Anne Victoria Skrevet 1. juli 2013 #1 Skrevet 1. juli 2013 Det kom inn mange bra tips, men jeg syntes det var spesielt fem stykker som pekte seg ut: Geitemarken MusemorBR MrsMilla MissZanta Tigerpote Nettemor m/ JENTENE Gratulerer til dere! Dere får altså en SNORIS i posten. Om barna skulle trenge medisin, har dere dermed en liten hjelper! Se mer informasjon på www.snorisar.se. Kjøpes på Doc Morris apotek i Sverige.
Gilette Skrevet 1. juli 2013 #2 Skrevet 1. juli 2013 Laster inn barnefilmer på nexsusene våre, legger inn barne apper på ipadene. I tillegg har vi med bøker, kort og andre aktiviteter. Har barn i alderen 18 til 2år.
geitemarken Skrevet 1. juli 2013 #3 Skrevet 1. juli 2013 Når vi reiser med fly definerer vi en stk håndbaggasje til ungene, den kjære "forundringssekken". Der har vi alltid med oss tegnesaker (små fargestifter) og tegneark. I tillegg har jeg halvparten av et memoryspill med strikk rundt så det ikke tar så mye plass. I sekken har vi med mp3 spilleren der vi har lastet ned lydbøker og nintendoen. Når vi er på flyplassen får barna velge seg hvert sitt blad. Snacks må man ha derfor har vi oppskåret frukt i en matboks, mye frukt for det smaker så godt når man flyr. Ellers når sekken er ferdig utforsket så leker vi ofte Kims lek. Når vi kjører bil er det mye det samme i sekken. I tillegg har vi dvdspiller med masse filmer. Når vi kjører bil bruker vi alle å velge oss en farge og når det kjører en bil med den fargen forbi oss får den med den fargen en godbit, f eks en drue. Vi bruker også å leke bilbingo. Vi har noen gamle skjema fra år tilbake der man krysser av på skjema når vi passere den tingen (f eks bro, ku, rød bil osv), den som får bingo får premie. Å ta bilder er også gøy. Alt handler om forberedelser. Vi bruker egentlig å ha det ganske gøy under transport etappene vår i ferien. Barn på 6 og 14.
MissZanta Skrevet 1. juli 2013 #4 Skrevet 1. juli 2013 Alt handler om god planlegging. Uansett som det er buss, bil, tog eller fly. Eks Nille selger små plastbokser. I de kan en putte rosiner, havrepuff, kjeks, cherios, tørka frukt, eplebåter, pærebiter osv (alt ettersom hva barnet liker) Alltid en flaske med vann (som kan fylles på) Liker å ta eks lime i vannet for å få god smak på det. Å ha en sekk med noen nye morsomme bøker, tegneblokk og faregestifter, Lego/biler/dukker, videospiller/iPad, og andre ting barnet liker Men det viktigaste av alt er å ha god tid. Ikke stresse for det merker barnet som da kan bli grinete som skaper sure foreldre og dårlig stemning.
Fighter`n Skrevet 1. juli 2013 #5 Skrevet 1. juli 2013 Mitt forslag til foreldre som skal ut å fly med barn i alderen ca. 6-12 mnd., er å ha med en pakke med krispy Skumpinner (kjøpes bl.a. på Meny). De laget av mais og hirse,uten salt,sukker eller andre tilsetningsstoffer - så ingen fy-mat . Druer er også en liten idè, siden disse små eeeeeeeeeeeelsker dette fruktsukkeret + at de tar litt tid med å spise en drue, i forhold til en 2-åring. Men husk å del de i to, så de ikke setter noe i halsen (og se etter steiner) I tillegg er det lurt å ha noen nye spennende leker som holder babyen i aktivitet en stund. Min lille jente syns det var veldig moro å leke med vannflasken min med tut da hun var på flytur som 10 mnd.gammel. Men husk å ta med en ekstra overdel da.....kan bli litt vått. Vann er jo noe av det kjekkeste barn vet om å leke med
Tigerpote Skrevet 1. juli 2013 #6 Skrevet 1. juli 2013 Min erfaring på bilturer er minst mulig å spise og drikke pga bilsyke. På tog og kanskje fly, hvis det er tillatt (?) hadde vi kommet veeeeldig langt med nettbrett til snartfiråringen vår. Angrybirds og Peppa Pig kan underholde veldig lenge! Også knipser hun bilder mens hun ser på som hun senere tegner på. Ettåringen er fornøyd med å få en leke med sanger eller noe som egentlig ikke er en leke. Begge har også en tendens til å sovne, iallefall i bil.
