med diagnosen som har slitt..... Det finnes mange skremselshistorier der ute, men jeg ville fortelle deg min "historie" fordi det virker, ut i fra hva du beskriver, som om du har en mild variant slik som meg.

Håper du ble litt klokere og roligere! Masse lykke til med prøvinga, dette ordner seg! :P

Skrevet

Er det ikke slik at det kan hjelpe å gå ned i vekt, siden de mannlige kjønnshormoner da vil minke?

Jeg mener selvsagt ikke dersom man i utgangspunktet er undervektig eller normalvektig.

Anonymous poster hash: af71c...d88
Skrevet

Er det ikke slik at det kan hjelpe å gå ned i vekt, siden de mannlige kjønnshormoner da vil minke?

Jeg mener selvsagt ikke dersom man i utgangspunktet er undervektig eller normalvektig.

Anonymous poster hash: af71c...d88

Det er visst sånn at man anbefalles å gå ned i vekt hvis man er overvektig og har pco... men hvorfor dette hjelper, vet jeg jammen ikke...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...