Gå til innhold

Oppdragelse i vranglås

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler at jeg/vi stanger hodet i veggen når det gjelder oppdragelse av barnet vårt på snart fem år... Det kjennes ut som om det er konflikter fra morgen til kveld, tidvis kjefting, skriking og gråt... Blir helt tullete... og veldig veldig lei meg...

Vi har selvfølgelig rolige gode dager innimellom...

Mannen og jeg er ofte uenige oss i mellom og dette er ikke med på å skape god stemnig... Føler at dette påvirker barnet mye. H*n hører ikke etter og lager ofte drama av det h*n kan...

Hvilke konsekvenser er best når h*n ikke hører, f.eks når han ikke vil legge fra seg spillet han holder på med når det er kvelden, når h*n ikke vil pusse tenner... osv. osv...

Vet vi må skjerpe oss - råd?

Anonymous poster hash: 1596e...775
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en gutt på 4 1/2 som er veldig sta og viljesterk. Han vil helst kjøre sitt eget løp og gjøre som han selv har tenkt. Det siste året har vi følt mer og mer på at vi har kjørt oss fast og ikke kommer noen vei på egen hånd. Vi gikk tom for tålmodighet og hadde konstant en sur tone og var i forsvar fordi vi var så vant til at han aldri ville noe av det vi ville. Heldigvis såg vi at vi hadde et problem og var inne i en ond sirkel så vi oppsøkte hjelp. Først hos helsestasjonen, som så satte oss i kontakt med en foreldreveileder.

Og nå etter 5-6 konsultasjoner med henne, så går alt mye bedre. Skal ikke gi henne æren for alt, for tror gutten har vært gjennom en fase der han har modnet litt og er blitt lettere å kommunisere med. Samtidig har vi gått i oss selv og tatt oss sammen, samt at vi har fått litt mer energi og overskudd/tålmodighet siden vi de siste månedene endelig har fått bedre søvn etter noen år med svært dårlig nattesøvn.

Og så har vi såklart jobbet med rådene som vi har fått med foreldreveilederen. Rådene går mye på å bygge videre på det som er positivt, så vi som foreldre blir ikke tråkket mer ned i søla ved å høre hvor mye galt vi gjør.

Det føltes litt som et nederlag å måtte oppsøke hjelp til å takle barnet sitt, men nå når vi har sett at det har blitt mye bedre, føles det veldig godt å ha gjort det. Stemningen i huset er mye lettere og roligere, vi har fått en langt bedre hverdag.

Anonymous poster hash: dc481...2ce
Skrevet

Takk for fint svar - Har også tenkt på helsestasjonen... :unsure:

Hi

Anonymous poster hash: 1596e...775

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...