Musemorbr / Skrevet 1. juli 2013 #7 Skrevet 1. juli 2013 I bil, tog, eller buss kan man snakke om alt man ser underveis. Man reiser tross alt sammen og da er det fint å prøve å gjøre selv kortere reiser til fine opplevelser heller enn å ønske reisen overstått og stresse for å nå et mål. Å stoppe på en rasteplass som har en gynge stjeler kanskje tid, men er vel verdt det i form av påfyll av utholdenhet og godt humør hos den lille pasasjeren. En annen ting er å skape egen underholdning mens man kjører. Vår sønn er 2.5 og liker kjempegodt å synge tullesanger. For eksempel kan man bytte ut ord i en kjent sangtekst med ting man ser der og da. Foreldre synger, barnet roper ord, og alle hylflirer. "Har du hørt historien om de tre små... Sauer! Som endte sine dager i en fiskehandlers... Traktor!" "Bæ bæ lille... buss! Har du noe... Kråke!" Dette fungerer nok ikke like bra for alle aldersgrupper, men for en på 2-3 er det helt supert. Ellers er jeg kjempestor fan av nettbrett jeg også, (spesielt i fly, eller ved venting på flyplass) men helst i små porsjoner, og ikke på bekostning av å kose seg sammen.
ispia87 Skrevet 2. juli 2013 #8 Skrevet 2. juli 2013 I bil synger vi sammen, leker gul bil og bil lotto. På fly blir det kort, yatzy eller film på i pad. Samme på tog og båt :-)
Gjest Anybody Skrevet 3. juli 2013 #9 Skrevet 3. juli 2013 I bil, tog, eller buss kan man snakke om alt man ser underveis. Man reiser tross alt sammen og da er det fint å prøve å gjøre selv kortere reiser til fine opplevelser heller enn å ønske reisen overstått og stresse for å nå et mål. Å stoppe på en rasteplass som har en gynge stjeler kanskje tid, men er vel verdt det i form av påfyll av utholdenhet og godt humør hos den lille pasasjeren. En annen ting er å skape egen underholdning mens man kjører. Vår sønn er 2.5 og liker kjempegodt å synge tullesanger. For eksempel kan man bytte ut ord i en kjent sangtekst med ting man ser der og da. Foreldre synger, barnet roper ord, og alle hylflirer. "Har du hørt historien om de tre små... Sauer! Som endte sine dager i en fiskehandlers... Traktor!" "Bæ bæ lille... buss! Har du noe... Kråke!" Dette fungerer nok ikke like bra for alle aldersgrupper, men for en på 2-3 er det helt supert. Ellers er jeg kjempestor fan av nettbrett jeg også, (spesielt i fly, eller ved venting på flyplass) men helst i små porsjoner, og ikke på bekostning av å kose seg sammen. Haha nå lo jeg høyt! Sånn driver vi også "Bæ bæ lille blomst har du noe øl, jaja jeg er full" synger min.. Øl er det samme som føll og føll er kulere enn lam fordi føll har vi tross alt kost med Jeg nominerer deg Musemobr
Frøken Ubesluttsom Skrevet 4. juli 2013 #10 Skrevet 4. juli 2013 Hva er en Snoris? Uttales det Sno Ris, Snor Is, Snori S eller Snorris????
Musemorbr / Skrevet 4. juli 2013 #11 Skrevet 4. juli 2013 Hva er en Snoris? Uttales det Sno Ris, Snor Is, Snori S eller Snorris???? Det er jo svensk, så da blir det vel en snoooris, flere snooorisar.
