Anonym bruker Skrevet 2. juli 2013 #1 Skrevet 2. juli 2013 Har min tantunge på besøk. Men alt hun gjør hos meg er å sitte på IPad, gjør hun ikke det, så sitter hun på data og spiller. Er dette vanlig? Har ikke unger selv, så jeg aner ingenting. Jeg prøver så godt jeg kan med å få henne ut, på andre ting men hun er null interessert, så jeg har gitt opp. Anonymous poster hash: eb900...5c5
Serepta Skrevet 2. juli 2013 #2 Skrevet 2. juli 2013 Vanlig i perioder dersom man ikke stiller krav. Si f ex : 5 minutter til, så tar vi en sykkeltur f ex. De er gjerne forbi lekeperioden, og om hun ikke har venniner i nærheten børdu finne på noe ssammen med henne.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2013 #3 Skrevet 2. juli 2013 Det er normalt ja. Mine har vært flinke å begrense dette selv, men i perioder der det har blitt mye spilling, har de gjerne blitt tafatte og late og glemt hvordan de leker. Da fjerner jeg spillene og sier de har i oppgave å kjede seg til de finner på noe å gjøre selv. Går ofte en stund så vil de ut på tur e.l. Anonymous poster hash: 89861...a29
Gjest sug lut Skrevet 2. juli 2013 #4 Skrevet 2. juli 2013 Mange, ja, heldigvis ikke mine. Men det er også vanlig å si at nå er det nok, finn på noe annet - eller si at nå skal vi... Enten hun vil eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2013 #5 Skrevet 2. juli 2013 Hi her. Vi har gått turer og vi har syklet, men hun gir seg etter 10 min, sier hun er sliten. Jeg vet at det ikke er riktig av meg, men jeg kan ikke si nei til henne. Vil ikke være dritttante, noe jeg føler at jeg nesten er. Hun sier hun elsker å være hos meg, hun kommer ofte men jeg føler at jeg ikke duger. I tillegg så sliter jeg psykisk, så det gjør ikke saken lettere. Men jeg klarer ikke si nei til henne. Anonymous poster hash: eb900...5c5
Wopi Skrevet 2. juli 2013 #6 Skrevet 2. juli 2013 Ja, ganske så vanlig hvis man ikke stopper dem. Ta henne med på biblioteket eller på kino eller kafé, spill et spill med henne, bak noe eller gå en tur til kiosken og kjøp en is. Du kan også utfordre henne på hva hun vil spise til middag og la henne velge mot at hun blir med og handle inn, samt dekke på og lage middagen.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2013 #7 Skrevet 2. juli 2013 Jeg kjenner en 6 åring som er slik... Han er slik hjemme hos sine foreldre også. Han er sur og muggen i tillegg om han ikke bare får sitte der å spille.... Negativ til alt er han også! Søsknene hans er absolutt ikke slik. Du vet vel om det er ting hun liker å gjøre? Lese, brettspill, bake? Et eller annet. Er så mye man kan finne på sammen, du må bare finne ut hva det er som kan engasjere henne litt! Baking pleier å være en slager hos oss, for da får man spise noe godt når man er ferdig! Og det er moro underveis. Gjerne baker vi kanelboller, tolvøres, skolebolle etc., og spiller gjerne et brettspill (gjerne utendørs om det er vær til det), mens vi spiser dem. Noen ganger setter vi også på en film, men ikke så ofte. Anonymous poster hash: 3c912...de1
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2013 #8 Skrevet 2. juli 2013 Hi her. Vi har gått turer og vi har syklet, men hun gir seg etter 10 min, sier hun er sliten. Jeg vet at det ikke er riktig av meg, men jeg kan ikke si nei til henne. Vil ikke være dritttante, noe jeg føler at jeg nesten er. Hun sier hun elsker å være hos meg, hun kommer ofte men jeg føler at jeg ikke duger. I tillegg så sliter jeg psykisk, så det gjør ikke saken lettere. Men jeg klarer ikke si nei til henne.Anonymous poster hash: eb900...5c5 Slå av nettverket i smug, se hva som skjer, da! Anonymous poster hash: 1b846...325
Sølvpanter Skrevet 2. juli 2013 #9 Skrevet 2. juli 2013 Hi her. Vi har gått turer og vi har syklet, men hun gir seg etter 10 min, sier hun er sliten. Jeg vet at det ikke er riktig av meg, men jeg kan ikke si nei til henne. Vil ikke være dritttante, noe jeg føler at jeg nesten er. Hun sier hun elsker å være hos meg, hun kommer ofte men jeg føler at jeg ikke duger. I tillegg så sliter jeg psykisk, så det gjør ikke saken lettere. Men jeg klarer ikke si nei til henne. Anonymous poster hash: eb900...5c5 Hun utnytter deg. Hun har lært at du ikke sier nei og bruker deg som en frisone til å spille ubegrenset. De fleste barn elsker å spille på data, i-pad ol, og må derfor ha grenser. En normal 9-åring blir ikke sliten etter 10 minutter med gange/sykling, så det er nok mest for å se om hun kan slippe unna mer. Slik jeg ser det har du to valg: 1. Fortsette som det er nå. 2. Sette tydelige grenser og krav. Du blir ikke kjip tante av den grunn, for barn liker faktisk å ha grenser selv om de kan protestere litt på det. Si f.eks at hun totalt får 1 time med spilletid før middag og 1 time etter, ikke et minutt mer. Resten av tiden må hun gjøre noe annet. Du kan også med fordel si at dere skal ting og ikke spørre om kanskje muligens kunne tenke seg å... F.eks si: "Sånn xx, nå er spilletiden din ute om 10 minutter og da skal vi gå på fjelltur. Jeg har pakket med grill og grillmat og litt tursjokolade til den som er flink å gå på, så koser vi oss når vi kommer fram". Eller "Når klokken er 11 skal vi ta syklene og sykle rund XX-vannet, og jeg har med mat til duene slik at vi kan mate dem underveis", eller "Hva vil du spille, "Den forsvunne diamanten", eller "Ludo"?". Det som er med tanterollen er at du gjerne kan være mer tilstede og skjemme litt ekstra bort med mat, godter, kino ol, men det er fortsatt du som er voksen og setter grenser
Guttemor77 Skrevet 2. juli 2013 #10 Skrevet 2. juli 2013 Hvis min 9 åring fikk velge selv ville han nok spilt play station i mange timer daglig. han får ikke bestemme det selv...
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2013 #11 Skrevet 2. juli 2013 Dessverre finnes det unger som er slik. Dårlig oppdratt og en smule ufordragelig spør du meg. Helt sykt at foreldre lar ungene fordummes foran en skjerm på den måten. Anonymous poster hash: 53c73...911
nagini Skrevet 2. juli 2013 #12 Skrevet 2. juli 2013 Ser dessverre ut som det er helt vanlig. Fatter ikke at foreldrene lar dem bli sånn. Hjelper ikke med tidsbegrensning hjemme om man har oppdratt ungen så dårlig at andre mennesker må være strenge for at de ikke skal sitte og glo på en skjerm døgnet rundt.
Sølvpanter Skrevet 2. juli 2013 #13 Skrevet 2. juli 2013 Ser dessverre ut som det er helt vanlig. Fatter ikke at foreldrene lar dem bli sånn. Hjelper ikke med tidsbegrensning hjemme om man har oppdratt ungen så dårlig at andre mennesker må være strenge for at de ikke skal sitte og glo på en skjerm døgnet rundt. Mja... Dette er nok litt med tiden vi lever i også. Og med alder på barnet. Jeg vil se den 12-13-åringen + som klarer et flere timer langt besøk hos noen uten at de på minst et tidspunkt bare må fram med mobilen og surfe litt, sms litt osv. Det er blitt den nye normalen, vel innlært av å iaktta foreldre som stadig vekk sitter foran en skjerm Men kan være enig i at man bør oppdra barnet til at skjerm er noe man begrenser seg med når man er hos andre, og som ikke skal fram i det hele tatt under en samtale med andre.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2013 #14 Skrevet 2. juli 2013 Sett grenser! Min 9-åring har 30 min spilletid på hverdager og endel mer i helgene (når vi sover på morran). Bli enig med henne om en tid, så tar du ipaden og legger et hemmelig sted. Spillene er designet til å forføre barna og gjøre dem avhengige. Hun trenger din hjelp. Finn på andre ting. Når hun vet at den er utilgjengelig og spilletiden er brukt opp vil hun gå mer helhjertet inn for andre ting med deg! Lykke til! Anonymous poster hash: 132c7...da6
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2013 #15 Skrevet 2. juli 2013 Ikke her i huset! Har en 6 åring og en som fyller 9 snart. Her er det fotball og orientering som fyller HELE fritiden til eldste, i helger er vi mye på tur (mye geocathing). 6-åringen er opptatt av håndball og fotball. Babyen er hittil opptatt av puppen!! Vi har iPad, DS etc - men dette er mest brukt på lengre bilturer, litt på kvelden. Aktiv familie!! Anonymous poster hash: 0976c...96c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå