Gå til innhold

Lavt vitamin D nivå?

Anbefalte innlegg

Gjest skogskaninen
Skrevet

Fikk beskjed av legen (på sms) at vit D nivået mitt var litt lavt (60) og at jeg skulle ta tilskudd på 20  ml daglig. På nett virker det som alt over 50 er bra, og over 80 er potensielt farlig. Så da begynner jeg å lure om det er lurt å ta tilskudd.

Noen her som har peiling? Prøver å bli gravid, så det er greit å ha vitaminene på stell.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du har lest på nett er tøys. Hør på legen og stapp innpå (de norske nivåene ligger forøvrig langt under det som anbefales internasjonalt, man kan gjerne ta mer).

Anonymous poster hash: 73faa...4f9
Skrevet

Enig med anonym over. De norske anbefalingene er helt latterlige.

Anonymous poster hash: ca05e...321
Skrevet

Nyere forskning viser at man bør ligge over 75, dvs å se på nivåer på 75 nmol/L eller under som mangel.

Jeg var nettopp hos min lege og fikk tatt nye D-vitaminprøver siden jeg tidligere har ligget for lavt. Nå var mine faktisk kommet opp i nesten 90 nmol/L, men legen min sa at man ikke bør være fornøyd før man i hvert fall bikker 100, men at man trolig bør ligge høyere enn det også, mellom 100 og 150 nmol/L.

I følge norges fremste forsker på D-vitamin, Johan Moan, så har tilskudd med doser opp til 100 µg D3-vitamin pr dag absolutt ingen bivirkninger.

Anonymous poster hash: 201fd...71c
Skrevet

Du trenger ikke reise lenger enn til Sverige før anbefalingene er høyere enn i Norge, og i USA som de har drevet seriøst forskning på dette i mange år er anbefalingene mange ganger høyere enn i Norge.

Bare gjør som legen sier du, propp innpå.

Anonymous poster hash: d5c0b...a63
Gjest skogskaninen
Skrevet

Tusen takk for svar folkens! :-) Da hiver jeg innpå! Må se å få komme meg litt mer ut i sola også, er kritthvit enda så er kanskje ikke så rart jeg har lave nivåer av D. :/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...