MrsMilla Skrevet 4. juli 2013 #12 Skrevet 4. juli 2013 Vi reiste for kun måneder siden et døgn med fly med tre små barn og har nå en tur til Thailand på tapeten i juli, altså pittelitt erfaring fra før - i tillegg har vi reist typisk 17 timer med to små flere ganger før. Det absolutt lureste er at mor og far har sovet seg opp de siste dagene før tur, og kan stålsette seg på lite søvn og mye uforutsett. Ungene kles i klær som kan kombineres noe, altså kles på og av etter behov, pluss et par skift i håndbagasjen. Vi tar med barnemat på glass, bleier, frukmos, vann og annet som er greit å ha, pluss våtservietter og håndkrem lett tilgjengelig. Vi kler oss selv pent, men med samme mulighetene som ungene, altså til å ha på ekstra eller ta av etter behov. Gjerne skjorte og pen kjole+ perler på meg da vi får sykt mye bedre service om vi ser presentable ut for flyselskapene, men gjerne behagelige ballerinasko, gode cardigan etc - foreldrene må kunne takle perioder med ren svette og løping, samt lange timer på fly med urolige barn, smuler og bæsjebleier. Har alltid med tannkost og tannkrem, hårbørste og litt sånt i håndbagasjen for å føle seg litt bedre også. for alle. Lurt å ha flere "overraskelser" med på turen, som plutselig å hoste opp et nytt donaldblad, leker, kjeks etc - husk å rasjonere, slik at man har noe i bakhånd. Ta det litt som det kommer, stress ned skikkelig, og glem alle rutiner man egentlig har - her kjører man showet etter behov. Samarbeid godt med mannen/ektefellen/samboeren - dette er alfa og omega når man omtrentlig må være tankeleser og kaste over smokken/kjeksen/bamsen på et nanosekund og være god på å både lese situasjonen, partneren og fortsatt ha det hyggelig sammen :-) Begynner foreldrene å krangle blir turen veldig lang.... Husk at når foreldrene stresser blir barna utrygge!
Nettemor m/JENTENE ;) Skrevet 7. juli 2013 #13 Skrevet 7. juli 2013 Vi har reist en del med ungene, både i Norge og utland. 3 år på rad til Thailand. Hemmeligheten min er å forberede de godt, snakke om flyturen/bilturen. Være ærlig, det blir trangt og langt.. I tillegg så har jeg med min hemmelige bag. Går inn på div gratis sider og kopierer ut tegninger som de kan fargelegge, av sine Disney favoritter, favoritt dyr eller flotte mønster. Å kjøpe nye tegneblyanter gir ekstra stas. Vi bruker også ha med små spill. Yatzy, kortstokk eller Ludo. I tillegg har jeg med oppkuttet frukt, kjeks og noe godis. Gjerne noe spennende de ikke har sett før. Mine barn er også glad i bøker, så bøker er alltid med. Etter fylte 5-6 liker de å høre historier fra min barndom. Så bruker notere meg ned et par historier jeg tror de liker, pluss et par de allerede har hørt flere ganger men som de gjerne vil høre igjen. Alle ungene har IPad men de har vært lite brukt. Når man reiser spesielt med fly er det jo faktisk en av de få gangene man har tid til å gi ungene 100 % av seg selv. Hilsen 4 barnsmamma :-)
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2013 #14 Skrevet 8. juli 2013 Dere trekker jo aldri. Anonymous poster hash: aa228...5e6
Anne Victoria Skrevet 9. juli 2013 Forfatter #15 Skrevet 9. juli 2013 Dere trekker jo aldri. Anonymous poster hash: aa228...5e6 Min feil, jeg stormjobber frem til ferien på fredag, men holder på å lese gjennom nå
Musemorbr / Skrevet 9. juli 2013 #16 Skrevet 9. juli 2013 Hurra! Takk skal du ha. Den vet jeg at vi kommer til å ha god nytte av.
Anne Victoria Skrevet 9. juli 2013 Forfatter #17 Skrevet 9. juli 2013 Hurra! Takk skal du ha. Den vet jeg at vi kommer til å ha god nytte av. Bare hyggelig! Har sendt deg en PM også God sommer!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå