Gå til innhold

Koldtbord i bryllup?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har begge en del folk i familiene våre med ulike matallergier, og har tenkt på å servere koldtbord i bryllupet vårt.

Noen meninger om å servere koldtbord i bryllup?

Og kanskje noen tanker om hva som absolutt bør bli servert da?

Tar gjerne imot tips og forslag :)

Anonymous poster hash: bcb17...763

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så flott at dere inkluderer alle :)
Diverse salater, gresk salat, forskjellige brød og loff, Foccaccia, dressinger og olivenolje, noen vegarretter... Helt topp :)

Anonymous poster hash: 8eaa9...e6a
Skrevet

Litt mer tapasaktigeretter syns jeg er ok på et finere koldtbord. Slike "tante Olga ferdigleverte koldtbord" er ofte forferdelig kjedelige. 

Skrevet

Det beste med koldtbord i bryllup er at man slipper å sitte pal i fem-seks timer. Og hver gang man går til bordet for å hente mat kommer man i snakk med andre mennesker enn de ma deler bord med:-)

Men siden det er bryllup ville jeg lagt litt ekstra i maten. For eksempel viltmat? Elg, reinsdyr, laks, røye etc? Evt et fancy skalldyrsbord?

Skjønner jo at det kommer helt an på prisen for den enkelte, me det finner dere ut av selv:-)

Skrevet

Vi hadde koldtbord/buffet i vårt bryllup. De kunne selv velge salat og annet grønt de ville ha blandet, og hadde reker, kylling, skinke osv de kunne ha til salaten. Ellers hadde vi en del forskjellige typer melon og spekemat, brød og ulikt kjøttpålegg, og varmmat som pasta, karbonader, kylling, bakt potet, stek osv. 

Til dessertbordet hadde vi frukt, krem, vaniljesaus, fromasj, is og annet godt ;) 

Alle var kjempefornøyd med mat, og mange satte pris på å ikke måtte spise seige andebryst og elgbiff osv som de hadde blitt servert i bryllup tidligere på sommeren. 

Anonymous poster hash: 62d82...463
Skrevet

Blir sikkert supert hvis du har litt ekstra. Kanskje noe tapas og noe ekstra godt kjøtt osv.

Anonymous poster hash: c7185...6d9

Skrevet

Så mange positive svar her da, takk! :)

Har selv vært i et bryllup med koldtbord, og syns det var kjempebra! Slippe å sitte i mange mange timer i strekk, får snakket med mange forskjellige osv, som det blir nevnt over her.

Vi har tenkt å ha reinsdyr som pappa har skutt, og "selvdyrket" lammelår fra mine foreldres fjøs bl.a. Dessuten er svigerfar et råskinn på baking, og har steinovn i hagen, så han tar seg av baksten :)

Også blir den noen litt finere tapasretter, noen salater og ulike dressinger. Og en hel del mer :)

Vi har lurt litt på hvordan vi skal gjøre det med desserten. Vi kommer jo til å ha kakebord et stykke utpå kvelden, men det er vel lurt å ha et lite dessert-koldtbord også kanskje? Husker ikke hvprdan det ble gjort når jeg var i det bryllupet med koldtbord selv. Bør vi ha egen servering, slik at dessert-koldtbordet kommer fram etter hoved-koldtbordet? Eller bør det bare stå framme fra starten av? Hva tenker dere, damer? :)

HI

Skrevet

Litt mer tapasaktigeretter syns jeg er ok på et finere koldtbord. Slike "tante Olga ferdigleverte koldtbord" er ofte forferdelig kjedelige.

Enig! Gå for litt tapas mat. Saltbakte poteter, kjøttboller. Etc.

Anonymous poster hash: b1781...942

Skrevet

Ville satt frem dessertkoltbordet når folk så ut til å være forsynt med middagskoltbordet. Da ville jeg ha satset på en del god frukt på dette bordet i tillegg til kaker. Passer allergikere, de på slankern og generelt folk ellers.

Koltbord høres jo supert ut til bryllup. Om du vil kan du jo evt ha en stor gryterett som skal være varm i tillegg.

Anonymous poster hash: 4c75d...8a4

Skrevet

Enig! Gå for litt tapas mat. Saltbakte poteter, kjøttboller. Etc.

Anonymous poster hash: b1781...942

I såfall er baconsurrede dadler et must!

Skrevet

Fikk høre det samme fra ene søstra mi, så det står allerede på lista ;)

Blir nok en del frukt på dessert-koldtbordet, i tillegg til et par glutenfrie kaker, og litt mer barnevennlig dessert som sjokoladepudding/gele, da både barna våre og en del andre barn kommer.

Har vært litt urolig for dette med koldtbordet, men kjenner nå jeg begynner å glede meg litt :) Tar gjerne imot flere tips! :)

HI

Skrevet

Det var altså de baconsurrede dadlene søster allerede har bestilt ;)

HI

Skrevet

Vi hadde koldtbord i bryllupet vårt. Vi hadde ikke et slikt stivt bryllup med taler ol, så da ble koldtbord et naturliog valg. Fikk bare positive tilbakemeldinger. Slipper å ta hensyn til allergier ol, og det er noe alle spiser. 

Synes selv det var godt å reise seg og strekke på bena innimellom.

Skrevet

Jeg synes ofte at koldtbord er mer luksuriøst enn middag. Jeg var i et bryllup der vi bare fikk en servering, så vi måtte passe på å lesse på mat iflg toastmasteren. Jeg var bombesikker på at det var kødd, men dengang ei...

Vi hadde koldtbord i vårt bryllup. Jeg husker ikke alt, men vi hadde et par varme retter, en del spekemat, kaldlaks, røket laks, forskjellige salater, pålegg osv osv. Vi hadde veldig mye forskjellig. Så dessert, kaker og snaks, nattmat var ost og kjeks :-)

Skrevet

Det som er viktig med koldtbord er at man har god plass til å forsyne seg. I de bryllupene jeg har vært i, har det vært alt for mange gjester i forhold til lokalet hvis vi skulle hatt koldtbord, så det er viktig å tenke på. Man trenger plass til bordene det skal stå på (og det tar mye plass hvis man skal ha til mange), plass rundt bordene og alle må enkelt kunne komme seg fra plassen sin og til bordene uten at 5 andre må reise seg opp...

Det er også lett å tenke at med koldtbord, så trenger man ingen til å servere, men det er veldig kjedelig for f.eks mødrene til brudeparet å "bare skulle sette ut maten" noe som tar tid når ting må varmes opp osv, så pass på å ha mange nok til å sette frem maten og evt fylle på med ting etterhvert. Drikken må også serveres utover bordene på en eller annen måte.

Men når de praktiske tingene er tenkt gjennom og gjennomført på en bra måte, så er jeg veldig enig i at utvidet koldtbord et godt valg i et bryllup :)

Anonymous poster hash: 928f4...beb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...